Logo UAB
2023/2024

Comptabilitat Bàsica

Codi: 102196 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia OB 1 2

Fe d'errades

Hi ha canvis de professors a l’equip docent, el correcte és Francesc Josep Uroz Felices i Margarita López Anton.

Professor/a de contacte

Nom:
Margarita Lopez Anton
Correu electrònic:
margarita.lopez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Margarita Lopez Anton

Prerequisits

No calen prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Aquesta assignatura figura contextualitzada juntament amb Sistemes de Gestió dels Costos dins de la matèria Comptabilitat, i s'imparteix durant el segon quadrimestre del primer curs del Grau d’Empresa i Tecnologia. És prèvia i preparatòria per a cursar l’assignatura Sistemes de Gestió dels Costos.

Els objectius principals de l'assignatura són:

  • Comprendre els fonaments de la comptabilitat i el seu marc conceptual: normativa, principis i criteris de valoració.
  • Conèixer i saber desenvolupar el procés o cicle comptable d’una empresa: operacions de l’empresa amb el món exterior.
  • Determinar el resultat de l’exercici i presentar els comptes anuals d’acord amb el Pla General de  Comptabilitat vigent.
  • Entendre la situació econòmica i financera de l’empresa (saber llegir i intepretar els comptes anuals bàsics).

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i gestió empresarial.
  • Capacitat de treballar en equip.
  • Demostrar que coneixen els principis ètics de l'exercici professional, especialment en relació amb el tractament de la informació.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i organitzacions.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar amb experts d'altres camps i no experts.
  2. Definir i poder discutir la privacitat de la informació financiero-contable.
  3. Descriure el procés comptable per elaborar els comptes anuals.
  4. Descriure la informació dels comptes anuals.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Distingir els principis comptables aplicables en el pla general de comptabilitat vigent.
  7. Elaborar estats financers i informes per a finalitats comptables, fiscals, financeres i organitzatives.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Explicitar l'objectiu d'utilitat de la comptabilitat en funció dels usuaris potencials.
  10. Identificar les transaccions econòmiques i valorar els fluxos que hi intervenen d'acord amb les normes de valoració del pla general de comptabilitat.
  11. Sintetitzar la informació comptable i presentar-la a través dels comptes anuals.
  12. Treballar en equip, compartint els coneixements i sabent-los comunicar a la resta de l'equip i l'organització.

Continguts

1.  El paper de les societats jurídiques en l’activitat econòmica general.

  • L’elecció de les activitat per part dels individus.
  • L’entorn social: els drets.
  • Anàlisi de les transaccions.
  • Etapes de l’activitat productiva. El benefici econòmic.
  • Magnituds d’una activitat productiva: magnituds flux i magnituds fons.
  • El concepte d’empresa.
  • Una síntesi des de la perspectiva macroeconòmica.

2. La comptabilitat com a sistema d’informació. La regulació comptable i el marc conceptual del Pla General de Comptabilitat.

  • La informació comptable.
  • Concepte de comptabilitat de les unitats econòmiques i àmbit d’aplicació.
  • Els usuaris de la comptabilitat de l’empresa.
  • Els costos de la informació comptable.
  • La regulació comptable i els organismes reguladors.
  • El Pla General de Comptabilitat
  • El marc conceptual.

3. El mètode comptable.

  • El mètode comptable.
  • Anàlisi de dades.
  • Registre comptable de les transaccions.
  • Informació de síntesi. Patrimoni. Balanç
  • El procés o cicle comptable.

4. El registre de les transaccions.

  • Les transaccions de les empreses.
  • La valoració de les magnituds.
  • Comptabilització de les transaccions.
  • Balanç de comprovació, sumes i saldos
  • Introudcció a la contabilizació del resultat

5. El resultat comptable.

  • El concepte de resultat.
  • La formació del resultat.
  • Valoració i variació de les existències.
  • Periodificació d’ingressos i despeses.
  • Amortització (valoració dels consums de l’immobilitzat).
  • Provisions (deterioraments).
  • Compensació de despeses.
  • El procés de regularització comptable.

6. Els comptes anuals.

  • La elaboració dels comptes anuals.
  • Normes de presentació.
  • El balanç de situació.
  • El compte de pèrdues i guanys (PiG).
  • L’estat de canvis del patrimoni net (ECPN).
  • L’estat de fluxos d’efectiu (EFE).
  • La memòria.
  • Models abreujats de comptes anuals.
  • Verificació dels comptes anuals.

7. L'impost sobre el Valor Afegit (IVA)

  • El concepte de l'IVA.  
  • Tractament comptable de l'IVA.

8.Anàlisi econòmica financera dels estats comptables. 

  • Tècniques bàsiques d’anàlisi.
  • Anàlisi de solvència (a curt termini).
  • Anàlisi d’endeutament (o de solvència a llarg termini)
  • Anàlisi de rendibilitats.

Metodologia

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d’activitat següents:

  1. Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques i de resolució (anàlisi) de casos.
  2. Activitat supervisada: consisteix en l’assistència a tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.
  3. Activitat autònoma individual: comprendrà la part d’estudi personal de l’alumne (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementàries, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  4. Activitat autònoma en grup: recerca de dades i elaboració d’un informe d’anàlisi econòmica financera d’una empresa real. Presentació i debat

 "La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries".

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques, anàlisi, presentació i debat de casos i treball en grup 17 0,68 2, 4, 3, 6, 10, 7, 9, 11
Classes teòriques 32,5 1,3 2, 4, 3, 6, 10, 7, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories dels casos pràctics i del treball de curs 15 0,6 10, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca 35 1,4 1, 8
Preparació i elaboració del treball en equip 15 0,6 12
Resolució d'exercicis i casos 32 1,28 5

Avaluació

L'AVALUACIÓ CONTINUADA de l'estudiant es fonamentarà en els quatre punts o activitats següents:

  1. Resolució i presentació individual de casos i/o exercicis pràctics sobre el contingut de l'assignatura, dins de termini. (10% de la nota total).
  2. Prova parcial (28% de la nota total), en principi relativa als temes 1, 2, 3 i 4 
  3. Prova final (50% de la nota total), centrada en els temes 5, 6 i 7 
  4. Treball i/o prova addicional: centrada en el contingut del tema 8,  (10% de la nota total).
  5. Treball i/o prova addicional: comptabilitat i gènere (2% de la nota total).

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Per aprovar l'assignatura, cal superar els diferents tipus d'avaluació. Podrà compensar-se la qualificació de les activitats (1, 2, 4 i 5) a partir d'una nota de 3.5 sempre i quan a l’examen final s’hagi obtingut una nota superior o igual a 5. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.

En el cas d'una nota inferior a 3,5 a l’examen final, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de l'examen final sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS.

Un estudiant que no presenti cap activitat avaluable es considera no avaluable, per tant, unestudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

Les dates dels exàmens parcial i final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitincanviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint ambl'examen finals'anunciarà el dia i el mitjà enque es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà delprocediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’unamateixa assignatura, laqualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).

"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificacióen funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries".

PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment  que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

Presencialitat:

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat.
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

Tipologia  Evidència (1)

Pes a l’avaluació final (%) (2)

Durada de l’activitat

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3)

Examen

100 %

5 hores

Si

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

100%

 

 

 La avaluació única consistirà en un únic examen, teòric i pràctic, que comprendrà  el total de la matèria de la assignatura. La durada de l’examen d’avaluació única serà de 5 hores. La nota mínima per aprovar serà 5.

Recuperació:

“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”

Revisió de la qualificació final: 

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Casos pràctics individuals, resolució de casos i/o exercicis pràctics. 10% de la nota final 0 0 2, 4, 3, 5, 6, 10, 7, 9, 11
Prova final 50% de la nota final 2 0,08 1, 8, 7, 11
Prova parcial 28% de la nota final 1,5 0,06 4, 3, 6, 9
Treball i/o prova addicional 10% de la nota final 0 0 2, 4, 11, 12
Treball i/o prova addicional 2% de la nota final 0 0 1, 5

Bibliografia

BÀSICA:

Omeñaca García, Jesús: "Plan general de contabilidad y plan general de contabilidad Pymes comentados", Deusto 2009, 7ª Ed. 

Vilardell, Immaculada i Solà, Magda: “Introducción a la contabilidad general”. McGraw/Hill. Madrid, 2009. Segona Edició

Wanden-Berghe, J.L. i Fernández, E.: "Introducción a la contabilidad". Ediciones Pirámide. Madrid 2012.

Pla General de Comptabilitat i de Pimes. Reials Decrets 1514/2007 i 1515/2007, de 16 de novembre www.icac.meh.es

RD 602/ 2016 (BOE de 17-12-16) pel que es modifica el PGC i el PGC pimes.

 

PUBLICACIONS, LECTURES I ENLLAÇOS WEB:

UAB: Campus virtual de l’assignatura.

Vite Rangel, Vania Tamahara: "Contabilidad General". Editorial Digital UNID. ISBN: 978-607-9460-70-9, 978-958-699-210-7. eLibro Cátedra España 2017.

Luis A. Recalde: " Contabilidad". El Cid Editor. ISBN: 978-970-26-0286-6, 978-1-283-97684-8. eLibro Cátedra España 2009. 

Revista de Contabilidad/Spanish Accounting Review (ASEPUC) (Mirar en Dialnet).

Spanish Journal of Finance and Accounting/Revista Española de Financiación y Contabilidad (Mirar en Dialnet).


Programari

Els programes i BBDD que es podrien fer servir a l'assignatura, sempre i quan l'evolució del temari ho permeti, són: Programari lliure, A3, SABI, Excel, SAP.