Logo UAB
2023/2024

Història Econòmica

Codi: 102141 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia FB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria Aubanell Jubany
Correu electrònic:
anna.aubanell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit oficial i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l’assignatura. No obstant, per a facilitar un seguiment adequat és recomanable que l’alumneat tingui una base mínima d’Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les exposicions, lectures i exercicis proposats en el desenvolupament de l’assignatura.


Objectius

-Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.

- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.

- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.

- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.

- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.

- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.

- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.


Competències

  • Demostrar que es coneixen els fonaments de l'anàlisi històrica dels problemes econòmics per avaluar i interpretar les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics actuals.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la capacitat explicativa de diferents models teòrics d'economia, en relació amb els seus supòsits de partida, prenent com a referència diferents casos històrics.
  2. Argumentar els problemes a què s'enfronten els agents econòmics, i de manera molt especial les empreses, quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  3. Argumentar l'evolució històrica dels factors estratègics que determinen el desenvolupament i la localització de la indústria, incloent-hi la iniciativa empresarial.
  4. Citar els aspectes dinàmics de l'activitat econòmica, prenent com a referència les principals fases del creixement econòmic contemporani i identificar els principals factors que l'han condicionat.
  5. Descriure els aspectes tecnològics, organitzatius i espacials més remarcables dels processos d'industrialització, fent èmfasi en les relacions entre empresa i tecnologia i en els canvis organitzatius en les estructures empresarials.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.
  9. Situar en perspectiva històrica les noves experiències d'industrialització, als països en vies de desenvolupament.
  10. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

 

1.      L’ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL

1.1.   Els límits al creixement de la població: el sostre malthusià

1.2.   Agricultura, Comerç i Manufactura

 

2.      LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L’ECONOMIA 

2.1   La revolució agrària

2.2   La transició demogràfica

2.3   Condicionants de la revolució industrial

2.4   Canvi tècnic i organitzatiu

2.5   Creixement econòmic modern i nivells de vida

 

3.      LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)

3.1.    La difusió de la industrialització a Europa

3.2.   L’eclosió de la segona revolució tecnològica

3.3.   L’auge dels EUA

 

4.      LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL  (1860-1913)

4.1.   La revolució en el transport terrestre i marítim  i en les comunicacions

4.2.  Els processos migratoris regionals i intercontinentals

4.3.   Les relacions comercials

4.4.   Mercats de capitals

4.5.   La formació d'un sistema monetari internacional

4.6.   Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial

 

5.      LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)

5.1.   La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques

5.2.   El creixement desequilibrat dels anys vint

5.3.   La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi

5.4.   La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte

5.5.   El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó

 

6.      EL NOU ORDRE MUNDIAL I EL CREIXEMENT ECONÒMIC (1945-1973)

6.1.   Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional

6.2.   Les economies capitalistes avançades(L’edat daurada del capitalisme)

6.3.   Les economies del bloc socialista

6.4.   Descolonització i subdesenvolupamental Tercer Món

 

7.      CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (ELS DARRERS 50 ANYS)

7.1.   La crisi de 1973-84 i les reaccions

7.2.   Els actors del nou model de creixement

7.3    La tercera revolució tecnològica, globalització i desequilibris


Metodologia

1. Lliçó magistral

El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.

2. Sessions pràctiques

L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.

3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.

El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.

4. Tutories

El professor de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.

5. Campus Virtual de l'assignatura

El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe pràctiques 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Classes teòriques 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 9
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10,5 0,42 1, 2, 3, 4, 5, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 55 2,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10
Preparació d'exercicis pràctics 31,5 1,26 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10

Avaluació

L'avaluació consistirà en la realització de:

- Quatre exercicis pràctics. Cada exercici té un pes del 5% de la nota de curs.

- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen parcial és un 40% de la nota de curs.

- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen final és el 40% de la nota de curs.

Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat.

 Prova de síntesi: Els estudiants repetidors que vulguin optar per la prova de síntesi hauran de sol·licitar-ho per correu electrònic abans del 28 de febrer a la professora o professor del grup. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final fixat per la Facultat. Aquest examen consistirà en 40 preguntes de test i vuit preguntes d’extensió limitada corresponents tant a la part teòrica com pràctica de l'assignatura. 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels quatre exercicis d'avaluació seran anunciades amb antelació per la professora o professor del grup. Aquestes proves no es reprogramaran per cap motiu. Si un/una estudiant no pot assistir el dia anunciat a realitzar la prova obtindrà la puntuació de zero i no tindrà la possibilitat de fer aquesta prova un altre dia.

Les dates dels exàmens parcial, final i de recuperació es troben en els calendaris d'exàmens de la Facultat penjat al web.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova

https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Examen de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats querepresenti un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). L'alumnat ha d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació a l’alumnat que opti per la prova de síntesi.

L'alumnat que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.

L'examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna.

 Qualificació No avaluable

Un estudiant obté la qualificació de "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació. La qualificació de "No Avaluable" implica exhaurir tots els drets inherents a la matricula de l'assignatura.

 Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen parcial 40% de la nota final 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercici pràctic 1 5% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercici pràctic 2 5% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Exercici pràctic 3 5% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Exercici pràctic 4 5% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10

Bibliografia

Comín, Francisco (2011) Historia Económica Mundial. De los orígenes a la actualizad, ed. Alianza Editorial, Madrid, 2011.

Feliu, Gaspar- C. Sudrià (2013) Introducció a la història econòmica mundial, ed. Publicacions de la Universitat de València, València. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991000676159706709

Palafox, Jordi(ed) (2014) Los tiempos cambian. Historia de la economía, València: Tirant Humanidades. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=2217426&site=eds-live

Zamagni, Vera (2016) Una historia económica. Europa de la Edad Media a la crisis del euro, ed. Crítica, Barcelona.

 


Programari

Excel, Word i PowerPoint.