Logo UAB
2023/2024

Tributació II

Codi: 102130 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 1

Fe d'errades

A l’apartat Activitats d’avaluació continuada, les dades correctes són:

Prova escrita parcial 25%

Prova escrita final 50%

Professor/a de contacte

Nom:
José Miguel Martínez-Carrasco Pignatelli
Correu electrònic:
josemiguel.martinez-carrasco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

José Miguel Martínez-Carrasco Pignatelli

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit


Objectius

L'assignatura TRIBUTACIÓ II té per objectiu el coneixement del sistema tributari vigent a Espanya, amb particular atenció a l'estudi de la normativa aplicable a Catalunya.

En particular, es tracta d'examinar les principals figures impositives amb projecció en la comptabilitat i les finances.

* Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.

* Aplicar l'ordenament tributari al marc general de l'economia i del sistema jurídic i conèixer, assimilar i aplicar l'ordenament tributari vigent regulador del sistema impositiu bàsic a l'àmbit empresarial (comptable i financer).

* Quantificar i valorar el cost i la rendibilitat de les operacions d'inversió i finançament, incloent la incidència de la tributació en les operacions comptables i financeres.

* Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Aplicar l'ordenament tributari vigent regulador del sistema impositiu bàsic en l'àmbit empresarial: impost sobre la renda de les persones físiques, impost de societats, impost sobre la renda de no residents, impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, impost sobre el valor afegit.
  3. Assessorar en el compliment de la normativa legal i reglamentària tributària aplicable en l'àmbit de l'empresa.
  4. Determinar, dels diferents agents que intervenen en la relació juridicotributària, les obligacions materials i formals recíproques, així com els drets.
  5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  6. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  7. Utilitzar la terminologia juridicotributària, la normativa, la jurisprudència i la doctrina administratives aplicables en l'àmbit tributari empresarial.
  8. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

 

1º IRPF.

 

2º Impost sobre Societats (IS).

 

3º Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITP-AJD).

 

4º Impost sobre el Valor Afegit (IVA).

 

5º Impost sobre la renda de no residents (IRNR).

 


Metodologia

 

La metodologia docent es basa en l'activitat de l'estudiant amb l'objectiu d'adquirir les capacitats necessàries per atendre i aplicar la realitat jurídica objecte d'estudi. Aquesta tasca es realitza amb el suport del professorat, el qual aportarà les referències necessàries per assolir les diferents competències.

 

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides.

Classes magistrals en què el professor proporciona els conceptes bàsics de la matèria que són els instruments necessaris per a comprendre el marc normatiu i jurisprudencial.

Classes pràctiques on els estudiants analitzen i resolen juntament amb el professor casos pràctics prèviament elaborats. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicant crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes magistrals.

2. Activitats supervisades.

Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan amb la supervisió i suport del professor. Suposa fer una pluralitat d'accions: casos pràctics, comentaris de normativa o sentències, realització d'esquemes conceptuals.

3. Activitats autònomes.

L'estudiant s'ha d'organitzar el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup. Implica la recerca de normativa, bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució de casos pràctics, activitat d'estudi per ala superació de les diferents proves, consultes al professor o tutor, etc.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin las autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32,5 1,3
Resolució de casos pràctics i presentació oral 17 0,68
Tipus: Supervisades      
Tutories 13 0,52 1
Tipus: Autònomes      
Documentació i bibliografia 18,5 0,74 1
Estudi 42 1,68 1
Treballs 25 1 1, 6

Avaluació

 

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 

 El sistema d'avaluació contínua consisteix en la realització obligatòria de:

Examen parcial = 25% (de la qualificació global final).

Examen teòric (i/o pràctic) al final del quadrimestre = 50% (de la qualificació global final).

Resolució supòsit/s teoricopràctic = 25% (de la qualificació global final).

Treballs individuals amb/sense exposició en públic.

Seguiment del curs (assistència classe).

La no-realització de l'examen parcial, supòsit(s) pràctic(s), examen final implicarà el suspens, llevat que es justifiqui per causa de força major degudament documentada.

Per poder fer la mitjana amb les altres activitats (examen parcial i cas/s pràctic/s) cal obtenir una nota mínima de 2,5 punts a l'examen final.

 

Per a aquells alumnes que en l'avaluació global (examen i supòsits i / o treballs) hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 es realitzarà una reavaluació. En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta reavaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti a la reavaluació i la superiaprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, es mantindrà la mateixa nota. 

En la nota final es valorarà l'assistència regular, la participació i el comportament a classe de l'alumne.

 

Un alumne es considerará "NO AVALUABLE" a l'assignatura sempre i quan no hagi presentat cap activitat avaluativa. Per tant, es considera que un estudiant que realitza algun component d'avaluació continuada ja no pot optar a un NO AVALUABLE.

 

Calendarid'activitats d'evaluació.

 

Les dates de les diferents proves d'evaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs,...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

 

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

 

"La programació de les proves d'evaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'evaluació. En aquest cas, les persones responsables de les tit/ulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del período lectiu correspondent". Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'evaluació (Normativa Académica UAB)

 

Les estudiants i las estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin camviar una data d'evaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·icitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat feie/reprogramacio-proves

 

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que espublicaran les qualificacions finals. De la mateix manera s'informara del procediment, lloc, data i hora de la revisiò d'exámensd'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació.

 

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igualosuperior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.

 

Irregularitats en actes d'evaluació.

 

Senseperjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimen oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'evaluació, amb independència del procès disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Casos pràctics 25% 0 0 1, 2, 3, 6, 4, 5, 8, 7
Prova escrita parcial 50% 1 0,04 1, 2, 3, 6, 4, 5, 8, 7
Prova escrita final 25% 1 0,04 2, 3, 6, 4, 5, 8, 7

Bibliografia

1º Manual de Derecho Tributario, Parte Especial. Ed. Thomson Reuters, Aranzadi. MARTÍN QUERALT, Juan, TEJERIZO LÓPEZ, José Manuel y ÁVAREZ MARTÍNEZ, Joaquín. Última edición. 

 2º Programa de la asignatura que por el profesor/a publicará en el campus virtual.

 3º http:/www.aeat.es


Programari

No se utiliza ningún software específico