Logo UAB
2023/2024

Direcció de Recursos Humans

Codi: 102129 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Luis Bernabe Comino
Correu electrònic:
lluis.bernabe@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

És aconsellable haver cursat l’assignatura de primer curs, Economia de l'Empresa.


Objectius

L’assignatura pretén oferir una visió del principals aspectes estratègics, operatius i humans que permetin una comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea funcional de les empreses.

Els objectius de l’assignatura són:

  • Entendre el concepte de gestió estratègica dels recursos humans com a factor de competitivitat.
  • Comprendre els conceptes d’informació i comunicació en l’empresa.
  • Analitzar les qüestions a tenir en compte en la provisió dels recursos humans i polítiques de promoció
  • Definir la política de formació, desenvolupament i gestió del coneixement.
  • Entendre els objectius i els instruments per avaluar l’acompliment de la feina, les compensacions i altres aspectes motivadors.
  • I a més, comprendre els aspectes referents al lideratge, el treball en equip, la gestió de projectes i la negociació en casos de conflicte.
  • Integrar i aplicar els aprenetatges de la matèria, a l'estrategia de les empreses; amb una visió innovadora, tecnològica i adapatada a les noves modalitats de treball en els RRHH. 

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i les organitzacions.
  • Emetre informes tècnic-comptables en relació a la situació d'una empresa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Definir les tècniques de negociació.
  6. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  7. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  8. Triar la millor manera de liderar persones i treballar en equip.

Continguts

  • La gestió estratègica dels RRHH.
  • La transmissió de la informació i comunicació.
  • Organització i disseny dels llocs de treball.
  • El conflicte i la negociació a l’empresa.
  • La motivació dels RRHH.
  • La dinàmica dels grups.
  • La direcció d’ equips i lideratge.
  • El canvi en les organitzacions.
  • La selecció de personal.
  • La formació en l'empresa i la gestió del coneixement.
  • L'avaluació de l’acompliment.
  • Sistemes de retribució i polítiques de promoció.
  • Tendències i innovació als RRHH. Nous formats, noves modalitats de treball. 

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.

  1. Per a l’aprenentatge dels coneixements sobre RRHH, seran desenvolupades exposicions amb suport audiovisual i casos/discussions a classe per desenvolupar les habilitats pràctiques integrades amb les explicacions
  2. Per treballar l'anàlisi i la síntesi d’aspectes concrets de la matèria es realitzarà un treball sobre un article. La presentació del treball es podrà realitzar amb formats i modalitats multimèdia.  
  3. Per aplicar els coneixements a un cas empresarial específic, es realitzarà un seminari o un treball en grup, on es treballaran els aspectes de RRHH

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 3, 5, 7, 8
Classes teòriques 32,5 1,3 3, 5, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Seminari/treball en grup 7,5 0,3 3, 5, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 46,5 1,86 3, 5, 7, 8
Treballs, seminari i articles 43 1,72 3, 5, 7, 8

Avaluació


Sistema d'avaluació
- Prova parcial: 25% de la nota. Prova alliberatòria en cas de ser superada.
- Prova final: 25% de la nota (en cas de no haver superat la prova parcial, tindrà un pes del 50%).
- Treball: 25% de la nota
- Seminari/treball grupal: 25% de la nota

Aquesta assignatura  no preveu el sistema d’avaluació única.

-----------------------------------------

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Les persones estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa, que d'acord amb el paràgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”
Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).  Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

---------


Tots els alumnes i totes les alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considerasuperada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs.
Per aquelles persones estudiants que la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors i professores de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova.Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).
Una persona estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, una persona estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

  


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova Final 25 1,5 0,06 3, 5, 7, 8
Prova parcial 25 1,5 0,06 3, 5, 7, 8
Seminari/treball en grup 25 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Treball 25 0 0 7, 8

Bibliografia

  • CHAPMAN, B. y SISODIA, R. (2020). Todo el mundo es importante. Ediciones Obelisco. Barcelona.
  • DOLAN, S. (et al) (1999) Gestión de Recursos Humanos. Mc. GrawHill
  • GOMEZ-MEJIA, L-R. (2004) Gestión de Recursos Humanos. Ed.  Prentice Hall
  • LAZEAR, E. (1998) Personnel Economics for managers. Ed. John Wiley, NY                             
  • MACKEY, J. y SISODIA, R. (2016). Capitalismo consciente. Empresa Activa.
  • NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (2015). La dirección estratégica de la empresa: teoría y aplicaciones. (5ª edición). Cizur Menor (Navarra). Thomson-Reuters Civitas, 2015.
  • KOONTZ, H. (ET AL) (2004) Administración, una perspectiva global. McGraw-Hill. Mexico.
  • PEDREIRA, R. (2013) Los recursos humanos son personas. Ed. UAB
  • PORTER, M. (1999.1982). Estrategia competitiva. Técnicas de análisis de los sectores Industriales y de la Competencia. México. CECSA
  • PUCHOL, L. et al (2012). El libro de las habilidades directivas. Díaz de Santos.
  • ROBBINS, S.P. (2004). Comportamiento organizacional: conceptos, controversias y aplicaciones. (10ª ed.). México. Prentice-Hall Hispanoamericana.
  • RODRIGUEZ, J.M. (2005). El factor humano en la empresa. Ed. Deusto
  • SARATXAGA, K.  (2009). Un nuevo estilo de relaciones. Ed. Pearson Educación.

       WEB


Programari

No es farà servir cap programari específic per a l'assignatura. 

Es fa servir programari col·laboratiu divers, per dinàmiques concretes, recerques, exposicions a classe i presentacions de treballs: Teams, Metimeter, Loom, Kahoot, etc