Logo UAB
2023/2024

Actualització Comptable i Financera

Codi: 102117 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rizo Gubianas
Correu electrònic:
jordi.rizo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas
Xavier Sentis Ros

Prerequisits

Es recomana haver cursat i superat les assignatures següents:

- Introducció a la Comptabilitat

- Comptabilitat Financera I

- Comptabiltiat Financera II

- Anàlilsi dels Estats Financers


Objectius

Conèixer la normativa comptable a Espanya i a nivell internacional:

1. Conèixer el Pla General de Comptabitat per a PIMES i, comparar-lo amb el PGC global.

2. Estudiar les darreres resolucions i consultes de l'ICAC en matèria de comptabilitat que desenvolupen certs aspectes del PGC global i del Pla de PIMES.

3. Descripció del panorama normatiu a nivell internacional.

4. Anàlisi de les Normes Internacionals Informació Financera (NIIF's-NIC's).

5. Estudi de les diferències entre el PGC global i les principals Normes Internacionals Informació Financera.

 


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  3. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  4. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.

Continguts

1. El Pla General de comptabilitat per a PIMES.

2. El Pla General de Comptabilitat Global.

3. Diferències entre el Pla PIMES i el Pla Global

4. Estudi de les  Resolucions i Consultes de l'ICAC.

5. Les Normes Internacionals d'Informació Financera (NIIF's-NIC'S)

- Importància de les NIC/NIIF en la normativa comptable internacional. Procés adopció a la Unió Europea.

- Organisme que publica les NIC/NIIF

- Com s'elaboren i com és el procés d'adopció per la Unió Europea

- Àmbit d'aplicació.

- Introducció general.

- Principals diferències amb el PGC global.


Metodologia

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.

 

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 3 tipus d'activitats:

- Activitat dirigida: classes teòriques, classes pràctiques i de resolució de problemes.

- Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.

- Activitat autònoma que es divideix en dues parts:

a) Part d'estudi personal per part de l'alumne (lectures, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis i casos addicionals.

b) Activitat autònoma en grup dedicada a la recerca de dades i el.laboració d'un informe sobre Resolucions de l'ICAC i sobre NIC'S i NIIF's. Presentació i debat.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32 1,28 1, 2, 3
Practiques aula informàtica 16,5 0,66 1, 2, 4
Presentació de casos i treball 1 0,04 1, 4
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics 13 0,52 1, 2
Tutoria elaboració informe d'un cas específic 5 0,2 1, 2, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 35,5 1,42 1, 3
Realització de casos i informe d'un cas específic 32 1,28 1, 2, 3
Recerca d'informació 10,5 0,42 1

Avaluació

La valoració i seguiment dels estudiants d'aquesta assignatura es realitzarà en base a les següents modalitats d'avaluació:

1) Proves  parcials: es realitzarà 1 prova parcial no lliberatòries: 15%  consistirà en una prova individual escrita basada en els continguts teòrics i pràctics treballats en els temes 1, 2 i 3. 

2) Examen final (40% de la nota): Consistirà en una prova individual escrita basada en les continguts teòrics i pràctics treballats duran  tot el semestre. Amb l'objectiu de relacionar el PGC, les resolucions ICAC i la Normativa Internacional. Aquesta prova es realitzarà al final del semestre en la data i hora establer-ta.

3) Exercicis (10% de la nota);  Els estudiants hauran de presentar per escrit i exposar uns casos pràctics prèviament definits per part del professor. Es preveu 6 o més tandes de presentacions durant el semestre.  Les tandes de presentacions estan previstes al mes de març (temes 1, 2 i 3), abril (temes 4,5 i 6) i maig (tema 7).

 

4) Treball  sobre Normativa Internacional (NIC/NIIF):  10%  de la nota

5) Treball sobre RICAC: 10% de la nota

6) Exercici Cas Global A3 PGC PIMES: 10% de la nota

7) Assistència i participació:  5% de la nota

Nota: els exercicis i treballs s’han de presentar en grups de 2/3 persones. 

A tenir en compte: per fer mitjana cal haver obtingut a l’ examen final una nota mínima de 5 punts a l’examen final.

Un alumne es considerarà com “No avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no potoptar a un "No avaluable".

Avaluació única

“Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 5% 0 0 1
CAS PRÀCTIC GLOBAL A3 PGC PIMES 10% 0,5 0,02 1, 3, 4
Presentació d'exercicis 10% 0,5 0,02 1, 4
Presentació informes NIC/NIIF 10% 0,5 0,02 1, 3, 4
Presentació informes RICAC 10% 0,5 0,02 1, 3, 4
Prova final 40% 1,5 0,06 1, 2, 3
Prova parcial PGC PIMES 15% 1 0,04 1, 3, 4

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas:

- PGC, Reial Decret 1514/07, BOE de 20-11-07

- PGC PIMES, Reial Decret 1515/07, BOE de 21-11-07

- RD 602/2016, de 2-12-16, BOE de 17-12-16,  que modifica el PGC i PGC de PIMES. 

- Resolució de l'ICAC de 1 de març de 2013 sobre normes de registre i valoració sobre l'immobilitzat material i les inversions immobiliàries.

- Resolució de l'ICAC de 28 de maig de 2013 sobre normes de registre, valoració i informació a proporcionar en la memòria sobre l'immobilitzat intangible.

- Resolució de l'ICAC de 14 d'abril de 2015 per les que s'estableixen criteris per a la determinació dels costos de producció.

- Altres Resolucions i consultes de l'ICAC

 - BOICAC núm. 92, consulta núm. 5. Desembre 2012

 - Normes Internacionals de Comptabilitat (NIC) i Normes Internacionals d'Informació Financera(NIIF).

- Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19.

- Real Decreto–ley  18/2020, de 12 de mayo, de medidas sociales en defensa del empleo.
 
- Real Decreto-ley  19/2020,  de 26 de mayo, por el que se adoptan medidas complementarias en materia agraria, científica, económica, de empleo y Seguridad Social y tributarias para paliar los efectos del COVID-19.
 
- Real Decreto-ley 21/2020, de 9 de junio, de medidas urgentes de prevención, contención y coordinación para hacer frente a la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.
 
- Real Decreto 1/2021, de 30 de enero 2021, modificación PGC

 

Recursos on line:

- Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas: http://www.icac.meh.es

- Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció: http://www.accid.org

- Programa SABI sobre bases de dades relatius als comptes anuals.

- CNMV: base de dades dels comptes anuals de les empreses cotitizades

 

 

 


Programari

Excel

Sabi

A3 SOFTWARE