Logo UAB
2023/2024

Dret Laboral

Codi: 102116 Crčdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Sanchez Rodriguez
Correu electrņnic:
franciscojavie.sanchez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaē. Per consultar l'idioma us caldrą introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha requisits previs. Es considera que l'alumnat que es matricula a l'optativitat de quart curs té aprovades les assignatures de formació bàsica i obligatòries de primer curs. Introducció al Dret aporta els coneixements de l'ordenament jurídic necessaris per entendre les bases del Dret Laboral o Dret del Treball. 


Objectius

Analitzar la regulació del treball assalariat i del treball autònom, així com les obligacions generals i de caràcter econòmic que té l'empresari front el sistema públic de Seguretat Social. Amb aquest objectiu se centra l'assignatura en els continguts del Dret del Treball i de la Seguretat Social que s'insereixen específicament en la formació acadèmica i orientació professional de la Menció de Comptabilitat i Fiscalitat (essencialment salari, percepcions extrasalarials, indemnitzacions, cotització empresarial a la Seguretat Social, com a matèries intensament vinculades a la comptabilitat de costos).


Competčncies

  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

TEMA 1

CONCEPTE, FUNCIO I OBJECTE DE REGULACIÓ DEL DRET DEL TREBALL

 

1. Concepte

2. Funció

3. Delimitació de l'objecte de regulació del Dret del Treball: el treball assalariat

4. Delimitació del treball per compte propi o autònom

5. Treball i obligacions empresarials de Seguretat Social

 

TEMA 2

CONFIGURACIÓ I CLASSES DEL CONTRACTE DE TREBALL

 

1. Configuració general del contracte de treball

2. Treballadors i empresaris com a subjectes del contracte de treball

3. Contractació indefinida

4. Contractació temporal

5. Classes i modalitats especials de contractes de treball

 

TEMA 3

EL DESENVOLUPAMENT DE LA RELACIÓ LABORAL. TEMPS DE TREBALL, CLASSIFICACIÓ PROFESSIONAL I MODIFICACIONS DE LES CONDICIONS DE TREBALL

 

1. Jornada laboral ordinaria comuna i jornades especials

2. Jornada laboral extraordinària

4. Horari

5. Interrupcions de la jornada: descansos i permisos

6. Classificació professional i mobilitat funcional

7. Mobilitat geogràfica i modificacions substancials de les condicions de treball

 

TEMA 4

PRESTACIÓ SALARIAL (I): CONFIGURACIÓ I FIXACIÓ

 

1. El salari: concepte i funcions

2. Modalitats i sistemes salarials

3. Estructura salarial: salari base, complements, pagues extraordinàries

4. Fixació del salari

4.1 Salari mínim interprofessional

4.2 Salari en el conveni col·lectiu

4.3 Salari en el contracte de treball

5. Percepcions extrasalarials: implicacions laborals, fiscals i de cotització

 

TEMA 5

PRESTACIÓ SALARIAL (II): PAGAMENT I PROTECCIÓ

 

1. Lloc, temps i forma de pagament

2. Sistemes de protecció del salari

2.1 Recàrrec per mora

2.2 Privilegis del crèdit salarial

2.3 Inembargabilitat del salari

3. Especial referència al Fons de Garantia Salarial

 

TEMA 6

TERMINACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL:  INDEMNITZACIONS I QUITANÇA

 

1. Causes de terminació de la relació laboral

2. La indemnització en la terminació del contracte de treball

2.1 Indemnització per terminació de contractes temporals

2.2 Indemnització per acomiadament objectiu i col·lectiu

2.3 Indemnització per acomiadament disciplinari

2.4 Especial referència, en el seu cas, als salaris de tramitació

3. La quitança

 

TEMA 7

LA RELACIÓ JURÍDICA DE SEGURETAT SOCIAL

 

1. El Sistema Públic de Seguretat Social: Règim General i Règims Especials

2. Actes d'enquadrament: inscripció d'empreses i afiliació de treballadors

3. Cotització a la Seguretat Social i altres aportacions de recaptació conjunta

3.1 Subjecte obligat i subjecte responsable

3.2 Càlcul de la cotització: bases, tipus i quotes

3.3 Dinàmica de l'obligació de cotitzar

3.4 Recaptació voluntària: documentació i pagament de la cotització

3.5 Ajornaments

3.6 Incompliment de l'obligació de cotització: recaptació executiva, sancions i responsabilitats de l'empresari

4. Altres obligacions empresarials en matèria de Seguretat Social: responsabilitat directe i pagament delegat de la prestació per incapacitat temporal. Recàrrec de prestacions.

5. Millores voluntàries

 

 

Metodologia


El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial

 

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per a l'assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser classes teòriques, classes pràctiques o conferències - col·loqui.

 

1.1. CLASSES TEÒRIQUES

Consisteixen en l'exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i, si s'escau, els materials que prèviament s'hauran facilitat a través de l'Espai Docent de l'assignatura dins el Campus Virtual.

 

1.2. CLASSES PRÀCTIQUES

Es dediquen a l'execució d’unitats pràctiques. Cada unitat inclou un treball presencial a l'aula i un treball previ fora de l'aula. Tant un com l'altre suposaran la realització d'un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d'una determinada institució, lectura i comprensió de materials, resolució de problemes jurídics que es plantegen habitualment a la pràctica, etc.

 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l'aula, a partir de les indicacions donades pel professor  i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d'aquest. Com ja s'ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format divers que s'ha d'executar fora de l'aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d'aula proposat en el marc de la mateixa activitat.

 

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s'organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l'estudi de bibliografia, l'elaboració d'esquemes o resums, etc. En el marc d'aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula a la preparació de l'examen final teòric.

 El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondra les enquestes d'avaluació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Activitats formatives

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes prąctiques 14 -0'56 ECTS 17 0,68 1
Classes teņriques 31 -1'24 ECTS 32,5 1,3
Tipus: Supervisades      
Cerca i anąlisi de documentació jurķdica 10 - 0,4 ECTS 11,5 0,46
Elaboració de resums i esquemes 15 - 0,6 ECTS 15 0,6
Resolució de casos prąctics 20 - 0,8 ECTS 22 0,88 1
Tipus: Autņnomes      
Estudi 52- 2,08 ECTS 48,5 1,94 1

Avaluació

Avaluació

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

 

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

El sistema d'avaluació es conforma a partir de dos elements: l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i l'examen final.

1. L'avaluació continuada de les activitats pràctiques

Resolució de casos pràctics perescrit:  30% de la nota

Presentació oral i discussió dels treballs: 20% de la nota

L'alumne ha de presentar la resolució per escrit de tres activitats pràctiques els dies que es detallen a la planificació (30% de la nota). Aquests treballs seran objecte d'exposició i debat a l'aula (20% de la nota). L'assistència a l'aula, tant el dia de la sessió de preparació de l'activitat pràctica com el dia del seu lliurament i debat és obligatòria a efectes que puntuïn aquestes activitats.

VALOR 50% NOTA

 

2. L'examen final

L'objectiu de l'examen final, que es puntuarà de 0 a 5 punts, serà verificar l'adquisició de les competències treballades a través de les classes teòriques i pràctiques (la puntuació obtinguda conformarà el 50% de la nota de l'assignatura).

L'examen final consistirà en 5 preguntes de desenvolupament amb resposta d'extensió mitja (entre 10 i 15 minuts cadascuna) amb un valor màxim de 10 punts cadascuna. Total 50 punts.

És necessari obtenir una nota mínima de 2 punts a l'examen final per poder fer la mitjana amb la resta d'activitats. En cas de no arribar a aquest llindar mínim, la nota no es comptabilitzarà a l'efecte del càlcul de la nota final de l'assignatura ja que de fet rebrà un zero.

 

3. Nota final de l'assignatura

La nota final de l'assignatura s'obtindrà sumant la qualificació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques (sobre 5 punts) més l'obtinguda a l'examen final (sobre 5 punts).

L'assignatura es considerarà aprovada si la puntuació total resultant és igual o superior a 5.

  

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació
 
“Per participar al procés derecuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
 
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
 
En cas d'una nota final de l'assignatura inferior a 3,5, l'estudiant no tindrà dret a participar al procés de recuperació i haurà de tornar a fer l'assignatura el següent curs.

La prova al procés de recuperació consistirà en un examen de format similar a l'examen final. 

L'alumne que no hagi participat en l'examen final d'avaluació obtindrà un "No Avaluable", i no tindrà dret a recuperació malgrat que, en el seu cas, la qualificació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques hagi pogut arribar a 3,5. Per tant, haurà de fer l'assignatura el següent curs.

 

 

4.- PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)

 

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

 

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

 

Presencialitat:

 

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat. La duració de l’avaluació única s’haurà d’especificar dins les característiques de l’activitat.
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

 

Ha de constar la següent informació referida a les característiques de l’avaluació única.Suggerim incorporar la següent taula:

 

Tipologia  Evidència (1)

Pes a l’avaluació final (%) (2)

Durada de l’activitat

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3)

Anàlisi i realització de tres casos pràctics

50%

1h.30m

SI

 Examen final

 50%

 1h 30m

 SI

 

 

 

 

TOTAL

 100%

 3 h.

 

 

 

 

(1)    Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)

 

(2)    Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)

 

(3)    Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a  l’avaluació única? SI/NO

 

2.2 RECUPERACIÓ:

 

“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”

 

2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

 

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.

 

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
 
 
.L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 


Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada de les activitats prąctiques: Resolució de casos prąctics per escrit 30 % 1,5 0,06 1
Avaluació continuada de les activitats prąctiques: Presentació oral i discussió dels treballs 20% 0 0 1
Examen final 50 % 2 0,08 1

Bibliografia

 

És imprescindible que tota la bibliografia que adquireixi/utilitzi l'alumnat per preparar l'assignatura sigui d'una edició actualitzada a l'any en curs. Les edicions de manuals i repertoris de normativa anterior NO són vàlides per a la preparació de la matèria. A l'inici del curs el professor responsable resoldrà qualsevol dubte al respecte.

 1. Manual

Si bé, no hi ha al mercat un manual que pugui ajustar-se al contingut exacte de l'assignatura, alguns dels manuals que inclouen tota la matèria teòrica que es tractarà al llarg del curs són, entre d'altres, MONTOYA MELGAR, A.: "Derecho del Trabajo", Tecnos,(última edició) o MERCADER UGUINA, J.R. "Lecciones del Derecho del Trabajo", Tirant lo Blanch, (última edició). Tanmateix el seu contingut és molt més ampli que la matèria que es tractarà i avaluarà.

https://biblioteca-tirant-com.are.uab.cat/cloudLibrary/ebook/show/9788413979335

 2. Normativa

El professorat informarà i facilitarà (principalment via campus virtual) les normes que haurà d'utilitzar l'alumnat.

Per a l'accés a les normes es recomana la utilització de la base de dades de legislació del Boletín Oficial del Estado (pública i gratuïta): http://www.boe.es/legislacion/legislacion.php

 3. Enllaços web

Els principals enllaços web que s'hauran d'utilitzar en el marc d'aquesta assignatura corresponen a les bases de dades "Aranzadi", "Tirant on line" i "La Ley", que són de consulta gratuïta per tot l'alumnat d'aquesta Universitat.

 Documentació, formularis i normativa d'interès es poden consultar al web del Ministerio de Empleo y Seguridad Social:

- en matèria laboral-   http://www.empleo.gob.es/es/sec_trabajo/debes_saber/index.htm

- en matèria de Seguretat Social -  http://www.seg-social.es/Internet_1/index.htm

 

 

 

 

 

 

 


Programari

No s'usen programes informàtics en aquesta asignatura