Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 1 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Per a cursar aquesta assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries:
Aquesta assignatura forma part de la menció d'Educació Performativa de les Arts
Contextualització
En el món-imatge en el que vivim, és necessari conèixer tots aquells llenguatges i eines que construeixen gran part de la cultura visual que ens envolta, amb l'objectiu de despertar l'esperit crític davant aquest allau d'imatges, per aprendre estratègies per poder utilitzar els diferents llenguatges que les formen. En aquesta assignatura estudiarem les possibilitats expressives dels diferents llenguatges audiovisuals (fotografia, vídeo, infografia i animació, etc.), creant propostes artístiques personals o en grup, que oferiran als i les estudiants a utilitzar-ne les seves possibilitats dins l'aula d'educació infantil i primària. També s'oferiran recursos per l'ensenyament i coneixement de les arts visuals i plàstiques a educació infantil i primària en l'àmbit dels llenguatges audiovisuals.
Objectius
BLOC I. Dimensió cultural: llenguatges artístics i cultura (audio)visual
BLOC II. Dimensió productiva: experimentar amb llenguatges (audio)visuals
BLOC III. Dimensió performativa: art contemporany i intervenció educativa
Activitats d'ensenyament i aprenentatge
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en grup | 45 | 1,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades i pràctiques creatives | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i creació en els àmbits audiovisual i educatiu | 75 | 3 | 4, 7, 10, 11 |
Bloc I. Dimensió cultural: narrativa visual (30%) (activitat grupal)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) Data de lliurament: darrera setmana de classe. (activitat individual)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb fins educatius (fotografia, vídeo, instal·lació, videoperformance, etc.). (45%) Data de lliurament: última setmana a classe. (activitat individual)
Avaluació única
Bloc I. Dimensió cultural: Narrativa visual (30%)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb fins educatius (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo-performance, etc.). (45%)
Lliurament últim dia de classe.
Avaluació continua i avaluació única:
Els estudiants que hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no aconseguit, els donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, fent un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. Cal estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant. Entrega divendres 9 de febrer 2024.
Els resultats de cadascuna de les avaluacions es tornaran a l'alumnat en el termini màxim de 21 dies després del seu lliurament, oferint una data de revisió dins dels 10 dies següents a la publicació. La còpia o plagi total o parcial duna de les activitats davaluació serà motiu directe per suspendre el treball, sense opció de recuperació.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà a demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor a la feina autònoma, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diferències. El professorat de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació amb aquestes habilitats personals isocials dels estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars que constin a la guia docent. L'avaluació també es fixarà en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Dimensió cultural: Narratives visuals (activitat de grup) | 30% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic. (activitat individual) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives. (activitat individual) | 45% | 0 | 0 | 3, 4, 8, 10, 11, 12 |
AAVV. (2005). Fotografia: paisatges de la contemporaneïtat. Barcelona: ESDI.
Baigorri, L. (1995). El vídeo y las vanguardias históricas. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Benjamin, W. (1983). L'obra d'art en l'era de la seva reproductibilitat tècnica. Barcelona: Edicions 62.
Campany, D. (2007). Art and photography. New York: Phaidon.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal.
Fontcuberta, J. (2010). La cámara de pandora: la fotografi@ después de la fotografía. Barcelona: Ed. Gustavo Gili.
Freedman, F. (2006). Enseñar la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
Mäkiranta, M. (2012). Photography as family ritual: visual narratives in a finnish family photo álbum. Visual culture & Gender, 7 ,39-48.
Acaso, M.; Ellsworth, E. i Padró, C. (2011). El aprendizaje de lo inesperado. Madrid:Catarata
Paris, G. (2015). Els meus desitjos. La fotografia contemporània com a mitjà expressiu en la formació de professorat. Temps d'educació, 48, 215-232.
Patmore, C. (2004). Curso completo de animación : los principios, práctica y técnicas de unamanimación exitosa. Barcelona: Acanto
Proujansky, A. (2018). Go photo! An activity book for kids. New York: Aperture.
Selby, A. (2009). Animación : nuevos proyectos y procesos creativos. Barcelona:Parramón.
Sontag, S. (1996). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.
Spence, J. (2005). Más allá de la imagen perfecta. Fotografía, subjetividad, antagonismo. Museu D'art Contemporani de Barcelona.
Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.
Zafra, R. (2014). Arte, feminismo y tecnología. Reflexiones sobre formas creativas y formas de domesticación. Quaderns de Psicologia, 16(1), 97-109.
Recursos en línia:
A BAO A QU: http://www.abaoaqu.org/
Agora (Tecnologies de la Comunicació i Orientació): www.uhu.es/agora
Cinescola (cinema i educació): http://cinescola.info/category/llibres/
Drac Màgic (divulgació de la cultura audiovisual): https://www.dracmagic.cat/
Encyclopédie des Nouveaux Médias: www.newmedia-art.org
A Home In Progress Film (animació experimental i pedagogia): http://ahomeinprogressfilm.com/
No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.