Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 4 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És recomanable haver fet abans els Pràcticum I, II i III d'Infantil.
Per a poder cursar aquesta assignatura és imprescindible disposar del certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals. És responsabilitat de l'alumne/a demanar-lo per poder aportar-lo al centre abans d'iniciar el període de pràctiques.
Les pràctiques de quart (Practicum IV) estan pensades perquè l’alumnat conegui i s’integri en un projecte d’intervenció dissenyat entre l’escola i la facultat. Els projectes es duran a terme tant a l’Escola Bressol, com al Parvulari. L’alumnat haurà de dissenyar i dur a terme un projecte educatiu dins el centre.
Aquesta assignatura està impartida per professorat de les diferents àrees de didàctica: Ciències Socials, Expressió Musical, Expressió Plàstica, Expressió Corporal, Ciències Experimentals, Matemàtica, Llengua i literatura; i també de Psicologia Evolutiva i de Pedagogia aplicada. El seu disseny i ubicació al Pla d’Estudis permet que es relacioni amb les assignatures cursades al llarg de tot el grau.
Objectius
1.- Anàlisi i diagnosi
Observar i detectar possibles necessitats o millores a l’escola, cicle o aula.
Consensuar una proposta d’acord amb l’escola i el tutor/-a de la universitat.
Acordar els objectius del projecte
2.- Conceptualització i disseny
Redactar el marc conceptual que justifica la proposta
Dissenyar el projecte
Elaborar el cronograma del projecte
3.- Ús d'un llenguatge oral i escrit català adequat al context acadèmic
4.- Desenvolupament i experimentació
Descriure la posada en pràctica del projecte
Reflexionar sobre el procés i el progrés
Avaluar el projecte en relació als objectius proposats
5.- Reflexió i valoració profesional
Autoanàlisi i autoregulació de la pròpia pràctica i processos d'aprenentatge
Assenyalar possibles implicacions de l’experiència per la futura pràctica professional
Activitat i dedicació |
Descripció de les activitats |
Seminari i tutories individuals 22 hores |
Reunions de preparació del pràcticum. Seminaris d'intercanvi, discussió i avaluació dels processos dissenyats en grup. Conferències i tallers sobre temes específics del pràcticum. Tutories individuals. Preparació dels documents derivats de la modalitat de projecte de pràcticum. |
Estada al centre de pràctiques 203 hores |
Observació de les diferents realitats del centre educatiu, elaboració d'informes, anàlisi de documents. |
Activitat autònoma 75 hores |
Lectura de bibliografia recomanada. |
Total 300 h |
|
Modalitat A: Unitat de programació (sempre adaptada al tarannà de l’escola o més innovadora)
Modalitat B: Intervenció vinculada al projecte de centre
Modalitat C: Aprenentatge i Servei
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estada al centre de pràctiques | 203 | 8,12 | 8 |
Seminari i tutories individuals | 22 | 0,88 | 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 25 |
L’avaluació consta de tres indicadors que són individuals:
1. Memòria de pràctiques individual (33,3%)
2. Seminaris i presentació pública (33,4%) en base a la participació als seminaris (60%) i les activitats de tancament de PIV (40%).
3. Informe del centre (33,3%)
Per superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels indicadors per separat. Un resultat < 5 (sobre 10) a la memòria, a l’informe o a la participació - presentació pública als seminaris indica que cal repetir el pràcticum IV.
En el cas que se suspengui un bloc d’activitats i la mitjana amb la resta de blocs fos superior a 5, per defecte la qualificació final de les pràctiques serà de 4.
La memòria de pràctiques es lliurarà a través del moodle de l'assignatura. En cas que calgui fer-ne una reavaluació, s’haurà d’entregar com a màxim dues setmanes més tard. L’estada a l’escola i els seminaris i presentació pública de l’assignatura no es poden recuperar.
L’assistència als seminaris és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 90% de seminaris, en cas contrari es considerarà no presentat i suspés.
L’assistència presencial a l’escola és requisit imprescindible. Cal haver estat un mínim de 203h. al centre.
“L’alumnat ha de mostrar una actitud compatible amb la professió. Si no és així, en qualsevol moment de l'estada al centre de pràctiques, o la universitat pot decidir que l’alumne/a no pot continuar l’estada al centre. En aquests casos la mentora i la tutora elaboraran un informe de pràctiques justificat on s'evidenciï que l'alumne no pot continuar fent les pràctiques. Si això passa, aquest alumne suspendrà automàticament el pràcticum (la nota numèrica que els quedarà serà un 3, i no podrà optar a reavaluació).
L'alumne que abandoni les pràctiques injustificadament tindrà una qualificació de 0.
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornarana l'alumnat en el termini màxim de 4 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió en els dies següents a la seva publicació.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Una memòria amb greus errors ortogràfics o sintàctics suspendrà l'assignatura.
També, l'estudiant ha de mostrar competències personals i prosocials com: respecte, cooperació, empatia, ús adequat del mòbil, puntualitat, no jutjar, argumentar, etc.
Qualsevol plagi en els treballs entregats suposarà suspendre l'assignatura.
L’estudiant ha de complir amb el marc regulador de les pràctiques https://www.uab.cat/web/practicum/normativa-1345881466711.html. En aquest sentit, no es pot repetir centre de pràctiques en dos pràcticums diferents. Tampoc es pot fer les pràctiques a un centre on hi ha familiars de primer ordre o on es treballa sense autorització de la coordinació de la universitat, tal i com estableix la normativa. https://www.uab.cat/doc/RegulacioPractiquesBOEDOC
Per poder adaptar el calendari o fer les pràctiques al lloc de treball, cal complir els criteris que estableix la normativa i sol·licitar-ho a través dels procediments de la Facultat informats al web.
El calendari de l’estada de pràctiques als centres, dels seminaris i alguns aspectes de la memòria d’aquest pràcticum pot variar per aquells estudiants que el fan vinculat a una estada Nacional o Internacional a través del programa propi UAB (Bressola, Richmond, Munich...), un ERASMUS o SICUE.
Seguint la normativa acadèmica, aquesta assignatura no contempla la possibilitat d'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe del centre | 33,3% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Memòria de pràctiques | 33,4% | 0 | 0 | 4, 8, 10, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27 |
Seminaris i presentació pública | 33,3% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 17, 24, 25, 26 |
La bibliografia es presenta tenint en compte la perspectiva de gènere.
Departament d'Ensenyament (2016). Currículum i orientacions educació infantil segon cicle. Generalitat de Catalunya. Recuperat de: http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf
Departament d'Ensenyament (2020)Orientacions per a l'avaluació educació infantil segon cicle. Generalitat de Catalunya. Recuperat de. http://educacio.gencat.cat/ca/Detall/orientacions-avaluacio-infantil-2cicle
Edo, M. & Blanch, S. (2016). El patio de los deseos. Un proyecto de aprendizaje y servicio. En: J. Gairín & I. Vizcaíno. Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp.1-11). Barcelona: Wolters Kluwer. En línea mediante suscripción en la plataforma digital ebiblox.
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro.
Martínez, M. (2009). Aprendizaje servicio. Bases conceptuales y sentido formativo. En M. Raposo, M.E. Martínez, J. Fernández, L. Lodeiro, A. Pérez (coor.) Actas X Symposium Internacional El Practicum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. (pp. 23-34). Poio: Galicia.
Palou, S. (2004). Sentir i créixer. El Creixement emocional en la infància. Barcelona: Graó.
Puig, J.M., Batlle, R., Bosch, C. & Palos, J. (2007). Aprendizaje-servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
Tapia, N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires: Ciudad Nueva.
Tapia, N. (2009). Fortalezas y debilidades de la labor del voluntariado universitario en América Latina. Ponencia presentada en el Seminario Internacional Políticas e instrumentos de Gestión para Potenciar el Voluntariado Universitario. REDIVU, Universidad Autónoma de Madrid 16-18 de noviembre de 2009. Disponible en: http://www.redivu.org/eventos_congresos.html
Altra bibliografia específica es facilitarà en funció del projecte a realitzar.
No es requereix programari específic.