Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi aprovat i repassi els continguts de l’assignatura anual de primer curs:
- Desenvolupament de la personalitat.
Aquesta assignatura està pensada per ser cursada quan els alumnes ja han fet tota la formació bàsica.
És una assignatura centrada en una didàctica específica i s’imparteix simultàniament amb altres didàctiques específiques. S'hi desenvolupa el coneixement del currículum matemàtic d’educació infantil, començant pels marcs legals; seguint amb blocs de continguts principals: lògica i nombre; fent especial èmfasi en el contingut i la didàctica de zero a tres.
La continuació natural d'aquesta assignatura és l'assignatura de quart curs: “La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil”. L’estudiant que hagi superat les dues assignatures obligatòries de didàctica de les matemàtiques té la possibilitat de cursar, en el darrer semestre de la carrera, l’assignatura optativa “Joc i activitat matemàtica en l’educació infantil”.
Objectius:
1.- Conèixer els trets fonamentals del currículum de zero a sis anys, fent èmfasi en els aspectes matemàtics.
2.- Conèixer el contingut matemàtic curricular dels 0 als 3 anys i dels 3 als 6 anys: lògica i nombre.
3.- Conèixer les formes d'organització del treball matemàtic dels 0 als 6 anys.
4.- Dissenyar situacions d'aprenentatge matemàtic per a infants de 0 a 3 anys.
Aquesta assignatura es composa de tres unitats docents:
1.- Currículum i continguts matemàtics a la Educació Infantil.
1.1. Regulacions oficials (Real Decret 95/2022, d’1 de febrer, pel que s’estableix l’ordenació i les ensenyances mínimes de l’Educació Infantil i DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil).
1.2. Elements del Currículum i ubicació de les matemàtiques.
1.3. Marc teòric psicològic de l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques. Concepció constructivista.
1.4. Desenvolupament del pensament matemàtic al parvulari i la seva continuïtat.
1.5. Organització dels continguts matemàtics en els quatre blocs fonamentals.
1.6. Lògica: Atributs i col·leccions. Relacions i canvi. Cerca de patrons.
2.- Desenvolupament del raonament lògic matemàtic a les primeres edats
2.1. Com es desenvolupa el raonament lògic matemàtic a les primeres edats, 0-3 i 3-6.
2.2. Materials per al desenvolupament lògic a l’escola bressol: material inespecífic i altres materials.
2.3. Situacions del primer al segon any: la panera dels tresors i el joc heurístic.
2.4. Situacions del segon al tercer any: safates d’experimentació, situacions de la vida quotidiana, l’estona del menjar, racons, etc.
3.- Nombres i operacions
3.1. Nombres i operacions. Quantificadors.
3.2. Construcció del nombre. Llegir i escriure números. Accions sobre la quantitat -afegir, treure, agrupar, repartir, repetir...
3.3. El sistema de numeració decimal. El càlcul mental. Automatització de resultats.
Activitat |
Hores |
Metodologia: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. |
Presencial En gran grup |
10 |
Exposicions de temes bàsics del temari. Es realitza amb tot el grup classe a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. Cada sessió s'acabarà amb la presentació de les tasques que es desenvoluparan al seminari i/o individualment. |
Seminaris En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts (50% del gran grup) supervisat pel professorat on, mitjançant anàlisi de documents o activitats d’investigació, s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. |
Seminaris seguiment En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts supervisats pel professorat on els estudiants mostren el producte del seu treball conjunt. |
Treballautònom |
50 |
L’alumne haurà de documentar-se pel seu compte, amb l’orientació del professor, per aprofundir en els continguts de l’assignatura. Així mateix, haurà de completar les tasques iniciades als seminaris i dedicar el temps necessari a l’estudi per consolidar els aprenentatges. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial, gran grup i seminaris | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o petit grup | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 | 6, 9, 10, 11 |
L'avaluació CONTINUADA es realitzarà al llarg de tota l'assignatura mitjançant les activitats que es mostren a continuació. L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria.
Activitats d'Avaluació CONTINUADA:
Activitats d’avaluació |
% nota |
Hores |
Què i Quan? |
Prova escrita individual |
50% |
2 presencials + autònom |
Prova escrita amb preguntes en relació a l'assoliment competencial de l’assignatura (50% de la nota final). Aquesta prova escrita inclou preguntes sobre continguts de les Unitats docents de l’1 a 3; Lectures d’articles proposats; continguts dels tallers desenvolupats als seminaris; i, continguts del treball en grup. Prova escrita individual al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura: 21-12-2023 (grup 61) / 19-12-2023 (grup 62). Aquesta activitat és recuperable. El dia de la recuperació de la prova escrita individual: 11/01/2024 (G61); 09/01/2024 (G62). |
Treballs en grup |
25% |
4 presencials + autònom |
El treball farà referència a infants de zero a tres anys (25% de la nota final). Cada grup presentarà un únic treball escrit i en farà una presentació oral al seminari de seguiment (o de forma virtual, a determinar). La defensa oral del treball en grup es farà: 7/12/2023 (G61) i 5/12/2023 (G62). Aquesta activitat no és recuperable. |
Treball seminaris (individual i en grup) |
25% (5% individual + 20% en grup) |
20 presencials +autònom |
Les pràctiques de seminari faran referència als diferents temes de l'assignatura. Al finalitzar totes les pràctiques cada grup lliurarà un únic document que contindrà els materials elaborats resultat de les pràctiques dels seminaris (20%) juntament amb una reflexió final individual de cada membre del grup dels aprenentatges realitzats (5%). Avaluació continuada durant el desenvolupament dels seminaris i sumativa al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura. El lliurament es farà: 14/12/2023 (G61) i 12/12/2023 (G62). Aquesta activitat és recuperable. S’haurà de lliurar el mateix dia de la recuperació de la prova escrita individual: 11/01/2024 (G61); 09/01/2024 (G62). |
És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 de cadascuna de les tres activitats d'avaluació per a poder aprovar l'assignatura.
L'avaluació CONTINUADA es realitza mitjançant activitats en GRUP i INDIVIDUALS:
I. Avaluació Grupal.
1. Avaluació grupal del treball sobre una intervenció a l’aula de 0 a 3 anys.
Per a aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:
La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupal representa el 25% de la nota final de l'assignatura. És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 per a aprovar l'assignatura. Aquest treball, en ser pràctic i aplicat no és recuperable, manca activitat de recuperació.
2. Avaluació grupal de la Carpeta d’aprenentatge.
La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupal representa el 20% de la nota final de l'assignatura. És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 per a aprovar l'assignatura. Aquest treball en grup es pot recuperar i s'haurà de lliurar el mateix dia de la recuperació de la prova final: 11/01/2024 (G61); 09/01/2024 (G62).
II. Avaluació Individual.
En aquesta part s'avalua individualment els coneixements científics i tècnics de la matèria adquirits per l'alumnat.
El contingut de la prova escrita individual inclou tot el realitzat durant l'assignatura: unitats docents, treball en grup, seminaris i lectures.
La qualificació obtinguda en l'avaluació individual representarà el 55% de la nota final de l'assignatura (5% dels aprenentatges individuals de cada bloc de contingut de la carpeta d'aprenentatge i 50% prova final escrita).
És necessari aconseguir una qualificació mínima de 5 sobre 10 en l'examen final escrit i en les restes d’activitats d’avaluació que es poden recuperar per a aprovar l'assignatura. La data de l'examen final serà: 21/12/2023 (G61); 19/12/2023 (G62)
En cas de suspendre la prova individual escrita i les activitats d’avaluació recuperables està prevista una recuperació que pot permetre obtenir l'aprovat. Les dates de la recuperació seran: 11/01/2024 (G61); 09/01/2024 (G62)
AVALUACIÓ ÚNICA. Activitats d’avaluació
Avaluació individual del treball sobre una intervenció a l’aula de 0 a 3 anys.
Per a aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:
La qualificació aconseguida d'aquest treball sobre una intervenció a l’aula de 0 a 3 anys, representa el 25% de la nota final de l'assignatura, però és necessari aconseguir una qualificació mínima de 5 per a aprovar l'assignatura. Aquest treball, en ser pràctic i aplicat, no és recuperable i manca de recuperació.
És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 sobre 10 en cadascuna de lestres activitats d'avaluació per a poder aprovar l'assignatura.
En cas de suspendre la carpeta d’aprenentatge i/o la prova final s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'alumnat d'avaluació contínua. Les dates de la recuperació seran: 11/01/2024 (G61); 09/01/2024 (G62).
En l'avaluació única, el 100% de la nota final correspon a avaluació individual: (50% prova final escrita, 25% del treball escrit i la defensa del treball sobre una intervenció a l’aula de 0 a 3 anys i 25% defensa i desenvolupament de las pràctiques dels 3 blocs de continguts en la Carpeta d’aprenentatge).
Per a l'avaluació única i continuada:
Per a aprovar aquesta assignatura, és necessari que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta en la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.L'estudiant haurà de mostrar una competència equivalent al nivell 2 (equivalent al C2). Abans de lliurar una evidència d'aprenentatge, és necessari comprovar que s'ha escrit correctament les fonts, notes, cites textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació i/o còpia en una prova d'avaluació és motiu directe per a suspendre l'assignatura. La còpia oplagi de qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, penalitzant-se amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest en cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a totes les classes per a ser avaluat (es contempla un màxim d'un 20% d'incidències en les classes, tant en les de Gran grup com en els seminaris).
El retorn i qualificació de les activitats d'avaluació es realitzaran un màxim de 20 dies hàbils després de lliurades.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites (individual) | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 9, 12, 13, 14 |
Treball de seminaris (5% individual i 20% en grup) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 10, 14 |
Treballs en grup | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14 |
Alsina, A. (2004). Com desenvolupar el pensament matemàtic dels 0 als 6 anys. Vic: Eumo.
Berdoneau, C. (2007). Matemáticas activas (2-6 años). Barcelona: Graó.
Brunton, P., & Thornton, L. (2006). The little book of treasure boxes. London: Featherstone Education.
Canals, M. A. (2009). Primers nombres i primeres operacions. Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 101. Barcelona: Rosa Sensat.
Canals, M. A. (2009). Lògica a totes les edats.Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 104. Barcelona: Rosa Sensat.
Carbó, L., & Gràcia, V. (2005). Els continguts matemàtics en el currículum d'infantil. En: Mirant el món a través dels números. (pp. 55-68). Lleida: Pagès Editors.
Chamorro, M.C. (2006). Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil. Madrid: Pearson Education.
Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle d'educació infantil. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, Departamentd'Educació, 16 de setembre de 2008, número 5216, pp. 68256 - 68273.
Departament d’Ensenyament (2012). Currículum i orientacions d’Educació Infantil Primer Cicle. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0080/bfd2cd16-10d5-4103-aba2-ee9744b2399d/Curriculum-Infantil-0-3.pdf#_ga=2.64657007.1135033631.1559679766-427766724.1510332686
Departament d’Ensenyament (2015). Orientacions per a l’avaluació d’Educació Infantil Primer Cicle. Disponible a: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/orientacions_avaluacio_infantil_1cicle.pdf
Departament d’Ensenyament (2016). Currículum i orientacions d’Educació Infantil Segon Cicle. Disponible a: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf
Edo, M. (1991). El càlcul mental a Parvulari, Guix Elements d'acció educativa, 169, 11-16.
Edo, M. (2012). Ahíempiezatodo. Las matemáticas de cero a tres años. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 71-84.
Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (2001). La lógica matemàtica en el periodo 0-6 años. Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp. 1-58). Barcelona: Praxis.
Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (2002). La lògica matemàtica a l'escola bressol. Temes d’infància, 26. Barcelona: Rosa Sensat.
Gutiérrez, E. H. (2013). El aprendizaje del número natural en un contexto ordinal en la Educación Infantil. Edma0-6: EducaciónMatemática en la Infancia, 2(1), 41-56.
Kamii, C. (1982). Introducción. Dins: El número en la educación preescolar (pp. 9-27). Madrid: Visor.
Vila, B., & Cardó, C. (2005). Material sensorial (0-3 años). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó, 2005.
Zúñiga, M. (2014). El aprendizaje de la descomposición aditiva en la Educación Infantil: Una propuesta para niños y niñas de 5 a 6 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(2), 84-113.
No s'utiliza cap programari específic.