Logo UAB
2023/2024

Histologia de sistemes

Codi: 101895 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ignasi Roig Navarro
Correu electrònic:
ignasi.roig@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Joaquín Martí Clua
Berta Nieves Vazquez Prat
Aurora Manuela Ruiz-Herrera Moreno

Prerequisits

No hi ha pre-requisits oficials. Es recomana haber adquirit coneixements bàsics de Biologia cel.lular i Histologia de teixits per a poder assolir els objectius proposats per l'assignatura.


Objectius

Es tracta d'una assignatura de segon curs, de caràcter obligatori, que desenvolupa esl fonaments cel.lulars i tisulars que configuren els diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà.

Ha estat dissenyada suposant que l'estudiant te els coneixements bàsics d'Histologia i Fisiologia General de primer curs.

L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per a poder comprendre en el pròxim curs la materia d'anatomia patològica.

Els objectius de l'assignatura són:

 

a) Comprendre l'organització cel.lular i tisular dels diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

b) Reconeixer i identificar a nivell microscòpic els diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

c) Relacionar la composició tisular dels òrgans amb la seva funció.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen les bases i els elements aplicables al desenvolupament i a la validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els processos bàsics de la vida en diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan, individual i de la població.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema digestiu.
  4. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema excretor.
  5. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules de les glàndules endocrines.
  6. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema cardiovascular.
  7. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema respiratori.
  8. Descriure les principals tècniques histològiques per a l'estudi de teixits humans i les seves cèl·lules components.
  9. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema genital.
  10. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema nerviós.
  11. Identificar microscòpicament els diferents òrgans i teixits corporals.
  12. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  13. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Continguts
1. Sistema tegumentari
2. Òrgans sensorials
3. Aparell cardiovascular
4. Sistema immunitari
5. Sistema endocrí
6. Aparell respiratori
7. Aparell digestiu
8. Aparell excretor
9. Aparell reproductor masculí
10. Aparell reproductor femení

 


Metodologia

Els continguts d'Histologia de Sistemes comprenen classes teòriques magistrals i seminaris.
Classes de teoria
El programa de teoria s'impartirà en 38 classes. Es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat pel
professor, material que els alumnes tindran a la seva disposició en el Campus Virtual.
Seminaris
Els seminaris programats estan dissenyats per a que els alumnes treballin en grups reduïts, i adquireixin
habilitats de treball en grup i de raonament crític. El alumnes es dividiran en grups per treballar un tema
concret del programa per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. L'organització dels grups i el
repartiment de temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari. En els seminaris restants, alguns grups
d'alumnes hauran d'entregar per escrit el tema proposat al professor. Els mateixos grups d'alumnes exposaran
oralment el tema a la resta de la classe amb els mitjans disponibles a l'aula.
La bibliografia que han d'utilitzar els alumnes, així com els treballs científics relacionats amb els temes, es
trobaran recollits al Campus Virtual.
L'assistència als seminaris és obligatòria
Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professor (horari a convenir). Les tutories
han d'utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part dels
alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin sobre la preparació dels
seminaris.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 38 1,52 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris 10 0,4 18
Tipus: Supervisades      
Tutories personalitzades 6 0,24 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi 66 2,64
Preparació de seminaris 23 0,92 18

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà
proves individuals de coneixements teòrics i pràctics i seminaris realitzats en grup.

El sistema d'avaluació s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà
assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
Proves escrites (80% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment amb exàmens tipus test els
coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials, eliminatòries de matèria,
al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l'assignatura).
Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en qualsevol d'aquestes proves no podran
ponderar-la amb la nota obtinguda en els seminaris i, per tant, hauran de realitzar l'examen de recuperació a
la prova de maduresa final.

Seminaris (20% de la nota global). En aquest apartat s'avalua la capacitat d'anàlisi i de síntesi dels alumnes
de cada grup, així com les habilitats de treball en grup i de presentació oral.

Els seminaris es valoraran de la següent manera:
Treball escrit (20%). El professor avalua (sobre 10) els treballs entregats per cada grup d'alumnes
(veure lliuraments)
Presentació oral (40%). El professor avalua (sobre 10) les habilitats de cada grup d'alumnes en la
presentació pública del seu treball
Qualificació inter-grup (10%). Cada grup d'alumnes avalua (sobre 10) als grups que realitzen l'exposició
oral del treball
Problemes (30%). 


L'assistència als seminarisés obligatòria. En cas de no assistir a alguna de les sessions, per causa no
justificada, hi haurà una penalització en la qualificació final dels seminaris:
Absència 1 sessió = reducció del 20% de la nota.
Absència 2 sessions = reducció del 40% de la nota.
Absència 3 sessions = reducció del 80% de la nota.

Superació de l'assignatura
Per aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en el còmput global de les proves
escrites de teoria i dels seminaris.
La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació (teoria i/o pràctiques) comporta la renuncia a
la qualificació obtinguda prèviament.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes
de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant,
l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una
ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Avaluació única: 

Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. En aquest sentit, aquesta consisteix en una prova de síntesi

única que es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada (2n parcial)

i s’aplicarà el mateix sistema en cas de necessitat de recuperació. 

Alumnes repetidors
Respecte la superació de l'assignatura per part dels repetidors, no caldrà tornar a repetir les proves escrites o
els seminaris si l'alumne hagués obtingut prèviament una nota mínima de 5 en qualsevol de aquestes proves.
Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives 80 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
Seminaris 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

 LLIBRES

  • Fawcett, D.W.: Tratado de Histología (ed. Interamericana-McGraw Hill).
  • Gartner, L.P. Hiatt, J.L.: Texto Atlas De Histología, (ed. McGraw Hill).
  • Geneser, F.: Histologia (ed. Panamericana).
  • Krstic, R.V.: Los tejidos del hombre y de los mamíferos (ed. McGraw Hill).
  • Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag).
  • Ross, M.H. y Pawlina, W: Histología. Texto y atlas color con biología celular y molecular (ed. Panamericana).
  • Stevens, A. y Lowe, J.: Histología Humana. (ed. Elsevier).
  • Welsch. U.: Sobotta Welsch Histología. (ed. Panamericana). 
  • Kierszembaum. A. y Tres. L: Histología y Biología Celular. Introducción a la anatomía patológica. (Ed. Elsevier)

 ATLES

  • Boya, J. Atlas de Histología y organografía microscópica, ed. Panamericana.
  • Cross, P.C. & Mercer, K.L. Cell and Tissue Ultrastructure. A functional perspective, ed. Freeman and Company.
  • Eroschenko, V.P. Di Fiore’s Atlas of Histology, ed. Lea and Febiger.
  • Fawcett, D.W. The Cell, ed. W.B. Saunders Company.
  • Gartner, L.P. & Hiatt, J.L. Atlas color de Histología, ed. Panamericana.
  • Kessel, R.G. and Kardon, R.H.: Tissues and organs: a text-atlas of scanning electron microscopy, ed. Freeman and Company.
  • Kühnel, W. Atlas de Citología y Anatomía microscópica, ed. Omega.
  • Stanley, L.E. & Magney, J.E. Coloratlas Histología, ed. Mosby.
  • Welsch, U. Histología (Sobotta / Hammersen), ed. Marbán.
  • Young, B. & Heath, J.W.  Histología funcional (Wheater), ed. Churchill Livingstone.
  • https://histologyguide.org//index.html

 


Programari

No hi ha programari específic per aquesta assignatura