Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia cel·lular, Bioquímica, Biologia molecular i Genètica.
És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
L’objectiu fonamental de l’assignatura és entrar en contacte amb el tipus de recerca que es fa en un entorn hospitalari. És una recerca que intenta respondre a preguntes orientades a la comprensió dels aspectes generals i bàsics de les malalties. Sovint aquestes preguntes son formulades per clínics, el que permet a l’estudiant tenir la perspectiva de com els clínics, amb qui molt probablement haurà d’interactuar i col·laborar en el futur, veuen la malaltia. Alteres vegades son formulades per investigadors més bàsics dels Instituts de Recerca propis dels hospitals universitaris.
PROGRAMA TEÒRIC (TE)
El programa teòric està integrat per un total de 45 temes que abordaran temes diversos relacionats amb la recerca que es fa en els serveis de l’hospital. Les classes generalment seran impartides per investigadors bàsics o clínics, que exposaran la recerca que estan duent a terme i quin és el seu dia a dia en el món de la recerca lligada a un hospital. Algunes classes seran més conceptuals per a entendre conceptes com ara què és la malaltia, com funciona el sistema nacional de salut, etc.
El curs s’ha orientat a què els grups de recerca més actius de l’entorn hospitalari de la UD de Sant Pau comparteixin amb els estudiants el seu camp de recerca.
La descripció específica del temari i la distribució temporal s’inclouran en la informació lliurada a principi del curs.
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)
Inclou 15 sessions tutoritzades de 2 hores cadascuna en les que els alumes debatran amb el professor, prèvia preparació, alguns aspectes clínics, fisiopatològics, de procediments diagnòstics o d’interpretació de proves funcionals o de laboratori en situacions mèdiques habituals en les que un investigador bàsic hi pot participar conceptualment.
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (PREPARACIÓ + PRESENTACIÓ) (SCC)
El professor debatrà amb un grup reduït d’alumnes el com preparar alguns temes d'interès, de manera que aquest grup d'alumnes en pugui fer una presentació formal a final de curs davant el resta de la classe, presentació que formarà part de l’avaluació de l’alumnat. El títol definitiu dels 9 temes corresponents i els alumnes encarregats de la preparació i presentació es facilitarà quan s’iniciï el curs.
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCA)
Es duran a terme en unitats hospitalàries durant una setmana del mes de Gener, en grups d’1 o 2 alumnes repartits en diferents equips assistencials.
L’assistència a les classes de teoria, pràctiques i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.
Classes magistrals (tipologia TE). L'alumne assisteix a l'exposició d'un contingut teòric, que complementarà amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes estan concebudes com un mètode essencialment expositiu, de transmissió del coneixement del docednt a l'alumne. Es programen 45 hores.
Pràctiques d'Aula (tipologia PAUL). A cada pràctica es tractarà un tema seleccionat d'acord amb la programació establerta, mitjançant l'intercanvi d'informació i el debat consegüent. Es programen 15 pràctiques de dues hores de durada.
Seminaris de casos clínics (tipologia SCC) Es divideixen en dues activitats:
Preparació. Tots els alumnes, en grups reduïts de 6-7, prepararan una presentació de 9 possibles. A continuació d'algunes pràctiques d'aula i durant 60 minuts, cadascún d'aquests grups discutirà, junt amb el professor, el com preparar la presentació d'aquests problemes.
Presentació. Cada un dels grups anteriors haurà de presentar a la resta de la classe el seminari assignat i contestar adequadament a les preguntes que puguin sorgir per part dels companys o del professor. Seria desitjable comentar les fonts bibliogràfiques consultades.
Pràctiques clíniques assistencials (tipologia PCA). Es realitzaran en grups de 1-2 alumnes. Aquests acudiran a les instal·lacions assistencials hospitalàries i observaran i participaran en l'activitat clínica dels tutors assignats i el seu equip, quatre hores diàries, durant cinc dies.
Els referents docents per les pràctiques assistencials seràn:
UD Sant Pau: Dr. Jordi Casademont jcasademont@santpau.cat
UD Vall Hebron: Dr.J aume Alijotas jaime.alijotas@uab.cat
UD Germans Trias i Pujol: Dr. Robert Muga rmuga.germanstrias@gencat.cat
UD Parc Taulí: Dr. Albert Villoria Ferrer avilloria@tauli.cat
Treball autònom. Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilacióconceptual dels continguts. Preparació de les presentacions. Resum de la vivència clínica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales | 45 | 1,8 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 26 |
Preparación de Seminarios de Casos Clínicos (SCC) | 9 | 0,36 | 3, 5, 6, 25, 26 |
Presentació de Seminaris (SCC) | 9 | 0,36 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 25, 26 |
Prácticas Clínicas Asistenciales (PCA) | 25 | 1 | 3, 6, 17, 25, 26 |
Prácticas de Aula (PAUL) | 30 | 1,2 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Trabajo autónomo | 177 | 7,08 | 3, 5, 6, 25, 26 |
L’assistència a les classes de teoria, pràctiques i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.
L’avaluació de la assignatura té una doble vessant:
a.- Teòrica.
- Primer parcial amb un valor del 35% de la nota global: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 40’. El primer parcial inclourà els temes de teoria i el contingut corresponent a les pràctiques d’aula realitzats fins a l’aturada de mig semestre. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0
- Segon parcial amb un valor del 35% de la nota global: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 40’. El segon parcial inclourà els temes i contingut de classes i pràctiques d’aula restants. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0
- Examen de síntesi o recuperació. Constarà de dues parts: una que cobrirà el mateix que el primer parcial i l’altra que cobrirà el mateix que el segon parcial. Cada alumne haurà de fer la (les) part(s) no alliberada(es) i serà necessari, també, treure un 5 com a mínim en cadascuna. També seran preguntes d’elecció múltiple (30+30) i preguntes curtes (5+5), que representaran un 20% de la nota de l’examen. La durada serà de 60+60’. L’examen tipus test inclourà preguntes que tindran 5 respostes possibles i una única opció certa. Les respostes equivocades restaran 0,25 punts.
La nota de la teòrica de l’assignatura, ja sigui obtinguda a partir de la mitjana dels dos parcials, combinació d’un parcial i part del final o exclusivament de les dues parts del final, serà una nota conjunta i única, no diferenciada en 1er parcial i 2on parcial, i s’obtindrà fent la mitjana dels dos parcials. Si no s’ha aprovat un dels dos parcials, no es farà el mitjana i la nota final global de la part teòrica serà la de la nota del parcial suspès.
- Els alumnes que superin qualsevol dels exàmens parcials podran presentar-se a l'examen final per millorar nota, renunciant prèviament per escrit a la nota obtinguda als parcials.
b.- Pràctica, amb un valor del 30% de la nota global.
Per a poder emetre aquesta nota s’haurà d’acreditar l’assistència a pràctiques i seminaris. Qualsevol absència s'haurà de justificar i, en qualsevol cas, la presencialitat no podrà ser inferior al 80% de les sessions. Altrament, es considerarà la part pràctica com a suspesa (0).
Constarà de l’avaluació del(s) tutor(s) de les pràctiques hospitalàries (C1) (50%) i de la presentació de seminaris de casos clínics (C2) (50%).
Qualificació final
Promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació pràctica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final de l’assignatura correspondrà al valor quantitatiu més baix dels obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica. No es guardaran parts parcials de l’assignatura per a cursos posteriors.
CÀLCUL DE LA NOTAFINAL DE L’ASSIGNATURA: Teòric (35%+35%) + Pràctic (C1+C2)/2 (30%)
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. Qui s'aculli a aquesta modalitat haurà, de tota manera, d'assistir als SCC i PAUL de manera obligatòria. L'exàmen final serà el mateix (i per tant es farà el mateix dia) que el de síntesi o recuperació dels alumnes d'avaluació continua i representarà el 100% de la nota sempre i quant s'hagi asistit a un mínim del 80% dels SCC i PAUL. Altrament, la nota final serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova objectiva tipus test 2on parcial | 35 % | 2,5 | 0,1 | 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 23, 24 |
Prueba objetiva tipo Test 1er parcial | 35 % | 2,5 | 0,1 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26 |
Prácticas Clínicas Asistenciales/Presentacions | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 18, 22, 25, 26 |
•Sheila Grossman: Porth: Fisiopatologia. Alteraciones de la salud. Conceptos básicos. 9ª Ed. Walters-Kluwer, Barcelona 2014
•Hammer i McPhee: Lange. Fisiopatologia de la Enfermedad. 7ª Ed. McGraw Hill, Madrid 2015
•Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica: Fisiopatología y Semiología. 4ª ed. Elsevier España SL, Barcelona 2020
•Medicina Interna. Farreras-Rozman. 19ª ed. Elsevier, Barcelona 2020
•Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª ed. McGraw-Hill. NY 2021
.