Logo UAB
2023/2024

Bases biològiques de la patologia

Codi: 101883 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Casademont Pou
Correu electrònic:
jordi.casademont@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jorge Sierra Gil
Olga Martinez Pasarell
Jordi Surralles Calonge
Rosa Corcoy Pla
Jose Pablo Maroto Rey
Silvia Gràcia García
Francisco Blanco Vaca
Nerea Hernandez De Sosa
Luis Guirado Perich
Maria Roser Torra Balcells
Elisabet Ars Criach
Maria Natividad de Benito Hernandez
Agusti Barnadas Molins
Joaquin Lopez Contreras Gonzalez
David Filella Agullo
Alba Maestro Benedicto
Teresa Ramon Y Cajal Asensio
Edilmar Alvarado Tapias
Rubén Osuna Gómez
Gerard Amoros Figueras
Alexandre Bejanin
Laia Matas Pericas
Cesar Diaz Torne
Israel Fernandez Cadenas
Ivan Castellvi Barranco
Esther Francia Santamaria
Ana Maria Laiz Alonso
Jose Maria Guerra Ramos
Olga Herminia Torres Bonafonte
Montserrat Barceló Trias
Eduard Gallardo Vigo

Equip docent extern a la UAB

Clara Serra Juhe
César Acebes Pinilla
Sònia Sirisi Dolcet
Yolanda Arce Terroba

Prerequisits

És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia cel·lular, Bioquímica, Biologia molecular i Genètica.

És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:

  1. Anatomia general i específica dels diferents òrgans i sistemes.
  2. Fisiologia general i específica de diferents òrgans i sistemes

Objectius

L’objectiu fonamental de l’assignatura és entrar en contacte amb el tipus de recerca que es fa en un entorn hospitalari. És una recerca que intenta respondre a preguntes orientades a la comprensió dels aspectes generals i bàsics de les malalties. Sovint aquestes preguntes son formulades per clínics, el que permet a l’estudiant tenir la perspectiva de com els clínics, amb qui molt probablement haurà d’interactuar i col·laborar en el futur, veuen la malaltia. Alteres vegades son formulades per investigadors més bàsics dels Instituts de Recerca propis dels hospitals universitaris.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es coneixen els conceptes i el llenguatge de les ciències biomèdiques com cal per a seguir adequadament la bibliografia biomèdica.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen conceptual i experimentalment les bases moleculars i cel·lulars rellevants en patologies humanes i animals.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Llegir i criticar articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina, i ser capaç d'avaluar i escollir les descripcions metodològiques adequades per al treball de laboratori biomèdic.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.
  • Utilitzar els coneixements propis per a descriure problemes biomèdics, en relació amb les causes, els mecanismes i els tractaments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Analitzar els mecanismes funcionals de resposta de l'organisme a les principals causes de malalties.
  4. Comprendre les bases moleculars i cel·lulars del càncer, les causes del seu desenvolupament i les bases del seu tractament.
  5. Comprendre textos científics sobre patologia dels diferents sistemes i elaborar-hi treballs de revisió.
  6. Demostrar que comprèn els canvis de l'organisme i de les seves respostes a les malalties amb l'edat.
  7. Demostrar que comprèn els mecanismes bàsics dels processos de resposta cel·lular i tissular davant de noxes i lesions.
  8. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema cardiovascular.
  9. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema disgestiu.
  10. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema endocrí, incloent-hi la diabetis.
  11. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema excretor.
  12. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema nerviós.
  13. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema reproductor masculí i femení.
  14. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el sistema respiratori.
  15. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten l'aparell locomotor.
  16. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten la sang i els òrgans hematopoètics.
  17. Identificar les principals patologies que augmenten la seva incidència amb l'envelliment.
  18. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  19. Malalties metabòliques. Descriure l'etiopatogènia, la fisiopatologia i les característiques bàsiques de les principals síndromes i malalties que afecten el metabolisme i l'estat nutritiu, incloent-hi la diabetis.
  20. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  21. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  22. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  23. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  24. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  25. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.
  26. Utilitzar correctament la terminologia mèdica i els seus llibres de text i de consulta

Continguts

PROGRAMA TEÒRIC (TE)

El programa teòric està integrat per un total de 45 temes que abordaran temes diversos relacionats amb la recerca que es fa en els serveis de l’hospital. Les classes generalment seran impartides per investigadors bàsics o clínics, que exposaran la recerca que estan duent a terme i quin és el seu dia a dia en el món de la recerca lligada a un hospital. Algunes classes seran més conceptuals per a entendre conceptes com ara què és la malaltia, com funciona el sistema nacional de salut, etc.

El curs s’ha orientat a què els grups de recerca més actius de l’entorn hospitalari de la UD de Sant Pau comparteixin amb els estudiants el seu camp de recerca.

La descripció específica del temari i la distribució temporal s’inclouran en la informació lliurada a principi del curs.

PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)

Inclou 15 sessions tutoritzades de 2 hores cadascuna en les que els alumes debatran amb el professor, prèvia preparació, alguns aspectes clínics, fisiopatològics, de procediments diagnòstics o d’interpretació de proves funcionals o de laboratori en situacions mèdiques habituals en les que un investigador bàsic hi pot participar conceptualment.  

SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (PREPARACIÓ + PRESENTACIÓ) (SCC)

El professor debatrà amb un grup reduït d’alumnes el com preparar alguns temes d'interès, de manera que aquest grup d'alumnes en pugui fer una presentació formal a final de curs davant el resta de la classe, presentació que formarà part de l’avaluació de l’alumnat. El títol definitiu dels 9 temes corresponents i els alumnes encarregats de la preparació i presentació es facilitarà quan s’iniciï el curs.

PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCA)

Es duran a terme en unitats hospitalàries durant una setmana del mes de Gener, en grups d’1 o 2 alumnes repartits en diferents equips assistencials.

L’assistència a les classes de teoria, pràctiques i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.

 


Metodologia

Classes magistrals (tipologia TE). L'alumne assisteix a l'exposició d'un contingut teòric, que complementarà amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes estan concebudes com un mètode essencialment expositiu, de transmissió del coneixement del docednt a l'alumne.  Es programen 45 hores.

Pràctiques d'Aula (tipologia PAUL). A cada pràctica es tractarà un tema seleccionat d'acord amb la programació establerta, mitjançant l'intercanvi d'informació i el debat consegüent. Es programen 15 pràctiques de dues hores de durada.

Seminaris de casos clínics (tipologia SCC) Es divideixen en dues activitats:

     Preparació. Tots els alumnes, en grups reduïts de 6-7, prepararan una presentació de 9 possibles. A continuació d'algunes pràctiques d'aula i durant 60 minuts, cadascún d'aquests grups discutirà, junt amb el professor, el com preparar la presentació d'aquests problemes.

    Presentació. Cada un dels grups anteriors haurà de presentar a la resta de la classe el seminari assignat i contestar adequadament a les preguntes que puguin sorgir per part dels companys o del professor. Seria desitjable comentar les fonts bibliogràfiques consultades. 

Pràctiques clíniques assistencials (tipologia PCA). Es realitzaran en grups de 1-2 alumnes. Aquests acudiran a les instal·lacions assistencials hospitalàries i observaran i participaran en l'activitat clínica dels tutors assignats i el seu equip, quatre hores diàries, durant cinc dies.

Els referents docents per les pràctiques assistencials seràn: 

UD Sant Pau: Dr. Jordi Casademont       jcasademont@santpau.cat

UD Vall Hebron: Dr.J aume Alijotas    jaime.alijotas@uab.cat

UD Germans Trias i Pujol: Dr. Robert Muga    rmuga.germanstrias@gencat.cat

UD Parc Taulí: Dr. Albert Villoria Ferrer    avilloria@tauli.cat

Treball autònom. Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilacióconceptual dels continguts. Preparació de les presentacions. Resum de la vivència clínica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrales 45 1,8 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 26
Preparación de Seminarios de Casos Clínicos (SCC) 9 0,36 3, 5, 6, 25, 26
Presentació de Seminaris (SCC) 9 0,36 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 25, 26
Prácticas Clínicas Asistenciales (PCA) 25 1 3, 6, 17, 25, 26
Prácticas de Aula (PAUL) 30 1,2 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Trabajo autónomo 177 7,08 3, 5, 6, 25, 26

Avaluació

L’assistència a les classes de teoria, pràctiques i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.

L’avaluació de la assignatura té una doble vessant:

a.- Teòrica.

- Primer parcial amb un valor del 35% de la nota global: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 40’. El primer parcial inclourà els temes de teoria i el contingut corresponent a les pràctiques d’aula realitzats fins a l’aturada de mig semestre. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0

- Segon parcial amb un valor del 35% de la nota global: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 40’. El segon parcial inclourà els temes i contingut de classes i pràctiques d’aula restants. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0

- Examen de síntesi o recuperació. Constarà de dues parts: una que cobrirà el mateix que el primer parcial i l’altra que cobrirà el mateix que el segon parcial. Cada alumne haurà de fer la (les) part(s) no alliberada(es) i serà necessari, també, treure un 5 com a mínim en cadascuna. També seran preguntes d’elecció múltiple (30+30) i preguntes curtes (5+5), que representaran un 20% de la nota de l’examen.  La durada serà de 60+60’. L’examen tipus test inclourà preguntes que tindran 5 respostes possibles i una única opció certa. Les respostes equivocades restaran 0,25 punts.

La nota de la teòrica de l’assignatura, ja sigui obtinguda a partir de la mitjana dels dos parcials, combinació d’un parcial i part del final o exclusivament de les dues parts del final, serà una nota conjunta i única, no diferenciada en 1er parcial i 2on parcial, i s’obtindrà fent la mitjana dels dos parcials. Si no s’ha aprovat un dels dos parcials, no es farà el mitjana i la nota final global de la part teòrica serà la de la nota del parcial suspès.

- Els alumnes que superin qualsevol dels exàmens parcials podran presentar-se a l'examen final per millorar nota, renunciant prèviament per escrit a la nota obtinguda als parcials. 

b.- Pràctica, amb un valor del 30% de la nota global.

Per a poder emetre aquesta nota s’haurà d’acreditar l’assistència a pràctiques i seminaris. Qualsevol absència s'haurà de justificar i, en qualsevol cas, la presencialitat no podrà ser inferior al 80% de les sessions. Altrament, es considerarà la part pràctica com a suspesa (0).

Constarà de l’avaluació del(s) tutor(s) de les pràctiques hospitalàries (C1) (50%) i de la presentació de seminaris de casos clínics (C2) (50%).

Qualificació final

Promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació pràctica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final de l’assignatura correspondrà al valor quantitatiu més baix dels obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica. No es guardaran parts parcials de l’assignatura per a cursos posteriors.

CÀLCUL DE LA NOTAFINAL DE L’ASSIGNATURA: Teòric (35%+35%) + Pràctic (C1+C2)/2 (30%)

 

Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. Qui s'aculli a aquesta modalitat haurà, de tota manera, d'assistir als SCC i PAUL de manera obligatòria. L'exàmen final serà el mateix (i per tant es farà el mateix dia) que el de síntesi o recuperació dels alumnes d'avaluació continua i representarà el 100% de la nota sempre i quant s'hagi asistit a un mínim del 80% dels SCC i PAUL. Altrament, la nota final serà 0.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova objectiva tipus test 2on parcial 35 % 2,5 0,1 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 23, 24
Prueba objetiva tipo Test 1er parcial 35 % 2,5 0,1 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26
Prácticas Clínicas Asistenciales/Presentacions 30 % 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 18, 22, 25, 26

Bibliografia

•Sheila Grossman: Porth: Fisiopatologia. Alteraciones de la salud. Conceptos básicos. 9ª Ed. Walters-Kluwer, Barcelona 2014

•Hammer i McPhee: Lange. Fisiopatologia de la Enfermedad. 7ª Ed. McGraw Hill, Madrid 2015

•Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica: Fisiopatología y Semiología. 4ª ed. Elsevier España SL, Barcelona 2020

Medicina Interna. Farreras-Rozman. 19ª ed. Elsevier, Barcelona 2020

Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª ed. McGraw-Hill. NY 2021


Programari

.