Logo UAB
2023/2024

Alteracions de la veu: valoració i intervenció

Codi: 101718 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marina Bataller Prim
Correu electrònic:
marina.bataller@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Eduard Baulida i Estadella

Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura Física Acústica i Audiologia (101708).


Objectius

En finalitzar aquesta assignatura, l'estudiant serà capaç de:

1. Conèixer la seva veu i modular-la.

2. Dominar les escales d'anàlisi perceptiva i les eines d'anàlisi acústica de la veu.

3. Conèixer les alteracions vocals que produeixen les diferents patologies de la veu.

4. Elaborar un pla d'intervenció de la rehabilitació de les alteracions vocals i dur-lo a terme.

5. Redactar una valoració objectiva i subjectiva de la situació vocal d'un pacient.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  4. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
  7. Dissenyar projectes d'intervenció logopèdica, seleccionant els objectius, les tècniques i els recursos adequats per a la intervenció logopèdica.
  8. Elaborar una història clínica a partir dels símptomes i els signes aportats pel pacient.
  9. Enumerar una llista de consells pràctics per incitar la participació de la família en el tractament logopèdic.
  10. Explicar als pacients el significat d'informes mèdics, així com la influència que poden exercir els trastorns sistèmics en les funcions vocal, auditiva i deglutòria.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Explicar els efectes positius que podria tenir l'entorn social en la millora del tractament logopèdic de diferents casos pràctics.
  13. Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
  14. Exposar per escrit el diagnòstic i el tractament logopèdic proposat amb la finalitat d'informar altres professionals implicats en el cas (foniatres, otorinolaringòlegs, mestres, pediatres, etc.).
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  19. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  21. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  22. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  23. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  24. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  25. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  26. Seleccionar i aplicar els instruments específics d'avaluació adequats per a cada cas.
  27. Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.

Continguts

  1. Anàlisi i educabilitat de la conducta vocal i comunicativa oral i gestual.
  2. Normotonia i redreçament corporal.
  3. Aerodinàmica de la fonació, tipologia respiratòria.
  4. Els diferents usos vocals comunicatius.
  5. Coordinació fonorespiratòria en la parla continuada i la veu cantada.
  6. Escales de valoració acústic perceptives.
  7. Algoritmes de bondat i pertorbació vocal.
  8. Interpretació acústica de la veu amb paràmetres objectius.
  9. Anamnesis clínica i recollida de dades vocals, corporals i aerodinàmiques.
  10. Fonetograma quantitatiu, qualitatiu i òptim vocal.
  11. Educació vocal pròpia.
  12. Descripció i intervenció en cadascuna de les patologies vocals.

 

 

 

    Introducció
 2  Prevenció dels trastorns vocals
     2.1 Introducció
     2.2 Programes de prevenció
     2.3 Mesures d'higiene vocal
 3  Valoració logopèdica dels trastorns de la veu
     3.1 Introducció
     3.2 Cribatge vocal
     3.3 Exploració logopèdica
     3.4 Informació als usuaris i familiars
     3.5 L'informe logopèdic
 4  Intervenció logopèdica en els trastorns de la veu
     4.1 Introducció
     4.2 Aproximacions a la teràpia de la veu
     4.3 Tècniques i recursos per la intervenció logopèdica
    4.4 Persones candidates a intervenció logopèdica i especificitats del seu tractament
     4.5 Disseny i implementació d'unpla terapèutic personalitzat
     4.6 Informació als usuaris i familiars
     4.7 L'informe logopèdic
 5  Conclusions

Metodologia

En aquesta assignatura s'adquiriran els coneixements essencials per a poder avaluar i intervenir les diferents alteracions de la veu. S'abordarà la teoria necessària per a crear un bon fonament teòric que es complementaran amb l'anàlisi de casos reals. Durant els seminaris de grup partit es podrà posar en pràctica el contigut teòric. Pretén ser una assignatura molt vivencial i des d'un punt de vista eminentment pràctic.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions magistrals i activitats d'aula 21 0,84 2, 5, 6, 11, 12, 13, 18, 19, 20
Seguiment d'un cas real i discussió 24 0,96 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 26, 27
Tipus: Supervisades      
Lectura comprensiva d'articles 12 0,48 3, 4, 6, 12, 13
Seguiment d'un cas real 12 0,48 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 26, 27
Tipus: Autònomes      
Cerca bibliogràfica 5 0,2 6, 12, 13
Estudi personal 45 1,8 6, 12, 13
Preparació de lliuraments 25 1 3, 4, 7, 8, 9, 10, 16, 26, 27

Avaluació

Les pautes d'avaluació d'aquesta assignatura són les següents:
A) Definició d'assignatura superada: Per superar amb èxit aquesta assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5 punts sobre 10 o superior, en cadascuna de les evidències d’aprenentatge que es detallen en la següent taula:

<tdstyle="text-align: center;">Individual

Codi

Evidència

Denominació  Pes

Format

(oral,

escrit o ambdós)

Autoria

(Individual,

col·lectiva o ambdues)

Via

(presencial,

virtual o ambdues)

EV1

Prova Escrita I

(1r període avaluatiu)

 35% Escrit Individual Presencial
EV2

Prova escrita II

(2n període avaluatiu)

 45% Escrit Individual
EV3

Assistència seminaris

(2n període avaluatiu)

 20% Oral Individual Presencial

B) Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
C) Definició de les diferents evidències:

1. EV1: avaluació en format d'examen tipus test que suposarà un 35% de la nota total. El no assoliment amb un 5 sobre 10 d’aquesta evidència dóna dret a un examen de recuperació o treball compensatori segons criteri del docent.

2. EV2: avaluació tipus test més una pregunta oberta de redactat, sobre un cas, que suposarà un 45% de la nota final de l'assignatura. La no superació d’aquesta evidència dona dret a la seva recuperació amb un altre examen o treball compensatori. 

3. EV3: l'assistència als seminaris és obligatòria en un 80% mínim i només així es podrà optar al 20% de la nota final d'aquesta evidència. La nota dels seminaris s'obtindrà amb l'assistència activa i participativa durant les sessions. El professorat es reserva el dret de demanar algun exercici escrit sobre els seminaris realitzats. Si algun estudiant no pot assistir al mínim de seminaris demanat, encara que sigui per motius justificats, tindrà dret a una recuperació amb un treball compensatori proposat pels docents segons els seminaris d'interès. 

 

D) Avaluació única: Pels alumnes que sol·liciten adequadament l’avaluació única es proposa EV1( 60minuts) i Ev2 (90 minuts) al mateix dia i de manera continuada i simultània a la resta d’alumnes el dia de l‘avaluació final de l’assignatura. Els percentatges seran els mateixos que l'avaluació continuada. Aquests estudiants han de seguir el programa de l'assignatura i assistir als seminaris igualment. La EV3 (20%) serà avaluada mitjançat un treball o una anàlisi de cas que s'haurà d'entregar el dia de l'examen. 

 Les proves escrites es podran traduir al castellà sempre que l'alumnat interessat ho demani amb antelació. 

Definició d'assignatura superada: Per superaramb èxit aquesta assignaturacaldrà obtenir una qualificació de més d'un 5 sobre 10 en cadascunade les evidències d’aprenentatgeque es detallenen la taula-resum.

Definició d’estudiant presentat:Es considerarà presentat tot estudiant que realitzi la primera evidència d’aprenentatge (EV1 – Prova escrita S7).

Procés de reavaluació: Els estudiants que estiguin suspesos però tinguin unaqualificació major o igual a 4 punts podran atendre's al procés de reavaluació. Aquest procés només podrà incrementar la qualificació de l'estudiant i estarà focalitzat en les evidències en les quals no hagi demostrat un rendiment satisfactori

 <spanstyle="font-family: Arial;" lang="CA"> 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 - Prova escrita I 35% 1,5 0,06 3, 4, 12, 13
EV2 - Prova escrita II 45% 1,5 0,06 1, 3, 4, 6, 7, 8, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
EV3 - Seminaris 20% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27

Bibliografia

Lectures complementàries:

 

Behrman, Alison, i Haskell, John (Eds.). (2013). Exercises for voice therapy. Plural Pub.

Cobeta, Ignacio, Núñez, Faustino, i Fernández, Secundino (2013). Patología de la voz. Ponencia Oficial de la Sociedad Española de Otorrinolaringología y patología Cérvico-facial 2013

Gallena, Sally K. (2007). Voice and laryngeal disorders: A problem-based clinical guide with voice samples. Elsevier Health Sciences.

Heuillet-­Martin, Geneviève (2003). Una voz para todos (Volums I i II) Marsella. Solal

Le Huche, François i Allali, André (2004). La voz (Volums I, II, III i IV) Barcelona. Masson

Stemple, Joseph C., i Hapner, Edie R. (2014). Voice Therapy: Clinical Case Studies. Plural Publishing.

Stewart, Celia F., Kling, Irene F., i Allen, Elisabeth L. (2015). Voice Rehabilitation: Testing Hypotheses and Reframing Therapy. Jones & Bartlett Publishers.

Vila, Josep Maria (2009). Guía de intervención logopédica en la disfonía infantil Madrid. Síntesis

Wicklund, Karen (2010). Singing Voice Rehabilitation: A Guide for the Voice Teacher and Speech-Language Pathologist: A Guide for the Voice Teacher and Speech-language Pathologist. Cengage Learning.


Programari

S'utilitzarà el progama d'enregistrament d'àudio i edició d'aquests: PRAAT, d'accés lliure i gratuït