Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació social | OT | 4 | 1 |
2500261 Pedagogia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
L’assignatura és optativa i s’adreça a alumnat del Grau de Pedagogia i d'Educació Social (en la seva menció d'Educació sociocomunitària).
És recomanable per a qui es vulgui inscriure al programa de mobilitat del Pràcticum a Amèrica Llatina, així com per a l'alumnat que desitgi fer les pràctiques a entitats i institucions de l'àmbit de la cooperació internacional i de l'Educació per a la Justícia Global o Educació per al Desenvolupament.
1.- Conèixer i aplicar els fonaments teòrics dels models de desenvolupament.
2.- Conèixer, analitzar i comprendre la situació educativa a escala internacional, especialment pel que fa a la pobresa, les desigualtats i l’acompliment dels drets humans.
3.- Conèixer, analitzar i comprendre l'acció dels diferents actors de la cooperació internacional en l'àmbit de l'educació.
4.- Conèixer i aplicar estratègies d'Educació per al Desenvolupament o Educació per a la Justícia Global.
Bloc 1. Desenvolupament: concepte, models i impacte sobre l'educació; pobresa, desigualtats i drets humans.
Bloc 2. El dret a l'educació al món i l'agenda internacional en matèria educativa.
Bloc 3: La cooperació internacional: marc, actors, instruments i actuacions.
Bloc 4: L'Educació per al Desenvolupament i Educació per a la Justícia Global: objectius, àmbits, continguts i accions.
L'anàlisi, la reflexió i el debat a l'aula tenen un paper rellevant a l'assignatura.
Es proposen exercicis vinculats a l'activitat professional en aquest sector així com la transferència a contextos reals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició docent | 30 | 1,2 | 2, 6 |
Treball amb l'alumnat a partir de lectures i altres activitats preestablertes | 15 | 0,6 | 2, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics i realització de debats | 30 | 1,2 | 2, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles, llibres i elaboració de treballs | 75 | 3 | 2, 4, 6 |
L’avaluació de l’assignatura es realitza al llarg de tot el curs a partir de 4 evidències: un examen final sobre el conjunt de la matèria de l'assignatura, dos exercici individuals (dissertació i infografia) i un treball en grup (projecte EpD). Aquestes activitats són lliurades al llarg del quadrimestre, en acabar el bloc temàtic corresponent (octubre, desembre, gener).
Les activitats avaluatives es retornen amb comentaris i propostes de millora en un termini màxim de 20 dies.
Per poder ser avaluat/avaluada, cal obtenir un mínim d'un 4 en tots els exercicis i l’examen. Cas que s'obtingui una puntuació inferior, es programarà la recuperació en el terminis que marca la normativa de la UAB.
Cas que no s'hagi lliurat una de les quatre evidències, per al conjunt de l'assignatura constarà "No presentat".
L’assistència a classe, d'acord amb la normativa acadèmica de la facultat, es considera un requisit imprescindible per aprovar l’assignatura.
Per aprovar l’assignatura l'estudiant ha de mostrar una bona competència comunicativa oral i escrita en les llengües vehiculars i habilitats en l’ús d’una tercera llengua.
La còpia i el plagi de qualsevol de les activitats avaluatives són motiu de suspens de l’assignatura.
En el cas d'acollir-ser a AVALUACIÓ ÚNICA, l'alumnat haurà de fer-la el dia 10 de gener. Haurà de fer un examen oral (50%), presentar una inforgrafia sobre el dret a l'educació (25%) i una campanya d'educació per a la ciutadania global (25%).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 |
Exercicis avaluatius - Dissertació crítica | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 11 |
Exercicis avaluatius - Infografia | 25% | 0 | 0 | 2, 6 |
Exercicis avaluatius - Projecte EpD | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Per a cadascun dels blocs temàtics en què es divideix l’assignatura es facilita la bibliografia especialitzada.
Alguns materials de referència són:
Andreotti, V. (2010). Global Education in the ‘21st Century’: two different perspectives on the ‘post-’ of postmodernisme. International Journal of Development Education and Global Learning 2(2)
Bonal, X., Tarabini-Castellani, A., Constans, M. , Kliczkowski, F., i Valiente, O. (2010) Ser pobre en la escuela. Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Buenos Aires: Mino y Dávila.
Casares, M. i de Castro, G. (2012). Cambio social y cooperación en el siglo XXI. Ed. Intervida. (accés en línea).
De Sousa, B. (2008). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Triipe.
Escrivà, A. (2022). Contra la sostenibilidad. Arpa
Green, D. (2008). De la pobreza al poder. Madrid: Oxfam.
Llistar, D. (2009). Anticooperación. Interferencias Norte‐Sur. Los problemas del Sur Global no se resuelven con más ayuda internacional. Barcelona: Icaria.
Martinez Usarralde, M.J. (2011). Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación. Valencia: Libreria Luces
Pogge, Th. (2007). ¿Qué es la justícia global? En Revista Latinoamericana de Filosofía, Vol. XXXIII Nº 2.
Nussbaum, Martha (2011). Creating capabilities: The Human Development Approach. The Belknap Press of Harvard University Press
Sen, A. (2009). The Idea of Justice. London: Alan Dane
Tomasevsky, K. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermon-Oxfam.
Verger, A. i Moschetti, M. (2017). Public-private partnerships as an education policy approach: multiple meanings, risks and challenges. Paris: UNESCO.
Informes de Nacions Unides
PNUD: Informe sobre el desarrollo humano, 2021
UNESCO: Informe Reimaginem junts els nostres futurs, 2021
UN: The Sustainable Development Goals Report 2020
Declaració de Berlín sobre Educació per al Desenvolupament Sostenible, 2022
Aquesta assignatura no requereix de cap programari específic.