Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Per matricular-se en aquesta assignatura no són necessaris prerequisits.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar les eines i proporcionar els coneixements necessaris per a la comprensió de les característiques bàsiques de la producció artística i cultural a l’Àsia Oriental. Es profunditzaran nombrosos aspectes d’aquesta producció per contribuir a la formació d’una visió interdisciplinària dels Estudis d’Àsia Oriental. Durant l’assignatura es desenvoluparan competències lligades a la promoció i difusió de la producció cultural d’Àsia Oriental.
Part 1 – La tradició artística a l’Àsia Oriental
Al llarg de la primera part de l’assignatura presentarem la tradició artística a l’Àsia Oriental (Xina, Japó i Corea). Veurem com concepcions estètiques i pràctiques artístiques s’han estès per tota l’àrea geogràfica. Primerament ens centrarem en aquella producció artística que es relaciona amb la religió i els seus rituals. En un segon moment profunditzarem la pintura i la cal·ligrafia, presentant els principals conceptes estètics propis de l’art dels literats. En ambdós casos es tracta també de pràctiques socials, veurem els lligams que tenen amb la quotidianitat d’aquestes regions.
Part 2 – L’art modern i contemporani a l’Àsia Oriental
A la segona part de l’assignatura analitzarem les principals tendències de l’art modern i contemporani a l’Àsia Oriental. Ens centrarem en els artistes i moviments artístics més destacats per poder comprendre l’evolució de la producció artística de l’últim segle. Analitzarem les influències a nivell global en el desenvolupament de l’art local a partir del segle XIX. Veurem també com la producció artística de l’últim segle està profundament condicionada i constantment relacionada amb els grans canvis de la societat de l’àrea.
Una part rellevant de les classes es basarà en la transmissió dels continguts de l’assignatura a través de suport visual i textual: powerpoint, vídeos, textos, etc. Es donarà particular importància als moments d’anàlisis d’obres i fonts primàries i secundàries, en les quals la participació activa de l’alumnat serà fonamental. Aquestes parts de les classes es desenvoluparan a través de comentaris, discussions i debats. La realització de tasques individuals o en grup contribuirà a profunditzar determinades temàtiques de l’assignatura. En aquests últims casos també es realitzaran presentacions orals, perquè l’alumnat comparteixi els seus progressos. Al llarg del curs es realitzarà una feina de tutoria individual i col·lectiva, per poder ajudar i assessorar l’alumnat en la realització de les tasques, o en profunditzar aspectes de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'anàlisis d'obres i fonts primàries i secundàries. | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
Debats | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Transmissió dels continguts de l'assignatura a través de suports visuals i textuals. | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 10 |
Tutories individuals i col·lectives. | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball de grup | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball individual | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual: lectura de textos, visionat de material audiovisual, etc. | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 14, 15, 16 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Activitats d'avaluació
30% Examen escrit
Es realitzarà una prova escrita sobre els continguts de les dues parts de l’assignatura.
20% Treball individual
El treball individual consistirà en preparar l'anàlisi d'una obra d’art escollida entre una selecció que el professor pujarà al Campus Virtual.
30% Treball de grup
El treball de grup consistirà en la preparació d’un producte de difusió i promoció cultural (majors detalls s’especificaran a classe).
20% Informe seminaris
Al llarg del semestre es realitzaran seminaris sobre temes concrets de l’assignatura; l'alumnat hautà de realitzar una pràctica escrita relacionada amb aquestes sessions.
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
40% Treball individual
Treball individual escrit d’anàlisi d'una temàtica escollida entre una selecció indicada prèviament pel professorat.
30% Examen escrit
Prova escrita sobre els continguts de l’assignatura.
30% Treball pràctic
El treball consistirà en la preparació i presentació oral d'un producte de difusió i promoció cultural.
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Informes seminaris | 20% | 5 | 0,2 | 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Treball de grup | 30% | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball individual | 20% | 17 | 0,68 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Parte 1
L'Art sagrat del Tibet: saviesa i compasió. (1996). Barcelona: Fundació "la Caixa".
Addis, Stephen (1989). The Art of Zen: paintings and calligraphy by Japanese monks, 1600-1925. New York: H.N. Abrams.
Bush, Susan, & Shih, Hsio-yen (Eds.). (1985). Early Chinese texts on painting. Cambridge: Harvard University Press.
Cervera Fernández, Isabel (1997). Arte y cultura en China: conceptos, materiales y términos de la A la Z. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Cheng, François (1993). Vacío y plenitud. Madrid: Siruela.
Clunas, Craig (1997). Art in China. Oxford: Oxford University Press.
Jungmann, Burglind (2014). Pathways to Korean Culture – Painting of the Joseon Dynasty, 1392-1910. London: Reaktion Books.
Lee, Dongju (2003). The Beauty of old Korean paintings: a history and an appreciation. London: Saffron books.
Lee, Soyoung (2009). Art of the Korean Renaissance, 1400-1600. New York: Metropolitan Museum of Art.
Noritake, Tsuda (2009). A History of Japanese art: from prehistory to the Taisho period. North Clarendon: Tuttle Publication.
Petrucci, Raphael (Ed.). (2000). Encyclopédie de la peinture chinoise. Paris: You Feng.
Parte 2
Chung, Yeon Shim, & Kim, Sunjung, et al. (2020). Korean art from 1953: collision, innovation, interaction. London: Phaidon Press.
Gao, Minglu (2011). Total Modernity and The Avant-garde in Twentieth Century Chinese Art. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press.
Gladston, Paul (2014). Contemporary Chinese Art: A Critical History. London: Reaktion Books.
Horlyck, Charlotte (2017). Korean Art: from the 19th Century to the Present. London: Reaktion Books.
Kim, Youngna (2005). 20th century Korean art. London: Laurence King.
Moreno, Pilar Cabañas, & Arias Estévez, Matilde Rosa (2020). Zen, Tao y Ukiyoe – Horizontes de inspiración artística contemporánea. Gijón: Satori Arte.
Munroe, Alexandra (Ed.). (1994). Japanese art after 1945: scream against the sky. New York: Harry N. Abrams; Japan: Yokohama Museum of Art.
Perspective of 20th Century paintings. (1988). Nagoya: Nagoya City Art Museum.
Weisenfeld, Gennifer, (2002). Mavo: Japanese artists and the avant-garde, 1905-1931. Berkeley: University of California Press.
Wichmann, Siegfried (1999). Japonisme: the Japanese influence on Western art since 1858. London: Thames and Hudson, 1999.
Wu, Hung, (Ed.). (2010). Contemporary Chinese Art: Primary Documents. New York: MoMa.
No es farà ús de programari específic per aquesta assignatura.