Logo UAB
2023/2024

Literatura Clàssica de l'Àsia Oriental

Codi: 101539 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Mas Lopez
Correu electrònic:
jordi.mas.lopez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Antonio Paoliello

Prerequisits

Aquesta assignatura, de segon curs, és obligatòria, i per bé que no hi ha prerequisits per matricular-s'hi, és aconsellable haver cursat amb aprofitament les assignatures de Pensament Clàssic d’Àsia Oriental i Història Premoderna d’Àsia Oriental, atès que forneixen el marc dins el qual cal interpretar els corrents literaris d’Àsia Oriental.


Objectius

Atès que aquesta assignatura de segon curs del Grau d’Estudis d’Àsia Oriental és obligatòria per a tot l'alumnat, independentment de la llengua amb què es cursin els estudis, es treballarà amb textos traduïts al català, el castellà o l'anglès. L’objectiu de l’assignatura és tenir una visió panoràmica dels grans corrents artístics i literaris que han conformat les literatures d’Àsia Oriental des dels orígens fins a l’inici de l’època moderna. En acabar l’assignatura, s'haurà de conèixer i reconèixer les principals obres de la literatura clàssica xinesa i japonesa i les claus estètiques i literàries que les han conformades. També caldrà saber analitzar amb profunditat textos clàssics xinesos o japonesos, sempre en traducció, i ser capaç de defensar els propis arguments.


Competències

  • Aplicar coneixements de valors, creences i ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  • Diferenciar els gèneres textuals literaris i determinar-ne les especificitats.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements de valors, creences i ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  3. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  5. Diferenciar els gèneres textuals literaris i determinar-ne les especificitats.
  6. Fer la cerca de documents en llengües pròpies de l'Àsia oriental.
  7. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  8. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  9. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  10. Utilitzar la terminologia específica de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.

Continguts

L’assignatura fa un recorregut pel període clàssic de les literatures d’Àsia Oriental, des de les primeres manifestacions fins al final de l’època premoderna. Es pararà atenció tant als grans corrents que han conformat la literatura xinesa i japonesa durant aquest període com a l’estudi i comentari de les obres concretes que els representen. S’insistirà, també, en la manera com les manifestacions literàries de cada període en reflecteixen la societat, el pensament i els principis estètics.


Metodologia

L’assignatura es dividirà en dos grans blocs de la mateixa durada. El primer estarà dedicat a la literatura xinesa i el segon, a la japonesa. En cada bloc, es combinaran les presentacions dels grans moviments literaris que es produeixen a la Xina i al Japó durant el període clàssic amb el comentari d’obres o fragments d’obres concretes.

El professorat penjarà al Campus Virtual sengles dossiers de textos que contindran les lectures fonamentals i la bibliografia recomanada de l’assignatura.

S’espera que l'alumnat estudiï també de manera no supervisada per complementar, mitjançant les lectures recomanades, la informació que es dóna durant les sessions dirigides.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de textos 22,5 0,9 4, 5
Sessions teòriques de contingut 25 1 3, 4
Tipus: Supervisades      
Lectura de textos (dossiers) 21 0,84 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi (fonts primàries i secundàries) 47,5 1,9 3, 4
Lectures autònomes 30 1,2 2, 6, 9, 10

Avaluació

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.

L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).

Activitats d’avaluació única

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:

Prova 1 (test sobre continguts de literatura xinesa): 25%

Prova 2 (lectures de literatura xinesa): 25%

Prova 3 (test sobre continguts de literatura japonesa): 25%

Prova 4 (lectures de literatura japonesa): 25%

Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova 1 (continguts de literatura xinesa) 25% 1 0,04 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10
Prova 2 (lectures de literatura xinesa) 25% 1 0,04 1, 2, 6, 8, 9, 10
Prova 3 (continguts de literatura japonesa) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10
Prova 4 (lectures de literatura japonesa) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10

Bibliografia

Bloc de literatura xinesa 

Referències bàsiques: 

  • Mair, Victor H. The Columbia Anthology of Chinese Literature. New York: Columbia University Press, 2001.
  • Martínez-Robles, David; Prado-Fonts, Carles (coords.); Llamas González de Amezúa, Regina; Relinque Eleta, Alicia; Suárez Girard, Anne-Hélène. Literatura xinesa. Barcelona: UOC, 2004.
  • Prado-Fonts, Carles; Martínez-Robles, David (eds.), Alicia Relinque Eleta. Narratives xineses: ficcions i altres formes de no-literatura (edició castellana: Narrativas chinas: ficciones y otras formas de no-literatura). Barcelona: UOC, 2008.

El professor penjarà al Campus Virtual les lectures obligatòries que es comentaran a classe. 

Bloc de literatura japonesa

S’empraran els volums següents com a obres de consulta i referència bàsica:

  • Rubio, Carlos. Claves y textos de la literatura japonesa. Una introducción. Madrid: Cátedra, 2007.  
  • Keene, Donald. Seeds in the Heart: Japanese Literature from Earliest Times to the Late Sixteenth Century. Nova York: Columbia University Press, 1999.
  • Keene, Donald. Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era. Nova York: Columbia University Press, 1998.
  • Shirane, Haruo; Suzuki, Tomi; Lurie, David (eds). The Cambridge History of Japanese Literature. Nova York, Columbia University Press, 2015. (Disponible en versió digital a la biblioteca de la UAB)
  • Konishi, Jin'ichi; Miner, Earl (ed.); Teele, Nicholas John; Gatten, Aileen Patricia. A History of Japanese Literature. New Jersey: Princeton University Press, 1984, 1986, 1991. (3 volums, disponibles en versió digital a la biblioteca de la UAB)

En començar el bloc de literatura japonesa, el professor penjarà al Campus Virtual un dossier amb les lectures obligatòries que es comentaran a classe.


Programari

No es farà ús de programari específic.