Logo UAB
2023/2024

Societat de l'Àsia Oriental

Codi: 101525 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Blai Guarné Cabello
Correu electrònic:
blai.guarne@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Irene Masdeu Torruella

Prerequisits

Per a realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer curs. Així mateix, és necessari poder llegir textos acadèmics en anglès.


Objectius

Societat de l’Àsia Oriental se centra en la consideració dels elements clau per a la comprensió sociocultural de les societats japonesa i xinesa contemporànies, fent especial èmfasi en els discursos representacionals relatius a la construcció cultural de la identitat col·lectiva i el seu encaix en el context de la globalització. L’objectiu principal de l'assignatura és conèixer i entendre la realitat actual de les societats japonesa i xinesa mitjançant les aproximacions teòriques de l'antropologia i la història cultural en la seva consideració dels discursos, les pràctiques i les institucions que integren aquestes societats. El propòsit últim de Societat de l’Àsia Oriental és contextualitzar els continguts desenvolupats en altres matèries del grau. Amb aquest propòsit, l'assignatura compta amb classes teòriques (mitjançant l'exposició del professorat) i classes pràctiques en què es desenvolupen les lectures acadèmiques, es porten a terme debats i s'empren materials audiovisuals i complementaris.


Competències

  • Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  • Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  • Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Promoure el desenvolupament sostenible.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  2. Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  4. Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  5. Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  6. Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Promoure el desenvolupament sostenible.
  10. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  11. Resoldre situacions de conflicte.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Respectar la igualtat de gènere.
  14. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  15. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  16. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  17. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  18. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Societat japonesa

Tema 1. Societat i individu

Tema 2. Estructura social i cicle de vida: cultura familiar / cultura religiosa

Tema 3. Producció i reproducció social

Tema 4. Construcció social i política: cultura del treball / cultura educativa

Tema 5. Identitat col·lectiva i globalització

Societat xinesa

Tema 6. Estructura social

Tema 7. Cicle de vida i pràctiques rituals

Tema 8. Producció i reproducció social

Tema 9. Identitats col·lectives

Tema 10. Globalització, control social i debats contemporanis


Metodologia

Per a assolir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. Atès que es comparteix la seva docència, el professorat informarà a l’alumnat sobre les característiques de les activitats d'avaluació el primer dia de classe. El treball que realitza l’alumnat se centra principalment en exposicions individuals o en grup, debats a classe sobre les lectures, anàlisi de documentals, cerques documentals, treballs escrits i proves parcials. L’alumnat ha de mantenir-se al dia de les notícies i la informació publicades al Campus Virtual / Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 50 2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Treball escrit 34 1,36 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectura 45 1,8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18

Avaluació

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Activitats d'avaluació continuada

- Treball escrit (30%)

- Examen de societat japonesa (35%)

- Examen de societat xinesa (35%)

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màximd’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.  

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.  

L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.  

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).    

Activitats d’avaluació única  

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:

- Treball escrit (40%)

- Defensa oral del treball (20%)

- Examen transversal de societat japonesa i societat xinesa (40%)

Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de societat japonesa 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 18
Examen de societat xinesa 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 18
Treball escrit 30% 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Societat japonesa

Bestor, Victoria, Theodore Bestor, Akiko Yamagata, eds., 2011, Routledge Handbook of Japanese Culture and Society, London & New York, Routledge.

Guarné, Blai, ed., 2018, Antropología de Japón: Identidad, discurso y representación, Barcelona, Edicions Bellaterra.

Hendry, Joy, 2018, Para entender la sociedad japonesa, Barcelona, Edicions Bellaterra.

Kawano, Satsuki, Glenda S. Roberts, Susan Orpett Long, eds., 2014, Capturing Contemporary Japan: Differentiation and Uncertainty, Honolulu, University of Hawaii Press.

Kottmann, Nora, Cornelia Reiher, eds., 2020, Studying Japan: Handbook of Research Designs, Fieldwork and Methods, Baden-Baden, Nomos.

Martinez, Dolores P., ed., 2007, Japanese Culture and Society, London, Routledge.

Robertson, Jennifer, ed., 2008, A Companion to the Anthropology of Japan, Malden, MA, Oxford, Blackwell Publishers.

Sugimoto, Yoshio, 2009, The Cambridge Companion to Modern Japanese Culture, Cambridge & New York, Cambridge University Press. 

Sugimoto, Yoshio, 2016, Una introducción a la sociedad japonesa, Barcelona, Edicions Bellaterra.

Societat xinesa

Beltrán, Joaquín, 2013, “Sociedad y cultura china”, Kepa Sodupe & Leire Moure, eds., China en el escenario internacional: Una aproximación multidisciplinar, Bilbao, Servicio Editorial Universidad del País Vasco, pp. 107-148.

Cheng, Li, ed., 2010, China’s Emerging Middle Class: Beyond Economic Transformation, Washington, Brookings Institution Press.

Khun Eng Kuah-Pearce, Gilles Guiheux, eds., 2009 Social Movements in China and Hong Kong, Amsterdam, Amsterdam University Press.

Gamer, Robert E., Stanley W.Toops, eds., 2003, Understanding Contemporary China, Boulder, Lynne Rienner.

Perry, Elizabeth J., Mark Selden, eds., 2000, Chinese Society, Change, Conflict and Resistence, Londres, Routledge.

Stockman, Norman, 2000, Understanding Chinese Society, Cambridge, Polity Press.

Zang, Xiaowei, ed., 2011, Understanding Chinese Society, New York, Routledge.


Programari

No es farà ús de programari específic.