Logo UAB
2023/2024

Introducció a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació

Codi: 101517 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ester Torres Simon
Correu electrònic:
ester.torres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Xenia Amoros Soldevila
Judith Cortés Villaroya
Estel·la Oncins Noguer

Prerequisits

És recomanable que l’estudiant tingui unes habilitats de base mínimes per a la gestió d’elements pel que fa a carpetes i fitxers (crear, moure, copiar, enganxar, eliminar, comprimir i descomprimir, etc.) i aplicacions (obrir, tancar, moure finestres, alternar entre sessions, etc.).


Objectius

La funció d’aquesta assignatura és iniciar l'alumnat en l’ús dels recursos tecnològics generals aplicats a l’edició, la gestió i la cerca de dades científico-econòmiques i d’humanitats relacionats amb els estudis d’Àsia Oriental.

En acabar l’assignatura l'alumnat haurà de ser capaç de:

  • Demostrar que coneix els recursos tecnològics generals per a la gestió d'arxius i de dades aplicables en l’àmbit dels estudis d’Àsia Oriental.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’edició de textos en diverses modalitats i dur a terme la correcció lingüística.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’automatització bàsica d'accions.
  • Aplicar aquests coneixements per a cercar i gestionar eficaçment recursos en línia relacionats amb els diferents objectes d’estudi de la titulació d’Àsia Oriental.

Competències

  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  2. Utilitzar cercadors de dades científiques específiques.
  3. Utilitzar programes informàtics per a fins específics.
  4. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

 

Recopilar

Gestors de bibliografia

Zotero.

Cercadors, internet

 

Elaborar

Fulls de càlcul

Excel.

Eines per compartir arxius

 Google drive, Dropbox, etc.

Analitzar

Eines Intel·ligència Artificial (IA)

LLM aplicats a la cerca d’informació.

Difondre

Edició de textos

Funcions d'edició, recursos lingüístics, automatització de l'edició, edició en llengües d’Àsia Oriental, LLM aplicats a l’edició.

Infografies

Piktochart, Infogram, Canva.

Presentacions

Presentació a l’aula del treball en grup

Retòrica i argumentació

Edició web 

Wordpress


Metodologia

Les activitats seran fonamentalment demostracions pràctiques i les exposicions del professorat tindran per objectiu l’adquisició de les habilitats i coneixements de les eines i recursos informàtics seleccionats per la seva relació amb els estudis d’Àsia Oriental.

Hi haurà treballs compartits amb les assignatures Introducció a les Ciències Polítiques i Introducció a l'Antropologia.

Metodologia basada en l'avaluació continuada

  1. Elecció d’un article, acadèmic o de divulgació, que contingui dades quantitatives. 
  2. Extracció i processament de dades de l’article - gràfics full de càlcul - 1n lliurament 
  3. Valoració  d'aspectes  formals i bibliogràfics de la ressenya de l'assignatura Introducció a les ciències polítiques i les relacions internacionals - 2r lliurament
  4. Presentació d’una infografia explicativa sobre l’article amb conclusions - 3t lliurament 
  5. Memòria del procés del treball individual - 4t lliurament 
  6. Creació web - 1r lliurament grupal
  7. Presentació oral del treball grupal - 2n lliurament grupal 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions del professor a l'aula 40 1,6 1, 2, 3, 4
Presentacions a l'aula 10 0,4 1, 2, 3, 4
Resolució d'exercicis 10 0,4 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 24 0,96 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge d'eines 20 0,8 1, 3, 4
Cerca de documents i recursos 20 0,8 1, 2, 3, 4
Posada en pràctica d'habilitats 20 0,8 1, 2, 3, 4

Avaluació

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent i s'especifiquen a la taula següent.  

Projecte individual

 

   Tractament de dades i gràfics

 10%

   Infografia (elaboració i presentació)

 25%

   Memòria

 15%

Ex. Transversal (Ressenya article) - Aspectes formals i bibliografia

10%

Projecte grupal

 

   Creació del lloc web

 20%

   Presentació/memòria del treball grupal

 20%

Totes les tasques són obligatòries. El calendari d’aquestes activitats, així com els detalls sobre cada una d’elles i el pes que tenen en l’avaluació final es proporcionarà a l’inici de les classes.

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.  

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.  

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu avaluació única en els termes establerts en la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la facultat i enviar-ne una còpia al docent responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà presencialment en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió acadèmica publicarà la data i hora a la web de la facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI/NIE o passaport).

Activitats d’avaluació única  

L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats d’avaluació de dues tipologies diferents, segons indica la normativa.

Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura (segons escaigui) són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu més amunt en aquesta guia docent.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de la memòria del projecte individual 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Exercici Transversal - Ressenya 10% 0,75 0,03 1, 2, 4
Exercicis del projecte individual 35% 2 0,08 1, 2, 3, 4
Projecte de grup 40% 2,25 0,09 1, 2, 3, 4

Bibliografia

American Psychological Association. 2010. Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association.

Aranda, Xavi. 2015. “Piktochart, Una Eina per Crear Infografies”. Xarxanet.org  http://xarxanet.org/informatic/recursos/piktochart-una-eina-per-crear-infografies.

Cañas, Alberto J.; Novak, Josep. 2009. “¿Qué Es Un Mapa Conceptual?”. Data de consulta: 12 de juny de 2019. http://cmap.ihmc.us/docs/mapaconceptual.php.

Espeso, Pablo. 2018. “10 Herramientas Para Crear Infografías | EDUCACIÓN 3.0.”. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/crear-infografias/37194.html.

García, Pablo. 2017. “5 Herramientas Para La Gestión de Proyectos - Infoautónomos”.  https://infoautonomos.eleconomista.es/blog/5-herramientas-gestion-de-proyectos/.

Gibaldi, Joseph, and Modern Language Association of America. 1999. MLA Style Manual and Guide to Scholarly Publishing. Modern Language Association of America.

Guerra Frías, Miroslava, Silvia Rosa. Peña Alfaro González, Santiago. Viveros Fuentes, and American Psychological Association. 2010. Manual de Publicaciones de La American Psychological Association. El Manual Moderno.

Ivey, Camille, and Janet Crum. 2018. “Choosing the Right Citation Management Tool: EndNote, Mendeley, RefWorks, or Zotero.” Journal of the Medical Library Association 106 (3): 399. https://doi.org/10.5195/JMLA.2018.468.

Julià Lundgren, Daniel. 2012. “Sistemes de Gestió de Continguts.” UOC. http://cv.uoc.edu/annotation/d0e2e1ba3ee6a4e869edae20aa88db1b/462918/PID_00168263/index.html.

Pacual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Crear y Ejecutar Una Macro En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com.” 2018. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-crear-ejecutar-macro-word-254058.

Pascual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Hacer Un Índice Automático En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com”. 2018. Accessed June 12, 2019. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-hacer-indice-automatico-word-251018.

 


Programari

El programari requerit es veurà durant les classes.