Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | FB | 1 | A |
2500262 Sociologia | FB | 1 | A |
2503778 Relacions Internacionals | FB | 1 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No es pressuposa cap coneixement previ d’Economia.
Cal tenir en compte però que l’ Economia, com camp de coneixement, utilitza intensament els llenguatges numèric, gràfic i algèbric, a més del llenguatge verbal, per identificar i representar relacions quantitatives i de dependència i causalitat entre variables.
L’objectiu de l’assignatura és proporcionar les eines bàsiques desenvolupades fins ara per la ciència econòmica i que permeten analitzar i comprendre bona part de la realitat social actual, així com també qüestions d’organització econòmica persistents a tota societat humana. Algunes de les qüestions que es plantegen són les següents:
Des de quan, i per què, hi ha mercats i diner, i quina és la seva funció? Per què i quan creixen, o, al contrari, tanquen, les empreses? D’on surten els beneficis de les empreses? Què és la productivitat, i per què és important? Què son, i com poden ajudar els mercats de drets d’emissions a la sostenibilitat del planeta? Quines qüestions planteja el Canvi Climàtic? Com es pot mesurar el grau de desigualtat dins d’un país? Quines són les causes de la desigualtat i la pobresa dins d’una societat? Quines implicacions tenen les desigualtats de gènere? Quines intervencions públiques milloren el benestar col·lectiu, i quines no? Quines intervencions disminueixen la desigualtat i quines no? Per què hi ha diferències tan grans de renda per càpita entre els diferents països del mon? Què son els cicles econòmics? Quines són les causes i les conseqüències de la inflació? Per què hi ha atur, i per què el nombre d’aturats varia al llarg del temps?
Tot i la complexitat de les preguntes plantejades, l’objectiu és que l’alumnat, en acabar el curs, hagi après a utilitzar les eines bàsiques de què disposem actualment per començar a tractar aquestes qüestions amb rigor i de manera autònoma, i sàpiga com buscar informació sobre els fets, com analitzar-los i com distingir entre anàlisi, valoració i opinió. Aquest esforç ha de permetre la participació fonamentada de l’alumnat com a part de la ciutadania als debats sobre polítiques públiques tant d’àmbit local com global, així com facilitar el seguiment de matèries de caire econòmic al llarg de la titulació.
BLOC 1
Tema 1. Conceptes bàsics d’economia: Què és l’economia. L'economia com un aspecte de les interaccions socials. Escassetat i elecció. Frontera possibilitats producció. Cost d’oportunitat. Rendiment. Eficiència. Desigualtat i discriminació. Els guanys del comerç internacional.
Tema 2. El mercat: oferta i demanda: El mercat i la competència. Introducció a les corbes de demanda i oferta. L’equilibri del mercat. Desplaçaments de les corbes d’oferta i demanda. L’excedent del consumidor i l’excedent del productor.
Tema 3. Teoria del consumidor: Demanda de mercat i demanda individual; l’elasticitat de la demanda: elasticitat-preu; elasticitat-renda i elasticitat-creuada; efecte renda i efecte substitució.
Tema 4. Teoria del productor: Tecnologia i funció de producció; funció de costos de l’empresa; costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; els rendiments a escala; costos a curt i a llarg termini.
BLOC 2
Tema 5. Mercats perfectament competitius: Competència perfecta; maximització de beneficis i la corba d’oferta de l’empresa competitiva; corba d’oferta d’un mercat competitiu.
Tema 6. Mercats no competitius i la intervenció pública: La competència imperfecta: monopoli; regulació del monopoli; l’oligopoli i els cartels; polítiques públiques sobre els oligopolis; anàlisi de la legislació antimonopoli; la competència monopolística.
Tema 7. Externalitats i béns públics: Externalitats; béns públics; informació imperfecta.
Tema 8. El sector públic i els aspectes distributius. El sistema impositiu; distribució de la renda i equitat; desigualtats de gènere; usos del temps.
BLOC 3
Tema 9. Els agregats econòmics: Renda i despesa en una economia; definició, mesura i components del PIB; limitacions del PIB; treball no remunerat i economia de les cures; la mesura del cost de la vida i la inflació.
Tema 10. L’economia a llarg termini: La producció i el creixement econòmic; la productivitat; l’estalvi i la inversió.
Tema 11. El treball i el mercat laboral: Oferta i demanda de treball; definició i medició de l'atur; el salari mínim; oferta de treball de les dones i falca salarial; el futur del treball.
BLOC 4
Tema 12. Les fluctuacions econòmiques a curt termini: Costos de la inflació; els cicles econòmics; el model d'oferta i demanda agregades.
Tema 13. Polítiques d'estabilització macroeconòmica: Política fiscal i política monetària.
Tema 14. Anàlisi macroeconòmica de les economies obertes: La globalització; Moviments internacionals de béns i capitals; la balança de pagaments; tipus de canvi nominal i reals; la paritat del poder adquisitiu.
Activitats dirigides (aula): 35% dels ECTS
Classes magistrals
Sessions d’aprenentatge basat en problemes
Sessions d’explicació i discussió de casos (articles de premsa; textos d’organitzacions internacionals com Nacions Unides o documents audiovisuals).
Activitats supervisades: 10%
Tutories (reunions individuals o en grups reduïts amb el professorat)
Activitats autònomes: 50 % dels ECTS
Lectura i estudi dels textos proporcionats (manuals, apunts, lectures): 30%
Realització d’esquemes conceptuals i de problemes: 20%
Avaluació: 5%
Conjunt de 6 activitats avaluables
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 90 | 3,6 | 3, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 24, 25, 32, 35 |
Pràctiques | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 8, 11, 14, 15, 32, 35 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 32 | 1,28 | 5, 12, 13, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta webs (premsa, instituts d'estadística, organitzacions internacionals, administracions públiques) | 20 | 0,8 | 12, 32 |
Lectura i estudi de material de classe i manual | 70 | 2,8 | 19, 20, 31 |
Resolució de problemes | 60 | 2,4 | 5, 12, 31 |
1. Avaluació continuada
Es realitzaran 6 activitats d’avaluació concebudes com a complement de la necessària assistència regular a classe. D’aquestes, 3 corresponen al primer semestre (que donen lloc a la qualificació global del semestre), i 3 al segon semestre. La qualificació global de cada semestre pondera un 50% en la qualificació total de l’assignatura.
Les activitats 1 (SPC primer semestre), i 4 (SPC segon semestre) corresponen a sessions d’avaluació consistents en la resolució de problemes o preguntes/discussió escrita sobre textos per part de l’alumne a l’aula. Cadascuna ponderarà un 12.5% en la qualificació final (o, equivalentment, un 25% de cada semestre). Per aquestes sessions es podrà realitzar desdoblament del grup en els dies i hora especificats pel professorat.
Les activitats 2 i 5 seran activitats complementàries de l'assistència a classe, la naturalesa exacta de les quals serà fixada per cada professor-a entre les següents opcions: vídeos en grup; treballs escrits en grup; ressolució individual d'exercicis encarregats pel professor-a; comentari individual d'un llibre acordat amb el professor-a. Per a cada modalitat, el professor-a publicarà amb antel·lació una rúbrica on s'expliquin els criteris d'avaluació. Cadascuna d'aquestes activitats ponderarà un 12.5% en la qualificació final (o, equivalentment, un 25% de cada semestre).
Les proves 3 i 6 corresponen a proves individuals o exàmens de comprensió i capacitat d’aplicació del conjunt de conceptes i temes tractats el primer i el segon semestre respectivament. Ponderaran cadascuna un 25% enla qualificació final (o equivalentment, un 50% de cada semestre). Per tal de fermitjana amb les SPC del seu semestre caldrà obtenir una nota mínima de 3.5 en aquestes proves. Aquestes proves tindran lloc el dia, hora i lloc indicats per la Facultat.
Cada professor-a podrà condicionar l'avaluació de les activitats SPC i de les activitats complementàries a l'assistència i participació a classe.
Per superar l’assignatura serà necessari que la mitjana ponderada de les proves dels dos semestres (ponderant 50% cadascun) sigui igual o superior a 5 punts sobre 10 i que la qualificació de cada semestre sigui igual o superior a 3,5 punts sobre 10.
En cas de que la mitjana indicada doni lloc a una qualificació de SUSPÈS, serà possible realitzar una sessió d’avaluació compensatòria (sempre que la mitjana no sigui inferior a 3). Aquells alumnes que es presentin a la prova compensatòria podran obtenir com a màxim una qualificació de 5 pel semestre que es presentin. Aquesta sessió tindrà lloc d’acord amb el calendari fixat per la Facultat. Si un alumne es presenta a prova compensatòria dels dos semestres, per superar l'assignatura serà necessari que la mitjana ponderada sigui igual o superior a 5 i que de la part de cada semestre tingui una nota igual o superior a 3,5.
Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat.
Calendari aproximat avaluacions
Primer semestre
Prova 1: SPC 1 – Última setmana Octubreo Primera setmana Novembre (data fixada pel professorat).
Prova 2: Activitatcomplementària – a realitzar desde Setembre i lliurar la primera-segona setmana Desembre (data fixada pel professorat).
Prova 3: Prova escrita (data, hora i aula fixades per la Facultat).
Segon Semestre
Prova 4: SPC - Tercera-Quarta setmana Març (data fixada pel professorat).
Prova 5: Activitat complementària – a realitzar des de Febrer i lliurar la primera-segona setmana d'Abril (data fixada pel professorat).
Prova 6: Prova escrita (data, hora i aula fixades per la Facultat).
2. Avaluació única
Proves individuals o exàmens de comprensió i capacitat d’aplicació del conjunt de conceptes i temes tractats el primer i el segon semestre respectivament. Ponderaran cadascuna un 50% en la qualificació final.
Per superar l’assignatura serà necessari que la mitjana de les proves dels dos semestres sigui igual o superior a 5 punts sobre 10 i que la qualificació de cada semestre sigui igual o superior a 3,5 punts sobre 10.
En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat Complementària -1er semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35 |
Activitat Complementària- 2on Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35 |
Examen 1 er semestre | 25% Nota anual | 2,5 | 0,1 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 20, 25, 29, 30, 32, 35 |
Examen 2on Semestre | 25% Nota anual | 2,5 | 0,1 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 20, 25, 29, 30, 32, 35 |
SPC - 1er Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 24, 25, 29, 30, 31, 32, 35 |
SPC -2on Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 24, 25, 29, 30, 32 |
La següent bibliografia bàsica inclou manuals i llibres de referència. Cada professor-a recomanarà bibliografia i referències específiques per capítols. És responsabilitat de l’alumnat llegir els materials suggerits per a cada tema. Els dos llibres principals que es faran servir són els següents (cada professor-a indicarà en quina proporció i quins capítols corresponen a cada tema de la guia docent):
P. Krugman, R. Wells i K. Graddy, Fundamentos de Economía, Editorial Reverté, 2013.
Projecte CORE (https://www.core-econ.org/), e-book gratuït La Economía: https://www.core-econ.org/the-economy/es/
Altres llibres recomanats:
Mankiw, G.N., Principios de economia, Ediciones Paraninfo, 6ª ed., 2012.
Samuelson, P., Nordhaus, W., Economía. Ed. McGraw-Hill, 19ª ed., 2010
Mochón, F., Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, 6ª ed., 2009.
Robinson, J., Eatwell, J., Introducción a la Economía Moderna, 2ª ed., 1982.
Ostrom, E., El Gobierno de los bienes comunes : la evolución de las instituciones de acción colectiva, Fondo de Cultura Económica, 2ª ed., 2011.
Perdices de Blas, L.; Gallego Abaroa, E., Mujeres economistas. Editorial del Economista. Madrid, 2007.
Castells-Quintana, D., La Esquiva Búsqueda de la Prosperidad: Una Breve Historia del Pensamiento Económico, Ediciones UAB, 2021.
Enllaç recomenat a recursos addicionals de l’assignatura