Logo UAB
2023/2024

Geological Engineering II: Mechanics and Geotecnics

Code: 101053 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
2500254 Geology OT 3 2
2500254 Geology OT 4 2

Contact

Name:
Aline Concha Dimas
Email:
aline.concha@uab.cat

Teaching groups languages

You can check it through this link. To consult the language you will need to enter the CODE of the subject. Please note that this information is provisional until 30 November 2023.


Prerequisites

Encara que no hi ha requisits oficials, és convenient que l'estudiant repassi els pricipis fundamentals de física newtoniana, d'esforços i deformació de l'assignatura de Geologia Estructural i de flux d'aigua de l'assignatura de Hidrogeologia. 


Objectives and Contextualisation

L'objectiu general és donar a l'alumnat els coneixements teòric-pràctics sobre la mecànica de sòls i d'enginyeria geològica. Es farà especial enfàsi en la investigació geològica aplicada per resolució de problemes geotècnics diversos.

Com objectius específics aquesta assignatura pretén que l'alumnat adquireix habilitats en:

  • Utilització de tècniques de caracterització geotècnica, tan "in-situ" com en laboratori.
  • La integració de varies disciplines geològiques en una feina multidisciplinar i de síntesi, dirigida a la resolució de problemes geotècnics.
  • L'organització i planificació de tasques així com el desenvolupament d'habilitats interpersonals que permetin treballar en equip.
  • Exposar treballs en classe desenvolupats en equip.
  • Enfrentarse a probes orals i escrites.

Competences

    Geology
  • Display knowledge of the applications and limitations of geophysical methods for learning about the Earth.
  • Draw up and interpret geological maps and other means of depicting geological information (columns, correlation frames, geological cross-sections, etc.)
  • Identify and characterise minerals and rocks through instrumental techniques, determine their formation environments and know their industrial applications.
  • Learn and apply the knowledge acquired, and use it to solve problems.
  • Plan the exploration and sustainable development of geological resources.
  • Process, interpret and present field data using qualitative and quantitative techniques, and suitable computer programmes.
  • Recognise theories, paradigms, concepts and principles in the field of geology and use them in different areas of application, whether scientific or technical.
  • Recognise, depict and reconstruct tectonic structures and the processes that generate them and relate types of rocks and structures to geodynamic environments.
  • Show an interest in quality and incorporate it into practice.
  • Show initiative and adapt to problems and new situations.
  • Suitably transmit information, verbally, graphically and in writing, using modern information and communication technologies.
  • Work in different environments and localisations, with respect for diversity and multiculturalism.

Learning Outcomes

  1. Assess methods for restoring and remediating land.
  2. Correctly sample industrial mineral and rock deposits.
  3. Draw up geological cross-sections or other types of presentation for geological data in order to characterise hydrocarbon reserves and mineral deposits.
  4. Enumerate the industrial applications of minerals and rocks.
  5. Identify types of deposits with geodynamic environments.
  6. Interpret simple geophysical profiles to know subsoil structure.
  7. Learn and apply the knowledge acquired, and use it to solve problems.
  8. Resolve and present paragenetic mineral sequences of deposits.
  9. Show an interest in quality and incorporate it into practice.
  10. Show initiative and adapt to problems and new situations.
  11. Solve problems in reserves, mineral deposits and geological engineering based on field and laboratory observations and the concepts studied.
  12. Suitably transmit information, verbally, graphically and in writing, using modern information and communication technologies.
  13. Work in different environments and localisations, with respect for diversity and multiculturalism.

Content

  1. Conceptes bàsics.

1.1   Què és mecánica de sòls i Enginyeria Geològica i geotècnica.

1.2   Concepte de sòl en geotècnia

1.3   Fases del sòl

1.4   Relacions de fases del sòl

 

 2.       Paràmetres Índex

2.1   Granulometria

2.2   Límits Atterberg

2.3   Sistemes de classificacions del sòl

 

3.       Compactació

3.1   Concepte. Tests i control de qualitat

 

4.       Exploració de sòl

 

5.       Flux d’aigua.

5.1   Propietats hidràuliques del sòl. Permeabilitat

5.2   Llei de Darcy. Llei de Bernoulli. Flux 1D.

5.3   Xarxa de flux. Flux 2D.

 

6.       Distribució d’esforços

6.1   Esforç total i esforços effectiu

6.2   Esforços principals en mecànica de sòls. Cercle de Mohr

6.3   Modificacions del esforç vertical per aplicació de càrregues al terreny

 

7.       Consolidació

7.1   Test de consolidació i paràmetres de consolidació.

7.2   Càlcul d’assentaments

7.3   Temps d’assentaments.

 

8.       Resistència del sòl

8.1   Tall directe

8.2   Compressió simple

8.3   Triaxials: CD, CU, UU

8.4   Correlació amb assaigs de camp

8.5   Concepte de factor de seguretat, FS.

 

9.       Fonaments

9.1   Fonaments superficials. Sabates.

9.2   Fonament profund: pilons.

 

10.   Introducció a l’estabilitat de talussos.


Methodology

Classes magistrals

La part teòrica se impartirà a través de classes magistrals. Juntament amb la bibliografia seleccionada, els alumnes disposaran de material diversificat per al seguiment de les classes que hi seran disponibles a l'aula virtual de la assignatura i a la biblioteca. Els coneixements teòrics adquirits per l'alumnat s'avaluaran amb probes escrites.

 

Pràcticas de laboratori / Projectes constructius

Se treballarà amb una sèrie de dades adquirides en laboratori per processar-les, visualitzar-les i analitzar-les en classe de laboratori. Es compta amb vídeos de suport que expliquen la realització dels testos més significatius per caracteritzar les propietats dels sòls.

 

Sortida de camp

La sortida de camp se realitzarà a la zona del Vallès, Barcelonés a laboratoris geotècnics o projectes constructius on l'alumne obtindrà informació de la realització de testos de camp o de laboratori.

Al final del semestre es destinarà 15 min per a que l'alumnat respongui les enqüestes d'avaluació del professorat. 

Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.


Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Field trip 7 0.28 4, 1, 7, 5, 10, 9, 8, 2, 11, 3, 12, 13
Lab work 22 0.88 4, 1, 7, 5, 10, 9, 8, 2, 11, 3, 12, 13
Master classes 22 0.88 4, 1, 7, 5, 9, 8, 6, 2, 11, 3, 12
Type: Supervised      
Tutoring 11 0.44 4, 1, 7, 5, 10, 9, 8, 6, 2, 11, 3, 12, 13
Type: Autonomous      
Study, problem solving, practical report writting and final project 82 3.28 4, 1, 7, 5, 10, 9, 8, 6, 2, 11, 3, 12, 13

Assessment

1. Avaluació continuada

S’avaluaren:

  • Els exercicis de teoria (30%)
  • Dos exàmens parcials: 1er parcial (20%) i 2n Parcial (20%)
  • Projecte pràctic de laboratori per equips (30%)
  • Assistència obligatòria a la sortida de camp. Pot ser a un projecte d’obra o a un laboratorio geotècnic.

2. Recuperació/millora de nota:

  • Només es revaluaran els exàmens.
  • Per l’alumnat d’avaluació continuada és obligatori haver presentat 2/3 parts dels exercicis de teoria i haver entregat el projecte pràctic de laboratori per poder presentar recuperació.
  • La recuperació podrà ser parcial o del total del curs, es a dir: presentant la primera o la segona part de l’exam de recuperació, corresponents al primer o segon parcial, o presentar els contingut total del curs presentant les dues part.
  • La calificació obtinguda se compararà amb la obtinguda amb la dels exàmens parcials respectius i substituirà la millor calificació obtinguda per tornar a fer el recàlcul amb el pes assignat a exàmens (20%)

 3. Avaluació única:

  • El/la alumne/a ha de comunicar al professor durant les dues primeres setmanes de classe si vol optar per aquesta possibilitat d’avaluació. Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències posarà a l’abast de l’alumat un formulari per formalitzar la sol·licitud d’acollir-se a l’avaluació única.
  •  L’avaluació es farà en la data de l'exam de recuperació i consistirà en:

a)       Un examen teòric (30%)

b)      Un examen pràctic (30%)

c)       L’entrega d’un projecte d’investigació geotècnica que s’ha de definir conjuntament amb el professor a l’inici del semestre (40%)

  •  El/la alumne/a podrà realitzar recuperació.  S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 


Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Parcial Exams and Final Exam 100 % 6 0.24 4, 1, 7, 5, 10, 9, 8, 6, 2, 11, 3, 12, 13

Bibliography

CLÀSSICA:

Jiménez Salas J.A. , de Justo, J.L. (1974) "Geotecnia y Cimientos I. Propiedades de Suelos y Rocas". Ed. Rueda, Madrid.

Jiménez Salas, J.A:, de Justo, J.L. y Serrano, A. (1976) "Geotecnia y Cimientos II. Mecánica del Suelo y de las Rocas". Ed. Rueda, Madrid.

Gonzalez de Vallejo, L.I., et. al. (2002) “Ingeniería Geológica”. Prentice Hall.

 

NORMES i CODIS:

 “EUROCÓDIGO 7 – PROYECTO GEOTÉCNICO” UNE-ENV 1997-1 Norma Experimental Europea adaptada por AENOR. (Asociación Española de

Normalización y Certificación). (Març 1999). https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/guia_proyecto_cimentaciones_con_eurocodigo_7_cimentacione_superficiales.pdf

“CTE. Documento Básico SE-C (Seguridad Estructural – Cimentaciones)”. Aprovat per R. D. 314/2006 de 28 de març. http://www.codigotecnico.org/web/recursos/documentos/

Pliego de prescripciones técnicas generales para obras de carreteras y puentes” (PG-3). Ministerio de Fomento. Dirección General de Carreteras. (Modificació aprovada per O.C. al 2000 – 2001).https://apps.fomento.gob.es/CVP/handlers/pdfhandler.ashx?idpub=ICW020


Software

  • QGIS/ArcGIS Desktop
  • Excel
  • Word