Logo UAB
2023/2024

Geologia del petroli

Codi: 101052 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2500254 Geologia OT 3 2
2500254 Geologia OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sara Tomas Lafaja
Correu electrònic:
sara.tomas.lafaja@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Gumersinda Galan Garcia

Prerequisits

L’assignatura, en bona part comporta integració de coneixements bàsics de geologia, principalment d'estratigrafia, sedimentologia i tectònica; també d'interpretació de cartografia geològica, geoquímica i geocronologia, com igualment d'interpretació estratigràfica i estructural de sísmica de reflexió, i interpretació, com de correlació de diagrafies de pou (logs). Es recomana que l’estudiant hagi aprovat les assignatures on es tracten les disciplines esmentades.

L’assoliment de coneixements de l’assignatura es més efectiu i més fàcil si l’estudiant ha cursat ja l’assignatura Anàlisi de Conques, o en el seu cas que l'estigui cursant en paral·lel dins del mateix periòde de desenvolupament de l'assignatura.

 


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar els conceptes més bàsics de la Geologia del Petroli, orientats essencialment a l'etapa d'exploració d'hidrocarburs i caracterització bàsica, principalment de reservoris convencionals i menys de no-convencionals.

Es parteix dels aspectes històrics i de socio-economics, i es tracten les projeccions de futur en la transició energètica i "descarbonització" global. Es passa a continuació al nucli principal del curs que consisteix en l'anàlisi detallat dels diferents elements d'un sistema petrolier, per acabar amb el tractament dels aspectes bàsics per la caracterització geològica de reservoris.

 

 


Competències

    Geologia
  • Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  • Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  • Demostrar que es comprenen les dimensions espacials i temporals dels processos terrestres, i en escales diferents.
  • Demostrar que es coneixen les aplicacions i les limitacions dels mètodes geofísics per al coneixement de la Terra.
  • Elaborar i interpretar mapes geològics i altres tipus de representació de la informació geològica (columnes, quadres de correlació, talls geològics, etc.).
  • Identificar i tractar problemes mediambientals, planificar l'ordenació del territori i conèixer els principis de la prevenció i la mitigació dels riscos geològics.
  • Integrar evidències de camp i laboratori amb la teoria, seguint una seqüència des de l'observació a l'anàlisi, el reconeixement, la síntesi i la modelització. Formular i comprovar hipòtesis a partir d'aquesta integració.
  • Obtenir informació de textos escrits en llengües estrangeres.
  • Planificar l'exploració i el desenvolupament sostenible de recursos geològics.
  • Processar, interpretar i presentar dades de laboratori utilitzant tècniques qualitatives i quantitatives, i els programes informàtics adequats.
  • Reconèixer teories, paradigmes, conceptes i principis propis de la geologia per utilitzar-los en diferents àmbits d'aplicació, científics i tècnics.
  • Reconèixer, representar i reconstruir estructures tectòniques i els processos que les generen, i relacionar tipus de roques i estructures amb ambients geodinàmics.
  • Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Treballar amb autonomia.
  • Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  2. Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  3. Elaborar talls geològics o altres tipus de presentació de dades geològiques per caracteritzar reserves d'hidrocarburs i jaciments minerals.
  4. Identificar els problemes mediambientals relacionats amb les explotacions d'hidrocarburs, de jaciments minerals i de roques industrials.
  5. Interpretar correctament informació geològica amb aplicacions a l'exploració d'hidrocarburs i jaciments minerals, així com en enginyeria geològica.
  6. Interpretar perfils geofísics senzills per conèixer l'estructura del subsòl.
  7. Obtenir informació de textos escrits en llengües estrangeres.
  8. Processar, interpretar i presentar resultats d'anàlisi.
  9. Reconstruir reserves d'hidrocarburs a partir de les dades adequades.
  10. Relacionar els processos terrestres amb els de gènesi mineral i de petroli.
  11. Relacionar estructures tectòniques amb reserves d'hidrocarburs.
  12. Relacionar les teories i els principis de geologia per a l'exploració de reserves i jaciments minerals, i resoldre problemes d'enginyeria geològica.
  13. Resoldre problemes de reserves, jaciments minerals i enginyeria geològica a partir de les observacions fetes en el camp i el laboratori i dels conceptes explicats.
  14. Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  15. Treballar amb autonomia.
  16. Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.
  17. Valorar els problemes mediambientals relacionats amb les explotacions mineres, de roques industrials i d'hidrocarburs.

Continguts

1. - Classes teòriques

1.1.- Petroli, composició i caracterització. 

1.2.- El geòleg petrolier avui. Aspectes socio-econòmics. El desenvolupament de la indústria del petroli. Sostenibilitat, transició energètica i futur de la industria del petroli.

1.3.- Concepte de sistema petrolier. Roca mare, migració, roca reservori i trampa. "Play" i "prospect", conca i camp de petroli.

1.4 - Classificació de reservoris

1.5.- Eines i tècniques per la caracterització de reservoris. 

1.6.- Exploració d'hidrocarburs no-convencionals i introducció a les tècniques de producció.

1.7.- Emmagatzemant de CO2 i reservoris geotèrmics

 

2.- Pràctiques i seminari de recerca

2.1.- Pràctiques: requereixen de la participació activa dels estudiants i es tracten aspectes d'actualitat relacionats amb casos reals, les seves problemàtiques corresponents i solucions. Es destinen a que l’estudiant practiqui l'aplicació de diferents aspectes teòrics. Els resultats individuals es discuteixen entre els estudiants i el professorat. Es tracta d’afavorir i incrementar la capacitat crítica en front problemes reals d’interès socioeconòmic. Es procura que l’estudiant tingui una visió de futur del problema dels hidrocarburs com a recurs no-renovable i del rol dels hidrocarburs en la transició cap a altres recursos energètics més sostenibles.

 2.2.- Seminari: es realitza un treball de recerca sobre un determinat tipus de reservori (de hidrocarburs, CO2, geotèrmic) a escollir per´estudiant. Els treballs s'hauran de presentar oralment i discutir amb la resta de la classe i el professorat en un debat obert.


Metodologia

A la part teòrica d'aquesta assignatura es seguirà el programa ja indicat, segons lliçons magistrals impartides pel professorat. Aquesta activitat inclou una recomanació de la bibliografia bàsica de cada tema, i es donaran les pautes generals per tal que l'estudiant pugui completar l'aprenentatge de forma autònoma. Els estudiants disposaran del material bibliogràfic que permeti la distribució digital oberta, o en altres casos els enllaços on aconseguir informació específica d'interès com a punt de partida. També es facilitarà material de difusió oberta dels exemples fonamentalment de subsòl comentats a classe.

Tota la informació es facilitarà al CV de l'assignatura, i el professor es reserva la decisió de facilitar també les presentacions que hagin preparat els alumnes i s'hagin presentat a classe.

En cap cas el professor accepta l'obligatorietat de facilitar apunts doncs, tenint en compte que que l'assignatura es fa gairebé completament amb el suport del recurs CV de l'assignatura, i és allí on està exposat ordenadament tot el contingut que és matèria d'examen.

Les pràctiques es basen en casos reals. En aquestes activitats anteriors es tracten diferents aspectes en base al contingut teòric. Cada pràctica s´ha de lliurar al final de la sessió de pràctiques, o, si s'escau, dins d'un termini establert d'acord amb el grup i dipositar-lo a l'espai habilitat al CV de l'assignatura. En tot cas, les pràctiques poden també formar part de les preguntes dels exàmens.

Es realitzarà també un treball de recerca sobre un cas real de reservori basat en els conceptes apresos a classe i en una revisió bibliogràfica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 14 0,56 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15
Teoria 20 0,8 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17
Tipus: Supervisades      
Supervisió dels treballs individuals i grupals 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi de la teoria, completar pràctiques i elaboració del treballs de síntesi 41 1,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació

Avaluacio continuada


1.- Avaluació del contingut teòric
.

Segons mitja aritmètica i/o ponderada de la puntuació obtinguda en un mínim de dos exàmens parcials. 

 

2.- Avaluació de les pràctiques i seminari de recerca

Segons la correcció d’un dossier amb el conjunt de les pràctiques acabades que l’alumne lliurarà el dia i hora fixats, d’acord amb el professor, a l'espai corresponent habilitat al CV de l'assignatura.

 

Nota sobre l'avaluació

La realització i lliurament de les pràctiques i del seminari de recerca es obligatori per aprovar l´assignatura.És responsabilitat de l’alumne assegurar-se que la informació digital que lliuri directament dins de l'entorn CV i al lloc corresponent, s'hagi pujat correctament i es pugui obrir sense cap dificultat.  Els arxius corruptes, infectats per virus o trojans, etc, o que no es puguin obrir, no es consideraran com a presentats i conseqüentment no s’avaluaran (0 de nota).

 

Proves de recuperació

Els alumnes que no hagin aprovat l’assignatura per avaluació continuada podran presentar-se a una prova final de síntesi el dia i hora assignats. El contingut de la prova final, en tots els cassos constarà d'una part d'avaluació del contingut teòric, i pot incloure tambè una part pràctica. En el seu cas, la nota d’aquesta prova final substituiria ala nota prèviament obtinguda per avaluació continuada i els criteris de puntuació seguiran els mateixos % que en el cas d'avaluació continuada.

 

Avaluacio única

Els alumnes que hagin optat per l´avaluació única realitzaran una prova final (que es fa el mateix dia que l’examen final)  que consistirà en una prova de teoria (60%), una prova de pràctiques (20%), i una presentacio oral de un treball de reserca (20%). Aquesta darrera s'haurà de realitzar el dia assignat per a això, juntament amb l'resta de la classe. A més a més será obligatori el lliurament de totes les pràctiques que s’hagin fet al llarg del curs el dia de l´examen final.

 

Proves de recuperació

Els alumnes que no hagin aprovat l’assignatura en la prova final podran presentar-se a un exàmen de recuperació. El contingut d´aquest examen constarà d'una part d'avaluació del contingut teòric, i pot incloure tambè una part pràctica. En el seu cas, la nota d’aquesta prova final substituiria a la nota prèviament obtinguda i els criteris de puntuació seguiran els mateixos % que en el cas d'avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examens de teoria 80% 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 17
Seminaris i pràctiques 20% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Bibliografia bàsica recomanada:

Bend. S.L. (2010). Petroleum Geology eTextbook (ver 1.1). AAPG Spetial Publication on CD-ROM

Bjorlykke, K (2010). Petroleum Geoscience: From Sedimentary Environments to Rock Physics, Springer

Bronlow A.H. (1996) Geochemistry, Prentice Hall

Killops S.D., Killops, V.J. (1993). An introduction to organic geochemistry. Harlow: Longman. Copublished in the USA by John Wiley

Rider, M (2006) - The Geological Interpretation of Well Logs- II edition - Rider french consulting Ltd

Selley, R. C. (1998) - Elements of petroleum Geology- II edition - Academic press

Slatt R. (2006). Stratigraphic Reservoir Characterization for Petroleum Geologists, Geophysicists and Engineers. Handbook of petroleum exploration and production. Vol. 6. John Cubit (Ed). Elsevier

 


Programari

_