Logo UAB
2023/2024

Fisiologia animal: neurofisiologia i endocrinologia

Codi: 100807 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Armario Garcia
Correu electrònic:
antonio.armario@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Merce Giralt Carbonell
Francisco Javier Carrasco Trancoso

Prerequisits

És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de Bioquimica, Biologia cel·lular, Histologia i Fisiologia Animal: sistemes.

 


Objectius

L’assignatura de Fisiologia: Neurofisiologia i Endocrinologia es programa durant el primer semestre del segon curs del Grau de Biologia i desenvolupa el coneixement integrat del sistema endocrí i del funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós de mamífer.

 

L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes malalties que afecten al sistemes endocrí i nerviós dels animals i els humàns.

 Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

.Conèixer l

  • Conèixer l’organització anatòmica del sistema nerviós.
  • Identificar els diferents tipus cel·lulars que composen el teixit nerviós.
  • Aprendre els conceptes bàsics de la fisiologia del sistema nerviós en estat de salut.
  • Identificar els circuits i els mecanismes responsables de les principals funcions neurals, motores, sensorials i cognitives.
  • Capacitar l'alumne per aplicar els coneixements adquirits en la deducció de les conseqüències de les alteracions patològiques del sistemes endocrí i nerviós.
  • Adquirir les habilitats pràctiques necessàries per a la realització de tècniques funcionals freqüents en els camps endocrí i nerviós.

Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  • Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització.
  • Comprendre i interpretar els fonaments fisicoquímics dels processos bàsics dels éssers vius.
  • Controlar processos i proporcionar serveis relacionats amb la biologia.
  • Dissenyar i fer diagnòstics biològics i identificar i utilitzar bioindicadors.
  • Fer proves funcionals i determinar, valorar i interpretar paràmetres vitals.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  6. Aprofundir el coneixement dels fenòmens elèctrics i de la transmissió de senyals a les cèl·lules excitables.
  7. Aprofundir el coneixement dels mecanismes funcionals de l'equilibri hidrosalí i àcid-base de l'organisme animal.
  8. Fer proves funcionals i determinar, valorar i interpretar paràmetres vitals dels animals.
  9. Identificar, enumerar, descriure, interpretar i explicar els protocols de les anàlisis aplicats en estudis de tipus fisiològic.
  10. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i aplicar les normes BPL associades a estudis de tipus fisiològic.
  11. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir els diferents nivells d'organització dels animals.
  12. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir els fonaments del concepte d'homeòstasi.
  13. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir els mecanismes funcionals del metabolisme i de la nutrició animal.
  14. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir l'estructura i el funcionament del sistema endocrí.
  15. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir l'estructura i el funcionament del sistema nerviós.
  16. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir l'organització funcional dels òrgans i els sistemes dels animals.
  17. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir la funció i els mecanismes del sistema reproductor animal.
  18. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir les bases fisiològiques dels mecanismes que permeten l'adaptació a l'ambient.
  19. Identificar, enumerar, descriure, interpretar, explicar i resumir les bases fisiològiques dels processos patològics.
  20. Identificar, enumerar, seleccionar, descriure, interpretar, explicar i resumir les habilitats pràctiques necessàries per aplicar les tècniques d'estudis funcionals més freqüents.
  21. Identificar, enumerar, seleccionar, descriure, interpretar, explicar i resumir les habilitats pràctiques necessàries per aplicar les tècniques de diagnosi i valorar la utilització de bioindicadors
  22. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  23. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  24. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  25. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  26. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  27. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  28. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  29. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  30. Tenir capacitat d'organització i planificació.
  31. Treballar en equip.

Continguts

Sistema nerviós

- Biologia cel·lular de la neurona.

- Cèl·lules nervioses: neurones i glia.

- Sinapsi i Neurotransmissió. Conceptes bàsics de neuroquímica.

- Conceptes d’Integració neuronal i d’integració neural.

- Anatomia general del sistema nerviós. Barrera hematoencefàlica. Líquid cefaloraquidi.

- Estructura histològica de l’escorça cerebral. Organització funcional de l’escorça.

- Receptors sensorials. Concepte. Tipus. Mecanismes de transducció.

- Informació somatosensorial.Receptors de tacte i pressió. Receptors de l’equilibri.Dolor.

- Fonorecepció i oïda humana.

- Fotorecepció i l’ull humà

- Quimiorecepció: El gust i l’olfacte.

- Estats d’activació del SNC. Electroencefalograma. El sistema reticular. Vigília i son.

- Emoció i motivació. Conceptes. El paper del sistema límbic i de d’hipotàlem.

- Sistema nerviós vegetatiu. Simpàtic i parasimpàtic.

- Control motor: organització medul·lar. Òrgans sensorials del múscul. L’organització dels moviments musculars.

- Control motor: organització supramedul·lar. Paper de l’escorça cerebral, ganglis basals i el cerebel. - Funció vestibular i equilibri.

- Funcions superiors del SN. Memòria i aprenentatge.

 

Sistema endocrí i Reproducció

- Hormones. Mecanismes d’acció. Sistemes de regulació.

- La hipòfisi: Neurohipòfisi. Hormones neurohipofisàries. Adenohipòfisi. Hormones adenohipofisàries. Control hipotalàmic de la funció hipofisària

- Glàndula adrenal: Teixit adrenocortical. Glucocorticoides. Mineralocorticoides. Teixit cromafí. Catecolamines

- La glàndula tiroides. Síntesi i funció de les hormones tiroidees.

- Hormones pancreàtiques. Insulina i Glucagó.

- El metabolisme del calci i fòsfor. Parathormona i calcitonina. Vitamina D.

- La funció testicular. Control de les funcions reproductives masculines

- La funció ovàrica. El cicle ovàric i endometrial. Control reproductor en la femella.

- Endocrinologia de la gestació part i lactància

 

 


Metodologia

Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.

 

Seminaris:

Discussió sobre conceptes bàsics i sobre situacions d’alteracions del sistemes endocrí i  nerviós de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen al reforç de conceptes, funcions de regulació complexes i resolució de problemes que se plantegen en els seminaris.

 

Classes pràctiques:

Sessions de pràctiques per l’observació i realització de tècniques neuroanatòmiques neurohistològiques i conductuals. S’hi promou el treball en grup i l'aprenentage actiu. 

 

Tutories:

Es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Tenen com objectiu clarificar conceptes, facilitar l’estudi per part del alumne i resoldre dubtes.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 32 1,28 6, 7, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 29
classes pràctiques 12 0,48 5, 8, 9, 10, 20, 21, 29
seminaris 7 0,28 6, 7, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 29
Tipus: Supervisades      
tutories 5 0,2 6, 7, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21
Tipus: Autònomes      
Estudi 78 3,12 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 29
Problemes 10 0,4 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 29

Avaluació

Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

- Exàmens de proves objectives de resposta múltiple combinats amb preguntes curtes sobre els coneixements adquirits (70% de la nota final)

- Avaluació de la preparació i discussió dels conceptes i problemes treballats en els seminaris (15% de la nota final)

- Avaluació de la activitat desenvolupada  i de la comprensió de les pràctiques mitjançant examen escrit, al mateix dia de l'examen del segon parcial (15% de la nota final).

 

La nota de teoria correspon a la part del sistema nerviós (dos exàmens) i 1/3 a la part del sistema endocrí (un exàmen). Es requereix una nota mínima de 4,5 a cadascu d'aquets exàmens per fer mitjana amb els seminaris i pràctiques.

La asistencia a las sesiones prácticas (o salidas de campo) es obligatoria. El alumnado obtendrà la calificación de "No Avaluable" cuando su ausencia sea superior al 20% de las sesiones programadas.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

L'assignatura s'acull a l'avaluació única que consistirà en un examen de teoria i seminaris. Les pràctiques són d’assistència obligatòria i s’avaluaren igual que en l’avaluació continuada. L'avaluació de teoria constarà de preguntes tipus test (80%) i una pregunta a desenvolupar (20%) i l’avaluació de seminaris d'una pregunta a desenvolupar. L'examen de teoria contribueix a un 70% del total de nota i el de seminaris a un 15%.

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Seminaris 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Teoria 70% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31
memoria i examen practiques 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

Bibliografia

–         BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (25th Ed.), McGraw Hill, 2016 (*)

–         KOEPPEN B, STATON B: Berne & Levy Physiology (7 ed), Elsevier, 2018 (*).

–         CARDINALI  DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos, Panamericana, 2007 (*)

–         GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (13 ed.), Elsevier, 2016.

–         PURVES. Neurociencia, Médica Panamericana, 2016 (*)

-         TRESGUERRES J.A.F. et al. Tratado de endocrinologia básica y clínica. Volumen I i II Ed.Síntesis 2001

-         TRESGUERRES J.A.F. Fisiología Humana, Interamericana-McGraw Hill (4ª Ed.), 2014 (*)

(*) Acces eletrònic


Programari

No fen servir ningun software