Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
1. ELS PROJECTES D'INVESTIGACIÓ ARQUEOLÒGICA
- Plantejaments previs a una excavació arqueològica: projectes de recerca, categories d’intervencions arqueològiques.
- Mètodes i tècniques de camp en arqueología prehistòrica
2. LA PROSPECCIÓ ARQUEOLÒGICA
- La prospecció com a metodologia arqueològica per a l'anàlisis de l'espai.
- Prospecció i estratègia de mostreig: prospecció dirigida i prospecció sistemàtica
- Tècniques de prospecció de superfície i teledetecció.
- Els sistemes de registre en prospeccions arqueològiques.
3.L'EXCAVACIÓ ARQUEOLÒGICA
- Fonaments per l’elaboració d’un projecte d’excavació arqueològica: l’elecció del jaciment, la planificació de l’excavació, equip i equipament.
- El desenvolupament de les tècniques d’excavació. El concepte d’estratificació: els sondejos arqueològics. L’excavació en extensió. Estratègies generals d’excavació.
- Documentació de l’excavació. Les unitats d’excavació: unitats d’observació i anàlisi. Les plantes i seccions. Informatització de les dades arqueològiques. La fotografia i l’enregistrament digital en Arqueologia.
- Exemples de metodologia d’excavació.
-Estudis de casos i anàlisi de les aportacions d'arqueòlogues i arqueòlegs rellevants per la disciplina.
-Ètica i activitat professional
- Memòries i informes en projectes de prospecció i excavació arqueològica. Publicació de les dades arqueològiques.
Activitats dirigides
L’assignatura es centra en la realització de pràctiques de camp en arqueología prehistòrica. La docència presencial s’estructura en activitats a l’aula i activitats practiques en treball de camp arqueològic.
1. Activitats a l’aula
Les activitats a l’aula tenen dos objectius. El primer és la preparació de l’activitat pràctica en projectes de recerca arqueològica i que constitueix el nucli de l’activitat presencial de l’assignatura. El segon és proporcionar una introducció en els mètodes i tècniques de treball de camp en arqueologia prehistòrica.
El contingut i la data de les diferents sessions es detallaran el primer dia de classe.
2. Pràctiques de treball de camp en arqueologia
L’activitat pràctica consisteix en la integració de l’alumnat en una campanya de treball de camp d’arqueologia. Es durà a terme al llarg d’una setmana del mes de juny (de dilluns a divendres) i durant aquet temps l’alumnat s’integrarà als projectes d’excavació arqueològica programats, participant-hi a tots els nivells. Les sessions pràctiques sobre el terreny estaran introduïdes de sessions teòriques (realitzades al mateix jaciment) durant les quals es presentaran cada dia els procediments i tècniques concretes a aplicar i es discutirà el seu abast i limitacions en el marc general de la recerca arqueològica. Cada dia al final de la sessió pràctica s’efectuarà un balanç l’objectiu de remarcar els aspectes metodològics essencials treballats durant la sessió pràctica.
Cada alumne elaborarà un dossier de pràctiques que anirà complimentant durant el desenvolupament dels treballs d’excavació arqueològica. La finalitat es aplicar els coneixements adquirits anteriorment a l’assignatura d’Introducció a l’Arqueologia. Es posarà especial atenció als aspectes que configuren el treball de camp en arqueologia prehistòrica, remarcant les especificitats que poden presentar els jaciments prehistòrics en relació als de cronologies més recents.
3. Activitat autònoma
A partir de les sessions d’introducció i els dossiers de l’assignatura l’alumnat treballarà amb l’ampliació i l’assimilació dels conceptes bàsics implicats en la recerca arqueològica. La seva aplicació durant les pràctiques facilitarà l’adquisició de les capacitats pròpies requerides pel desenvolupament d’excavacions arqueològiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques d'introducció a l'aula | 10 | 0,4 | 1, 6, 16 |
Introduccions teòriques durant les sessions de pràct iques de camp | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6, 14 |
Treballs pràctics d' excavació arqueològica - topografia - estratigrafia - identificació, caracterització i registre d'elements arqueològics - mostreig -inclusió de gènere | 50 | 2 | 1, 2, 5, 6, 12, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Recerca de bibliografia | 10 | 0,4 | 4, 8 |
Tutories: Comentari i discussió dossiers pràctiques | 13 | 0,52 | 4, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització dels dossiers de pràctiques | 30 | 1,2 | 1, 3, 7, 10, 11, 13, 14, 16, 17 |
Redacció de treballs | 30 | 1,2 | 1, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17 |
En el moment de realització/lliuramentde cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Es considera, no obstant, imprescindible poder realizar presencialment les Pràctiques de camp. Si això finalmente no fos posible, des de l’equip docente es buscarà una alternativa per garantir la formación dels/les estudiants.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
entrega del dossier de pràctiques | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 12, 13, 15 |
plantejament i planificació projecte de recerca previ al treball de camp | 30% | 1 | 0,04 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BANNING, E.B. (2002). Archaeological Survey. Plenum Publischers, New York.
BURKE, H.; DOMINO, I.; SMITH, C. (2015). Manual de campo del arqueólogo. Ariel. Madrid.
BURILLO, F. (coord.) (2004) “Arqueología espacial: prospección”. Arqueología espacial 24-25. Teruel: Seminario de Arqueología y Etnología Turolense
CARANDINI, A. (1997). Historias de la tierra. Manual de excavación arqueológica, Ed. Crítica, Barcelona.
COLLIS, J. (2001). Digging up the past. An introduction to archaeological excavation. Sutton: Phoenix Mill Thrupp.
DABAS, M. et al. (1998). La prospection. Errance,Paris.
DINCAUZE, DENA F. (2000). Environmental Archaeology: Principles and Practice. Cambridge University Press, New York.
DREWETT, P.L. (1999). Field Archaeology: an introduction. London: Routledge.
ELLIS, L., ed. (2000). Archaeological Method and Theory: An Encyclopedia. Garland Publishing, Inc., New York.
GAFFNEY, C. & GATER, J. (2003). Revealing the Buried Past. Geophysics for Archaeologists. Tempus, Gloucestersshire.
GOLDBERG, P. & MacPHAIL, R.I. (2006). Practical and Theoretical geoarchaeology. Blackwell, Oxford.
GONZÁLEZ RUIBAL, A.; AYÁN, X. 2018. Arqueología: Una introducción al estudio de la materialidad del pasado. Alianza Ed. madrid
GOLDBERG, PAUL, VANCE T. HOLLIDAY, & C. REID FERRING (editors) (2001). Earth Sciences and Archaeology. Kluwer Academic/Plenum Publishers, New York.
POLLARD, A.M. (Ed.) (1999). Geoarchaeology: exploration, environments, resources. London: Geological Society.
HERZ, N. AND E. GARRISON (1997). Geological Methods for Archaeology. Cambridge University Press.
RAPP, G., & HILL, C.L.(Eds.) (1998). Geoarchaeology. The Earth-science approach to archaeological interpretation. New Haven: Yale University Press.
ROSKAMS, S.(2003).Teoría y Práctica de la Excavación. Ed. Crítica, Barcelona.
STEWART, R. MICHAEL (2002). Archaeology: Basic Field Methods. Kendall/Hunt Publishing Co., Dubuque, Iowa.
No és necessari cap programari específic.