Logo UAB
2023/2024

Teoria i llenguatge del cinema

Codi: 100544 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Llorens Moreno
Correu electrònic:
nuria.llorens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Rosa Gutierrez Herranz

Prerequisits

No es necessiten requisits previs


Objectius

- Aprendre el vocabulari bàsic del llenguatge cinematogràfic 

- Conèixer les principals escoles cinematogràfiques de la història del cinema

- Conèixer els principals enfocaments teórics i metodològics de la historiografia del cinema


Competències

  • Aplicar metodologies científiques pròpies de la disciplina de la història de l'art
  • Demostrar que es coneix la història de les idees artístiques i els principals corrents teòrics que han impulsat la reflexió sobre l'art, el cinema, els seus creadors i el seu públic al llarg de la història.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer la problemàtica, el vocabulari i els conceptes fonamentals de la teoria de l'art i del cinema.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament conceptes bàsics de teoria artística i cinematogràfica i la seva evolució al llarg de la història.
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic, els seus creadors i els seus receptors en un context cultural determinat.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Demostrar el coneixement de metodologies científiques, fonts i teoria de l'art en la lectura, la crítica i la interpretació formal, iconogràfica i simbòlica de qualsevol imatge artística o cinematogràfica
  8. Diferenciar les teories artístiques sobre un fenomen artístic, els seus creadors i els seus receptors en un context cultural determinat.
  9. Interpretar i comunicar els continguts d'un text de teoria artística i cinematogràfica.
  10. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  11. Utilitzar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art per fer l'anàlisi de la imatge cinematogràfica.

Continguts

I. Cinema primitiu

1. Context històric

2. Dispositius precinematogràfics

3. El cinema como a ciència, espectacle i indústria

4. Gèneres cinematogràfics: alta cultura i espectacles populars

5. El llenguatge del cinema primitiu

II. Cinema clàssic

1. El Hollywood de l'Edat d'Or

2. El cinema com a indústria: Star System i Studio System

3. La gramàtica del cinema clàssic

4. Els gèneres i els seus codis

III. Cinema d'avantguarda, underground i experimental

1. Avantguardes cinematogràfiques: impressionisme, expressionisme, Kammerspielfilm, Nova Objetivitat, cinema-muntatge i cinema-ull

2. Cinema artístic: experimental i underground

3. El cinema com a art: el llenguatge del cinema i la seva especificitat 

4. Teories formatives, psicològiques i psicoanalítiques

IV. Realismes europeus

1. Realisme poètic francès i neorealisme italià

2. Teories fenomenològiques

V. Modernidat cinematogràfica

1. Nous cinemes europeus: Nouvelle Vague, Cinema Nouvo, Free Cinema, Neue Deutscher Film...

2. Alternatives americanes: New Hollywood i cinema independent

3. Cinema d'autor vs. indústria

VI. Cinematografies perifèriques

1. Ibeoramèrica, Asia i Àfrica

2. Teories feministes i postcolonials

VII. Panoràmica del cinema contemporàneo


Metodologia

- Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor

- Visionat i cine-fòrum de films

- Lectures, treball i estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS 58 2,32 6, 7, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
ESTUDI DELS CONTINGUNTS 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
LECTURES I TREBALL PERSONAL 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11

Avaluació

- Presentació oral sobre un/a director/a contemporani/a (35%)

- Examen dels continguts teòrics (35%) 

- Visionat i comentari de pel·lícules (30%)

Observacions:

- Avaluació única: treball sobre un/a director/a contemporani/a (35%), examen dels continguts (35%), visionat de films (30%)

- Revisió: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- Recuperació: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. L'activitat de visionat i comentari de films no serà recuperable.

- No evaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN DE TEORIA DEL CINEMA 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
PRESENTACIÓ ORAL: ANÀLISI DEL FILM 35% 9 0,36 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS 30% 6 0,24 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11

Bibliografia

Història del cinema

- Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin, El cine clásico de Hollywood, Paidos, Barcelona, 1997

Burch, Noël, El tragaluz del infinito, Cátedra, Madrid, 1995

Elena, Alberto, Los cines periféricos: África, Oriente Medio, India, Paidos, Barcelona, 1999

Quintana, Àngel, Fábulas de lo visible, El Acantilado, Barcelona, 2003

Quintana, Àngel, Después del cine. Imagen y realidad en la era diglital, El Acantilado, Barcelona, 2011

Sánchez-Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas, Paidos, Barcelona, 2004

Torreiro, Casimiro; Riambau, Esteve; Monterde, José Enrique, Los “Nuevos Cines” europeos (1955-1970), Lerna, Barcelona, 1987

Anàlisi del film i lenguatge cinematogràfic

- Aumont, Jacques; Marie, Michel, Análisis del film, Paidos, Barcelona, 1993

- Bordwell, David; Thompson, Kristin, El arte cinematográfico, Paidos, Barcelona, 2002

- Magny, Joël, Vocabularios del cine, Paidos, Barcelona, 2005

Teories del cinema

- Arheim, Rudolf, El cine como arte, Paidos, Barcelona, 1996

- Aumont, Jacques, Las teorías de los cineastas, Paidos, Barcelona, 2004

- Bazin, André, ¿Qué es el cine?, RIALP, Madrid, 2004

- Deleuze, Gilles, La imagen-tiempo, Paidos, Barcelona, 1986

- Deleuze, Gilles, La imagen-movimiento, Paidos, Barcelona, 1984

- Kracauer, Siegfried, Teoría del cine, Paidos, Barcelona, 1999

- Metz, Christian, El significante imaginario, Paidos, Barcelona, 2001

- Mitry, Jean, Estética y psicología del cine, Siglo XXI, Madrid, 2002

- Morin, Edgar, El cine o el hombre imaginario, Paidos, Barcelona, 2001

- Mulvey, Laura, Placer visual y cine narrativo, Universidad de Valencia, Valencia, 1988

- Sorlin, Pierre, Sociología del cine, Fondo de Cultura Económica, México, 1992

- Stam, Robert, Teorías del cine, Paidos, Barcelona, 2001


Programari

- Moodle

- Teams