Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n’hi ha. És recomanable, però, tenir nocions de llengües estrangeres per a poder consultar la bibliografia especialitzada.
L’assignatura, de formació bàsica, s’inclou dins de la matèria “Art” (30 crèdits ECTS).
Els continguts de l’assignatura s’han plantejat a l’entorn de dos punts bàsics:
I. Reconèixer la importància que la iconografia té com a disciplina instrumental de la història de l’art per tal de fer una adequada lectura de les imatges.
II. Entendre que la iconografia esdevé l’eina complementària per a poder assimilar les fórmules d’expressió i el significat de les obres d’art estudiades a les altres assignatures.
Objectius:
- Capacitar l’estudiant per a reconèixer els cicles iconogràfics més habituals de l’art.
- Aplicar els continguts teòrics de l’assignatura a la pràctica de l’anàlisi de la imatge.
- Conèixer els recursos bibliogràfics propis de la disciplina.
- Dominar els principals repertoris iconogràfics.
- Plantejar la diversitat i la problemàtica de les imatges en les diferents cultures.
- Domini d’una terminologia històrico-artística adequada.
1) Introducció. Conceptes generals.
2) La tradició clàssica i el seu reflex en l'art: Divinitats i herois.
3) Iconografia en d'altres cultures.
4) La imatge cristiana: D'Orient a Occident.
5) La iconografia cristiana: Antic i Nou Testament. Temes hagiogràfics.
Sessions teòriques i pràctiques. Eventuals conferències. Orientació metodològica i bibliogràfica. Activitats supervisades.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques a l'aula | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació metodològica i blibliogràfica | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 10 |
Lectures | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10 |
Avaluació continuada Evidència 1: Exercici 1 (40 punts, 40 % de la qualificació final).
Evidència 2: Exercici 2 (4 punts, 40 % de la qualificació final).
Evidència 3: Activitat a decidir pel professorat (2 punts, 20 % de la qualificació final).
La nota final és el resultat de la suma de les qualificacions obtingudes a totes tres evidències. L'alumnat haurà d'obtenir un 3,5 sobre 10 en cadascuna de les activitats per a poder fer mitja. Si l'estudiant només s'ha presentat a alguns dels exercicis (evidències 1, 2 o 3) i els ha superat, obtindrà un "no avaluable" quan la suma global no arribi a l'aprovat o a una qualificació superior. En cas contrari, li constarà la nota que hagi tret. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions. Només té dret a una recuperació - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - l'alumnat suspès que s'hagi presentat a totes les evidències obligatòries (1, 2 i 3). La nota màxima a aconseguir a la recuperació és 5.
Avaluació única: L'avaluació única consisteix en 2 proves: - Treball individual: 40% de la qualificació final. - Prova escrita: 60% de la qualificació final. Procediment de recuperació del’avaluació única: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver lliurat totes lesproves previstes. Per poder participar al procés de recuperació l’estudiant ha d’haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació,amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1 | 40 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13 |
Evidència 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Evidència 3 | 20% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Fonts:
ARNAU, Juan (ed.), Upanisad. Correspondencias ocultas, Alianza, Madrid, 2021.
ARNAU, Juan (ed.), Bhagavadgita, Alianza, Madrid, 2020.
ASSOCIACIÓ BÍBLICA DE CATALUNYA, La Bíblia, Barcelona, Claret, 1997.
CALVO MARTÍNEZ, José Luis (ed.), Los cuatro evangelios, Trotta, Madrid, 2022.
CREPON (ed.), Los evangelios apócrifos. Crónica del Nuevo Testamento. Edaf, Madrid, 2019.
HESÍODE, Teogonia, La Magrana, Barcelona, 1999.
HOMER, Odissea, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2011.
HOMER, Ilíada, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2019.
OVIDI, Metamorfosis, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2019.
Bibliografia bàsica:
AGHION, Irène – BARBILLON, Claire – LISSARRAGUE, François, Guía iconográfica de los héroes y dioses de la Antigüedad, Alianza, Madrid, 1997 (ed. original francesa: 1994).
BALLÓ, Jordi, La llavor inmortal: els arguments universals en el cinema, Empúries, Barcelona, 1995.
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 148, Istmo, Madrid, 1998 (hi ha reimpressions posteriors; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid - , 2008, havent-se reimprès l'any 2012).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía clásica. Guía para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 161, Istmo, Madrid, 2000 (reimprès amb posterioritat; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2013).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía de los santos, Colección Fundamentos, núm. 214, Istmo, Madrid, 2003 (també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2011).
CASTIÑEIRAS GONZÁLEZ, Manuel Antonio, Introducción al Método Iconográfico, Tórculo, Santiago de Compostel.la, 1997 (2a. ed.; també està editat per Ariel, Barcelona, 1998).
DUCHET-SUCHAUX, Gaston – PASTOUREAU, Michel, Guía iconográfica de la Biblia y los santos, Alianza, Madrid, 1996 (traduït de l’ed. francesa del 1994; ed. original: 1990).
FRANCO LLOPIS, Borja - MOLINA MARTÍN, Álvaro - VIGARA ZAFRA, José A., Imágenes de la tradición clásica y cristiana. Una aproximación desde la iconografía, Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid, 2018.
GOMBRICH, Ernest Hans, Los Usos de las imágenes: estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Debate, Barcelona,2003 (ed. original anglesa: 1999).
GRABAR, André, Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Alianza Forma, núm. 49, Alianza, Madrid, 1985 (ed. original francesa: 1979).
GRIMAL, Pierre, Diccionario de mitología griega y romana, Paidós, Barcelona, 1981 (ed. revisada per l’autor; ed. original francesa: 1951; publicat en català l’any 2008).
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, 8 volums dobles, Artemis Verlag, Zuric-Munic, 1981-1997.
PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre iconología, Alianza Universidad, núm. 12, Madrid, 1972 (ed.original anglesa: 1962).
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar los personajes de la mitología clásica, Cátedra, Madrid, 2016.
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar los santos de la iconografía cristiana, Cátedra, Madrid, 2018.
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar las escenas y personajes de la Biblia, Cátedra, Madrid, 2021.
RÉAU, Louis, Iconographie de l'art chrétien, sis volums, Presses Universitaires de France, París, 1955-1959 (traduït al castellà per Ediciones del Serbal, Barcelona, 1996-2000; dels volums 2-6 se n’ha publicat, en castellà, una 2a. ed.: 1999-2002).
VVAA, The Oxford guide to classical mythology in the arts : 1300-1990s, Oxford University Press, Nova York, Oxford, 1993.
VVAA, Lexicon iconographicum mythologiae classicae, Artemis, Zürich, 1981-1999.
VORÁGINE, Santiago de la, La leyenda dorada, Alianza Forma, núms. 29 i 30, Alianza, Madrid, 1982.
---