Logo UAB
2023/2024

Introducció a l'economia

Codi: 100514 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions laborals FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Isabel Busom Piquer
Correu electrònic:
isabel.busom@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent extern a la UAB

Francisco Navarro
Marc Aliana
per determinar

Prerequisits

No hi ha cap requisit previ. Es recomana refrescr la compresió de le equacions i ssetmes d' equacions de primer grau (3er de ESO) i la representació gràfica de funcions lineals (4rt d'ESO).

No hay requisitos previos. Se recomienda refrescar la comprensión de las equaciones y sistemas de ecuaciones de primer grado (3º de ESO) y representación gráfica de funciones lineales (4º de ESO).


Objectius

L'assignatura proporciona els instruments bàsics de l'anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre la realitat socio-econòmica d'una societat. Dins aquest marc, les i els alumnes aprendran a utilitzar els conceptes fonamentals i eines gràfiques que proporciona l'anàlisi econòmica actual per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia. Es farà referència també a aquells conceptes que son imprescindibles per seguir les assignatures de segon: Economia del treball i Polítiques sociolaborals.

Els objectius formatius de l'assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:

1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de microeconomia i macroeconomia

2. Conèixer institucions econòmiques fonamentals

3. Poder fer una anàlisi raonada, autònoma i crítica de la realitat econòmica actual

4. Demostrar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita i oral, tan de manera individual com en grup

El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Treballar de manera autònoma.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Contextualitzar el concepte bàsic d'una economia globalitzada.
  3. Conèixer el funcionament d'una economia de mercat.
  4. Explicar coneixements econòmics bàsics.
  5. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  6. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  7. Relacionar producció, distribució i consum.
  8. Treballar de manera autònoma.

Continguts

Tema 1. L'economia: qüestions bàsiques.

Preguntes i instruments de l'anàlisi econòmica. Mercat i Estat: les economies mixtes. El fluxe circular de la renda. Conceptes fonamentals: funció de producció, frontera de possibilitats de producció; cost d'oportunitat. El creixement econòmic. L'intercanvi i guanys de l'intercanvi; avantatge absolut i avantatge comparatiu.

Tema 2. Els mercats: oferta i demanda.

Tipus de mercats. Demanda i oferta individuals i col·lectives en mercats competitius. Equilibri del mercat competitiu. Desplaçaments de la demanda i de l'oferta. Canvis d'equilibri. Elasticitat de l’oferta i de la demanda. Conseqüències.

Tema 3. Mercat, eficiència i benestar.

Mercat i benestar: Excedent del consumidor i excedent del productor. Eficiència del mercat competitiu. Polítiques Públiques: efectes de preus mínims, preus màxims, impostos indirectes.

Tema 4. L'oferta: L'empresa i els costos.

Tecnologia i funció de producció; productivitat mitjana i marginal. Cost comptable i cost econòmic. Funció de costos de l'empresa: costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; costos a curt i a llarg termini. Variacions dels costos.

Tema 5. Els mercats perfectament competitius.

Definició de competència perfecta. Els beneficis. Decisions de producció i contractació: la maximització de beneficis i la corba d'oferta de l'empresa en un mercat competitiu. Variacions dels costos i dels beneficis. Naixement, creixement i tancament de l'empresa.

Tema 6: Mercats no competitius, fallades del mercat i polítiques públiques.

La competència imperfecta: monopoli, oligopoli i cartels. Efectes delmonopoli sobre el benestar: la pèrdua d'eficiència. Les polítiques públiques sobre monopolis i oligopolis.

Tema 7. Més fallades del mercat i intervenció pública

Externalitats negatives i externalitats positives. Il·lustracions: Canvi climàtic i Epidèmies. Polítiques públiques: impostos ambientals; permisos d'emissions; subvencions. Béns públics.

Tema 8. Equitat, desigualtat i pobresa. Redistribució de la renda.

La renda personal. Mesura de la desigualtat de distribució de la renda; la corba de Lorenz. Pobresa absoluta i pobresa relativa: definició i mesura. El mercat de treball: demanda, oferta i salaris. Gènere, discriminació, educació. Monopsoni. Mecanismes de Redistribució: impost sobre la renda; impost de successions, despesa pública.

Tema 9. Els agregats econòmics.

El PIB: valor afegit, renda nacional, despesa agregada. Components del PIB. PIB real i PIB nominal. Els índex de preus i la mesura del cost de la vida. L'atur: tipus i mesura. La inflació: definició i mesura. Dèficit i Deute Públic. El diner.

Tema 10. Els cicles econòmics i l'economia a llarg termini.

Cicles econòmics: el llarg i el curt termini. Creixement a llarg termini. Polítiques de creixement. Demanda agregada i oferta agregada. El curt termini: Política fiscal i política monetària.


Metodologia

Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual.

 El procés d’aprenentatge es basa en les següents activitats:

Sessions magistrals: en aquestes sessions el professorat exposa a l'alumnat els conceptes i gràfiques instruments analítics fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. Es combinen amb preguntes i discussió. L'assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes, instruments i la seva aplicació.

Sessions seminaris / pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament entre l'alumnat, o alumnat i professorat, d'entre les que destaquen el plantejament i resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l'alumnat.

Activitats supervisades: Tutories

Activitats d'avaluació: Es realitzaran un conjunt de 4 o 5 activitats avaluables, de les que dues seran proves escrites, a la meitat i a la fi del semestre.

Activitats recomanades: El professorat pot recomanar l'assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l'assignatura.

Activitats autònomes: L'alumne ha de complementar i reforçar les activitats dirigides amb l'estudi individual dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d'exercicis pràctics.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluacions 5 0,2 1, 2, 5, 6, 8
Classes magistrals 22,5 0,9 2, 3, 4, 7
Seminairs: Problemes i discusió a l'aula 22,5 0,9 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 0 0
Tipus: Autònomes      
Estudi individual del manual i materials de classe, resolució de problemes, consulta de webs 100 4 1, 2, 3, 5, 6, 8

Avaluació

L'avaluació serà continuada al llarg del curs i te l l'objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d'assoliment de les competències i orientar el procés formatiu. Es basarà en diferents tipus d'activitats dissenyades a tal efecte, i que consistiran en

a) exercicis de pràctiques: 30% (inclou dues proves avaluables com a mínim)

b) examen parcial: 35%

c) examen final semestre: 35%

El professorat indicarà, a l'inici del curs, les dates de les proves i activitats d'avaluació.

Per aprovar l'assignatura es requereix una nota mitjana ponderada igual o superior a 5 i que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3.5.

Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podran presentar els alumnes que hagin obtingut una nota ponderada de les proves d'avaluació contínua igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'estudiant serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació contínua (superior o igual a 3 i inferior a 5).

Els no-presentats: Els estudiants que iniciïn el procés d'avaluació continuada tindran una nota final d'aprovat o suspès de l'assignatura, en cap cas de no presentat. L'excepció és que només s'hagi presentat a un dels exercicis escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.

Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar elsarguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.

Opció Avaluació Única: L’alumne/a pot sol·licitar l’avaluació única. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Per sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat ha de presentar una sol·licitud motivada a la Facultat durant el termini fixat per aquesta. L' avaluació única inclourà un mínim de tres activitats avaluables. Les dates de les proves es corresponen amb les dels exàmens finals i re-avaluació fixades per la Facultat.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i resolució de casos pràctics 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Prova escrita final del curs 35% 0 0 2, 3, 5, 6, 8
Proves escrites a realitzar en les dates especificades 35% 0 0 2, 3, 5, 6, 8

Bibliografia

Bibliografia Obligatòria

Paul Krugman / Robin Wells (2022),   FUNDAMENTOS DE ECONOMIA , 4ª ed. correspondiente a la 5ª ed. Original, Editorial Reverté, ISBN: 978-84-291-2809-3

versió electrònica gratuita (accés UAB): https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/105547

 

Altra Bibliografia Recomanada

Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List, "Economia", Antoni Bosch ed., 2017.

Mankiw, Gregory N.": Principios de economia, 6ª ed. o més recents, Ediciones Paraninfo, 2012.

Francisco Mochón: Economia. Teoria y política.  McGraw-Hill España. Versió electrònica (accés UAB): https://elibro.net/es/ereader/uab/50180

Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto (gratuit, en castellà): https://www.core-econ.org/project/la-economia/

 

Enllaços a d'altres recursos: 

1) Dones Premis Nobel d'Economia: 2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom / 2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo /

 

Altres dones científiques premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates; i, en general: https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-prizes-in-economic-sciences/

 

2) Fonts de dades:

INE: https://www.ine.es;OCDE: www.oecd.org; Banco de España: www.bde.es; Our World in Data: https://ourworldindata.org/

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.