Logo UAB
2023/2024

Economia del treball

Codi: 100504 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions laborals OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Lidia Andrés Delgado
Correu electrònic:
lidia.andres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Carmen Diaz Corral

Prerequisits

No té cap requisit previ obligatori, però es recomanable haver cursat satisfactòriament l'assignatura d'Introducció a l’Economia.


Objectius

L’assignatura d’Economia del Treball es cursa a segon curs quan l'alumnat ja ha realitzat un curs d’Introducció a l'Economia que permet conèixer els trets fonamentals de funcionament del sistema econòmic.

Aquesta assignatura es centra en estudiar i analitzar el funcionament del mercat laboral i la seva relació amb les institucions i les activitats socials, que influeixen en la vida laboral.

L’assignatura té com a objectiu principal proveir de coneixements analítics per estudiar el món laboral, entendre la seva complexitat i el caràcter social de les relacions laborals. Així, el contigut teòric està orientat al coneixement dels elements dinàmics que operen en el mercat laboral, la seva relació amb els models d’organització empresarial i la seva interrelació amb les institucions socials que interaccionen amb la vida econòmica.

Un segon objectiu és el de desenvolupar les eines cognitives per analitzar realitats laborals concretes i entendre les seves dinàmiques. Això suposa tant la formació en matèria de fonts informatives sobre aspectes econòmics del treball com la capacitat d’interpretar realitats concretes, ja sigui a nivell de sectors econòmics específics com de mercats laborals concrets.

Per tant, els objectius específics de l’assignatura són:

  • 1) Comprendre els fonaments analítics bàsics per l’estudi econòmic del mercat laboral i la seva interacció amb altres institucions socials
  • 2) Aprendre a treballar amb les fons estadístiques i els estudis empírics sobre el mercat laboral
  • 3) Saber aplicar els coneixements als debats i les anàlisis entorn a la problemàtica laboral
  • 4) Demostrar el grau de coneixement assolit mitjançant la realització de treballs sobre aspectes específics del mercats laboral

Competències

  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Contrastar la igualtat entre homes i dones en els llocs de treball i solucionar les qüestions sorgides amb la Llei d'igualtat.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
  • Distingir les necessitats especials d'inserció laboral de diferents grups de treballadors (amb discapacitats físiques o psíquiques, immigrants, etc.).
  • Elaborar, implementar i avaluar estratègies territorials de promoció socioeconòmica i inserció laboral.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar econòmicament les polítiques que emmarquen la realitat laboral.
  2. Analitzar la globalització econòmica en l'àmbit nacional i internacional.
  3. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  4. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  5. Classificar les polítiques d'ocupació, generals i específiques. Avaluar la igualtat entre homes i dones al mercat laboral.
  6. Classificar les polítiques de temps de treball.
  7. Comprendre l'oferta i la demanda d'ocupació.
  8. Comprendre les polítiques d'ocupació, generals i específiques.
  9. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  10. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  11. Conèixer l'estructura del mercat laboral.
  12. Definir les polítiques d'igualtat.
  13. Descriure les polítiques de la seguretat social.
  14. Distingir les polítiques migratòries.
  15. Entendre les dades relatives a l'oferta i a la demanda de feina.
  16. Explicar l'estructura del mercat laboral.
  17. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  18. Identificar els aspectes institucionals del mercat laboral per poder relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball i les seves dinàmiques.
  19. Identificar i distingir les polítiques d'incidència laboral.
  20. Identificar la posició del mercat laboral espanyol en el context de la globalització.
  21. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  22. Produir textos escrits sobre temes relacionats amb les competències anteriors, i defensar-los oralment.
  23. Reconèixer els aspectes institucionals del mercat laboral.
  24. Reconèixer les polítiques econòmiques que emmarquen la realitat laboral.
  25. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  26. Resoldre i debatre les polítiques d'incidència laboral com ara les dels sindicats i les d'organitzacions patronals.
  27. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  28. Treballar de manera autònoma.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar i contrastar la segmentació i la discriminació en el mercat de treball.

Continguts

L’objectiu del curs és estudiar des d'una perspectiva econòmica els mercats laborals i els diferents aspectes de les relacions laborals.

El curs es planifica de forma que es puguin evidenciar els principals debats teòrics presents en l’anàlisi de l’activitat laboral i amb influència sobre la configuració de les polítiques econòmiques.

Els temes que es desenvolupen són els següents:

 1.      ECONOMIA, TREBALL  I  FORÇA DE TREBALL

Producció, reproducció i treball. Necessitats i tecnologia. Excedent i subsistència. Cooperació, divisió del treball i control. Formes socials del treball. La societat del treball assalariat. La creació del mercat laboral. El contracte laboral. Conflictes i institucions.

2.      LES DADES DEL MERCAT LABORAL

Estadístiques i estudis de camp. Activitat, inactivitat, ocupació i atur. Valors absoluts i taxes. Ocupació i subocupació. Atur registrat i atur estadístic. L'estructura de l'ocupació. Dades d'ocupació i atur a Catalunya i a Espanya.

3.      EL MERCAT DE TREBALL

L'economia de mercat i l’anàlisi neoclàssic. El mercat de treball: oferta i demanda de treball. Treball i força de treball. Més enllà del mercat: espais no mercantils, conflicte i processos polítics.

4.      LA TEORIA CONVENCIONAL DE L'OFERTA DE TREBALL  

La teoria convencional de l'oferta de treball. Algunes crítiques a la teoria convencional.

5.      LA FORMACIÓ I REPRODUCCIÓ DE LA FORÇA DE TREBALL

Els factors demogràfics.La família i el treball reproductiu. Treball reproductiu i gènere. El treball femení en el mercat laboral. L'educació i la formació laboral. Teories sobre el paper de l'educació. El paper de les migracions i les migracions internacionals.

6.      LA DEMANDA DE FORÇA DE TREBALL

La demanda de força de treball com demanda derivada. Salaris i costos laborals. Els costos laborals unitaris. Problemes en l'estimació de la productivitat. La demanda neoclàssica de força de treball a curt i llarg termini. La relació entre salaris i productivitat: algunes teories alternatives. Salaris i demanda de productes.

7.      EL PROBLEMA DE L’ATUR

Desequilibris en el mercat laboral. Atur i vacants. Tipologies d'atur. Teories sobre l'atur: visió neoclàssica i visió keynesiana. L’exèrcit de reserva. Les polítiques d’ocupació.

8.      SINDICATS

El paper econòmic dels sindicats. Formes de pressió i límits de l'acció sindical. Tipus de sindicats. Sindicats i negociació col·lectiva. La crisi dels sindicats.

 


Metodologia

METODOLOGIA DOCENT

El centre del procés d’aprenentatge és el treball i l'estudi de l'alumnat, essent la missió del professorat ajudar en aquesta tasca, subministrant informació i mostrant les diferents fonts. D’acord amb això, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en dos grans grups:

Classes magistrals: l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats.

Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l'alumnat. Aquestes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.

Classes pràctiques: l'alumnat analitza juntament amb el professorat documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes magistrals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
EXPOSICIÓ PROFESSORS I PRACTIQUES DIRIGIDES 27,5 1,1 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 30
Tipus: Supervisades      
TREBALL PER PRÀCTIQUES 17,5 0,7 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 29, 30
Tipus: Autònomes      
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA 20 0,8 2, 4, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 22, 24, 25, 27
ESTUDI PERSONAL 70 2,8 1, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 28
PREPARACIÓ EXÀMENS 10 0,4 17, 21, 25, 28

Avaluació

AVALUACIÓ 

L’avaluació es realitza al llarg del curs. S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.

L’avaluació es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites
  • Diferents activitats proposades que seran convenientment descrites a l'inici del curs

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les dues proves escrites (35% cadascuna) i del conjunt de les activitats proposades (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cadascuna de les proves escrites. Superar l'assignatura suposa obtenir una nota promig igual o superior a 5,0.

 

RE-AVALUACIÓ

L'alumnat amb una nota promig inferior a 5,0 podràn optar per la re-avaluació.

 

NO PRESENTATS/DES

L'alumnat que iniciï el procés d’avaluació continuada esgota la convocatòria i tindrà una nota final de l’assignatura, però en cap cas serà  un no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no-presentat.

 

CASOS ESPECIALS

En els casos en els que l'alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el coordinador/a de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites
  • Diferents activitats proposades que seran convenientment descrites a l'inici del curs

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les dues proves escrites (35% cadascuna) i del conjunt de les activitats proposades (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cadascuna de les proves escrites. Superar l'assignatura suposa obtenir una nota promig igual o superior a 5,0. En cas de no superar-la s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.

 

CONDUCTES FRAUDULENTES

“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. L'alumnat que presenti una pràctica en què hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
DUES PROVES ESCRITES 70% (35% cadascuna) 3,5 0,14 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28
PRÀCTIQUES 30% 1,5 0,06 1, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 26, 29, 30

Bibliografia

 

Carrasco Bengoa, Cristina i Díaz Corral, Carme (eds.) Economía feminista: desafíos, propuestas, alianzas. Entrepobles: Barcelona, 2017 (ISBN: 9788416828173).

McConnell, C. R., Brue, S.L y Macpherson (2008) Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid.

Recio, A. (1997) Trabajo, Personas, Mercados. Icaria/Fuhem, Barcelona/Madrid.

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

Durant el curs es proveiran lectures complementàries relatives a la actualitat del mercat laboral i als diferents temes analitzats a classe.


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic