Logo UAB
2023/2024

Dret sindical

Codi: 100496 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions laborals OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Solà Monells
Correu electrònic:
xavier.sola@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Alberto Moreno Sole
Jonathan Gallego Montalban

Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals col·lectives, sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a “Dret Sindical”.


Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió del marc jurídic relatiu als mecanismes de representació dels treballadors a l’empresa -tan de tipus unitari com sindical-, i també del corresponent a la negociació col.lectiva i a les mesures de conflicte col.lectiu, particularment al dret de vaga.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer funcions de representació i de negociació en diferents àmbits de les relacions laborals.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar com a negociador en una negociació col·lectiva plantejada com a treball pràctic.
  2. Aplicar i utilitzar a la pràctica docent els mecanismes dels convenis col·lectius.
  3. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  4. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  5. Classificar les institucions bàsiques de representació dels treballadors en les empreses.
  6. Descriure les formes i els mecanismes de participació dels treballadors en l'empresa.
  7. Explicar la negociació col·lectiva i les formes que pot tenir.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Reconèixer les diferents mesures que configuren el conflicte col·lectiu.
  10. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  11. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  12. Treballar en equip.

Continguts

 

TEMA 1: LA PARTICIPACIÓ I LA REPRESENTACIÓ DE LES PERSONES TREBALLADORES A L’EMPRESA: CONFIGURACIÓ GENERAL 

1. Participació de les persones treballadores

1.1. Concepte

1.2. Tipus: participació interna i participació externa

2. Representació

2.1. Concepte

2.2. Models teòrics: representació unitària i representació sindical

 

TEMA 2: LA REPRESENTACIÓ UNITÀRIA (I): ASPECTES ORGÀNICS

1. Els òrgans de representació unitària: visió general

2. Delegats/des de personal i comitè d’empresa

2.1. Configuració general i àmbit d’actuació.

2.2. Procediment electoral

2.3. Durada i extinció del mandat representatiu

3. El Comitè Intercentres

 

TEMA 3: LA REPRESENTACIÓ UNITÀRIA (II): ASPECTES FUNCIONALS

1. Competències: informació, consulta, fiscalització i d’altres

2. Garanties en sentit estricte

2.1. Expedient contradictori

2.2. Dret d’opció en acomiadament improcedent

2.3. Prohibició de discriminació

2.4. Prioritat de permanència

3. Garanties instrumentals

3.1. Llibertat d’expressió i d’informació

3.2. Dret a disposar de tauler d’anuncis i local

3.3. Dret de crèdit horari

3.4. Dret de reunió

 

TEMA 4: REPRESENTACIÓ SINDICAL

1. Representació sindical de les persones treballadores a l’empresa: visió general

2. Seccions sindicals

2.1. Concepte i àmbit d’actuació

2.2. Requisits de constitució i drets

3. Delegats/des sindicals

3.1. Concepte i àmbit d’actuació

3.2. Requisits i regles de designació

3.3. Competències

3.4. Garanties

 

TEMA 5: NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA: CONFIGURACIÓ GENERAL 

1. Autonomia col·lectiva i negociació col·lectiva.

2. La negociació col·lectiva

2.1 Concepte

2.2 Caràcters

2.3 Manifestacions.

3. Reconeixement constitucional de la negociació col·lectiva i desenvolupament normatiu.

4. Tipologia d’instruments negociables: convenis col·lectius estatutaris, convenis col·lectius extraestatutaris, acords d' empresa i acords marc. 

 

TEMA 6: CONVENI COL·LECTIU  ESTATUTARI (I): ASPECTES GENERALS I PROCEDIMENT DE NEGOCIACIÓ

1. Conveni col·lectiu estatutari.

1.1. Concepte.

1.2. Classes.

1.2. Eficàcia

2. Procediment de negociació del conveni col·lectiu estatutari

2.1. Unitats de negociació: àmbit, parts negociadores i la seva capacitat i legitimació negociadora

2.2. Procediment: iniciativa, comunicacions, obligació de negociar, constitució de la comissió negociadora, deliberació i adopció d’acords

2.3. Registre, dipòsit i publicació

 

TEMA 7: CONVENI COL·LECTIU ESTATUTARI (II): CONTINGUT I APLICACIÓ

1. Contingut del conveni col·lectiu estatutari

2. Aplicació del conveni col·lectiu estatutari

2.1. L’eficàcia general

2.2. Validesa, control de legalitat i impugnació.

2.3. Vigència, durada i denuncia.

2.4. Interpretació

2.5. Concurrència i articulació  

2.6. Adhesió i extensió dels convenis col·lectius

 

TEMA 8: ALTRES INSTRUMENTS NEGOCIABLES

1. Convenis col·lectius extraestatutaris

1.1. Concepte i fonaments

1.2. Classes

1.3 Règim jurídic

2. Acords d'empresa

2.1. Concepte, característiques i tipus

2.2. Procediment de negociació

3. Acords marc

 

TEMA 9: MESURES DE CONFLICTE COL·LECTIU (I): VISIÓ GENERAL I DRET DE VAGA  

1. Les mesures de conflicte col·lectiu: visió general.

2. El dret de vaga:

2.1. Concepte i tipus.

2.2. Marc normatiu: reconeixement constitucional i desenvolupament legislatiu.

2.3. Titularitat.

2.4. Procediment d’exercici

2.5. Límits: serveis de seguretat i manteniment, serveis mínims i serveis essencials.

2.6. Qualificació i efectes.

 

TEMA 10 : MESURES DE CONFLICTE COL·LECTIU (II): DRET DE TANCAMENT PATRONAL

1. Concepte i caràcters.

2. Reconeixement i desenvolupament normatiu.

3. Titularitat.

4. Causes i límits del tancament patronal.

5. Procediment.

6. Efectes.

 


Metodologia

El procés d’aprenentatge de l’alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

 

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula amb el protagonisme principal del professorat.

Tindran un caràcter essencialment teòric i consistiran en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tot l’alumnat disposi durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral actualitzada.

 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme a l'aula amb un protagonisme compartit de professorat i alumnat.

Les activitats supervisades tindran un caràcter marcadament pràctic. Consistiran en l’execució d’entre deu i dotze activitats pràctiques, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula. Tan un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, resolució de casos pràctics, elaboració de documents jurídics, etc. En la part corresponent al treball previ les activitats pràctiques s’hauran d’executar ordinàriament en grups de 3 o 4 persones, que es conformaran a iniciativa de l’alumnat al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons els casos.

Les activitats pràctiques s’estructuraran en tres grans blocs temàtics: 1) la representació dels treballadors a l'empresa; 2) la negociació col·lectiva; i 3) els mitjans de conflicte col·lectiu. Cada bloc temàtic inclourà dues o tres activitats pràctiques ordinàries i una activitat pràctica d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cada bloc, que inclourà un qüestionari test i un cas pràctic. Per a poder realitzar les activitats d’avaluació serà imprescindible la prèvia entrega dels documents que en cada cas es demanin en relació a les activitats pràctiques del bloc corresponent. Les dates d’aquestes tres activitats d’avaluació corresponents als blocs temàtics es faran públiques al començament del semestre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual.

A més de les tres activitats pràctiques d’avaluació corresponents als diferents blocs temàtics de l’assignatura, es durà a terme una quarta activitat pràctica d’avaluació en la que es valorarà la participació i el seguiment de l’alumnat durant les sessions corresponents a les activitats pràctiques ordinàries, a través d’exposicions orals, resolució de qüestionaris i/o resolució de casos pràctics breus.

 

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l’alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22,5 0,9 4, 5, 6, 7, 9
Tipus: Supervisades      
Treball a l'aula (recerca i anàlisi de documentació jurídica, resolució de casos pràctics, elaboració de documents jurídics, etc.) 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi 100 4 5, 6, 7, 9

Avaluació

1. AVALUACIÓ ORDINÀRIA

Aquest sistema combina l’avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d’un examen final teòric.

1.1 Avaluació continuada de les activitats pràctiques (50 % de la nota)

La nota corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a les quatre activitats pràctiques d'avaluació que es duran a terme durant el semestre. 

1.2 Examen final teòric ordinari (50 % de la nota)

S'hi poden presentar tots/es els/les alumnes, amb independència de si han participat o no a les Activitats pràctiques d'avaluació continuada i de la nota mitjana que hagin obtingut en aquestes. 

Consistirà en la resolució de 7 o 8 preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a cada pregunta.

1.3 Qualificació de l'assignatura a l'avaluació ordinària

La qualificació de l'assignatura a l'avaluació ordinària és la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i a l'examen final teòric ordinari. L'assignatura s'aprovarà quan aquesta mitjana sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superiora 4 punts sobre 10. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.

Les persones que no superin l’assignatura a través de l’avaluació ordinària tindran dret a reavaluació en els termes que s’especifiquen a l’apartat 3.

 

2. AVALUACIÓ ÚNICA

Les persones que hagin sol·licitat i obtingut l’avaluació única s’hauran de sotmetre, en un mateix dia, a les següents activitats d’avaluació:

2.1. Un qüestionari test (25 % de la nota)

Integrat per 20 preguntes amb quatre respostes possibles i només una correcta. 

2.2.  Un examen pràctic (25 % de la nota)

Tindrà les mateixes característiques que l’examen pràctic de reavaluació descrit posteriorment al punt 3.2.

2.3. Un examen teòric (50 % de la nota)

Tindrà les mateixes característiques de l’examen final teòric ordinari descrit al punt 1.2.

2.4. Qualificació de l'assignatura a l'avaluació única

L’assignatura es considerarà superada per avaluació única quan la suma de les notes obtingudes a les tres activitats d’avaluació indicades, en funció del pes que en cada cas els hi correspon, superi 5 punts sobre 10, sempre que la nota corresponent a l’examen teòric indicat al punt 2.3 sigui com a mínim de 4 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.

Les persones que nosuperin l’assignatura per avaluació única tindran dret a reavaluació en els termes que s’especifiquen a l'apartat 3.

 

3. REAVALUACIÓ

Consta d’una part teòrica (examen teòric) i, per algunes persones, també d’una part pràctica (examen pràctic). Hi pot accedir l’alumnat que no hagi superat l’assignatura a través de l’avaluació ordinària o l’avaluació única. 

3.1 Examen teòric (50 % de la nota)

Consistirà en la resolució de 7 o 8 preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent.

3.2 Examen pràctic (50 % de la nota)

Consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen, similar als que s’han resolt durant les activitats pràctiques sotmeses a avaluació continuada.

Les persones que hagin realitzat les activitats pràctiques d’avaluació continuada i hagin obtingut en elles una nota superior a 5 punts sobre 10 no hauran de realitzar aquest examen pràctic i se’ls hi mantindrà la nota obtinguda a com a qualificació de part pràctica de reavaluació.

3.3. Qualificació de l'assignatura a l'examen de reavaluació

La qualificació final de l'examen de reavaluació s'obtindrà fent la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda a la part teòrica i la pràctica. L'assignatura s'aprovaràquan aquesta mitjana sigui igualo superiora5 punts sobre 10, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superiora 4 punts sobre 10. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada realitzada en el marc de les activitats pràctiques 50 % 3,5 0,14 1, 2, 3, 8, 10, 11, 12
Examen final teòric 50 % (veure requisits a la descripció) 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

1. Manuals

- SALA FRANCO, Tomás: Derecho Sindical, 4ª ed., Tirant lo Blanch, València, 2022. Accessible en format electrònic a través del Servei de Biblioteques de la UAB.

- MERCADER UGUINA, Jesús R.: Lecciones de Derecho del Trabajo, 15ª ed., Tirant lo Blanch, 2022.  Accessible en format electrònic a través del Servei de Biblioteques de la UAB.

2. Normativa 

Código Laboral y de Seguridad Social. Accessible en format electrònic a través de la pàgina web del Boletín Oficial del Estado (BOE) (https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos)


Programari

No es requereix programari específic.