Logo UAB
2023/2024

Estructura social

Codi: 100475 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Correu electrònic:
oscar.rebollo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Mariona Farré Vidal
Sara Gil Morales

Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L’objectiu de l’assignatura és introduir l’alumnat en l’anàlisi i comprensió dels processos d’estructuració i estratificació social: com es construeix i reprodueix el mapa de la desigualtat social i quins grups socials es generen a partir dels diferents eixos d’estructuració social: classe, edat, gènere i ètnia.


Competències

  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les bases sociològiques aplicades a la criminologia.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases sociològiques per analitzar situacions de criminalitat.

Continguts

1.           Estructura social i desigualtat: origen i tipus de desigualtat. Perquè la desigualtat és social. Estructura i grups socials.

2.           Què entendre per estructura social. Estructura i estratificació.

3.           Estat, mercat i societat civil en la configuració del mapa de les desigualtats socials. La reproducció i legitimació de la desigualtat.

4.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: les classes socials.

5.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: edat.

6.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: gènere.

7.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: ètnia.

8.           El canvi social i la mobilitat individual.

9.           Processos d’exclusió i inclusió social.

10.         Desigualtat i medi ambient.

11.         Els agents del canvi social. Vells i nous moviments socials.


Metodologia

La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 18 0,72 1, 2, 3, 4, 6, 7
Seminari. Aprenentatge cooperatiu (treball en petits grups) i metodologia mixta (bidireccional) 18 0,72 1, 2, 3, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Avaluació. 5 0,2 1, 3, 5, 7
Treball extern de l'alumnat 109 4,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:

-          Un examen final (50% de la nota final)

-          Un treball en grup (30% de la nota final)

-          Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)

Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.

Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.

L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.

L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per poder ser avaluat. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.

Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic

Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi a les pràctiques o que no es puguin justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.

Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.

Avaluació Única 

Consistirà en les següents tres activitats avaluables

  • Examen tipus text sobre els continguts del llibre Requena i altres (2013) (60%)
  • Realització d’una presentació oral de 10’ de durada, on l’alumne ha d’explicar Què son les classes socials i la seva validesa per a l’anàlisi de les estructures socials contemporànies (20%)
  • Treball individual pràctic: Fer un recull de premsa, amb un mínim de 5 articles o referències periodístiques, comentades, que facin referència a conflictes socials propis dels processos de l’estructura social a la societat catalana durant el període 2020-2023  (20%) i presentació oral de 10' de durada.

Bibliografia avaluació única:

- Requena, M.; Salazar, L.; Rald, J. (2013). Estratificació Social. UNED-McGraw-Hill


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final dels continguts del curs (lectures obligatòries i classes teòriques) 50 % 0 0 1, 3, 4, 5, 7
Participació als seminaris i presentació en grup d'una de les lectures obligatòries 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 7
Treball en grup sobre un dels diversos temes oferts a l'alumnat 30 % 0 0 1, 2, 3, 6, 7

Bibliografia

1. Lectures obligatòries

La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual

Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe es pot recórrer a la bibliografia següent

2. Manuals y obres de referència

Kerbo, H. (2004). Estratificación social y desigualdad. McGRAW-HILL

Macgarvey, D. (2018). Safari en la Pobreza. Capitán Swing

Miguelez, F., Garcia, T., Rebollo, O., Sanchez, C., Romero, A. (1997). Desigualtat i canvi. Proa/UAB

Piketty, T. (2021). Breve historia de la Igualdad. Deusto

Rendueles, C. (2020). Contra la igualdad de oportunidades. Seix Barral

Requena, M., Salazar, L., Rald, J. (2013). Estratificación social. UNED - McGraw-Hill

Servigne, P.,  Stevens, R. (2020). Colapsología. Arpa

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Desigualdad: Un anàlisis d ela (in)felicidad col·lectiva. Turner

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Igualdad. Capitan Swing


Programari

No s'utilitzarà cap programa específic en l'assignatura