Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 0 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 0 |
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Haver superat les assignatures de medieval del grau.
Específicament, cap.
Durant l'Edat Mitjana, Catalunya es configura territorialment, socialment, políticament i culturalment, i, per tant, com a realitat històrica amb personalitat pròpia. A través de l'estudi de les aportacions historiogràfiques i documentals més importants s'exposaran les línies mestres de l'origen, consolidació i evolució dels territoris que conformen l'actual Catalunya, seguint l'evolució estructural i conjuntural que experimenta el poder polític, així com la societat i l'economia catalanes durant l’Edat Mitjana.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
1. Els orígens i la formació de les dinasties comtals (segles VIII-X).
1.1. Els darrers temps del Regne de Toledo.
1.2. El domini carolingi: els comtats.
1.3. La ruptura amb els francs.
1.4. La possessió i explotació de la terra: aprisions i alous.
1.5. L’església: monestirs i bisbats.
2. Les terres andalussines (813-1017)
2.1 La conquesta i les migracions àrabs i berebers.
2.2 Els llinatges i les "gents de la ciutat".
2.3 Una societat andalussina dinàmica.
3. Les taifes i la incorporació almoràvit (1017-1149)
3.1 Localismes i unitat mediterrània.
3.2 Esplendor i feblesa d'unes societats reials.
3.3 L'esperança i l'agonia almoràvit.
4. Feudalització i expansió territorial (segles XI-XII)
4.1. Les revoltes de l’aristocràcia
4.2. El sotmetiment de la pagesia. La Pau i Treva de Déu
4.3. Els primers impulsos de la conquesta: els castells termenats
4.4.El principat feudal. El comte de Barcelona. El dret i les institucions
4.5. Comtes de Barcelona i reis d’Aragó
4.6. El comtat de Barcelona i els comtats occitans
5. La “plenitud” catalana: la culminació de les conquestes. Les institucions. El comerç (segles XIII-XIV)
5.1. Les conquestes de Jaume I
5.2. Les conquestes de Pere II i Jaume II
5.3. Guerra i diplomàcia al Mediterrani: el nord d'Àfrica; la Gran Companyia d'Orient
5.4. La Xarxa de consolats: rutes i tècniques mercantils
5.5. Les institucions: monarquia, Corts, Diputació del General, municipis
6. Crisi i transformacons a la Baixa Edat Mitjana (segles XIV i XV)
6.1. Conflictivitat política: revoltes aristocràtiques; Gènova, Castella
6.2. Col·lapse demogràfic i de la producció; el fre de l'activitat mercantil
6.3. L'entronització dels Trastàmara
6.4. El problema remença i les tensions urbanes
6.5. Crisi institucional. La Guerra Civil. La Sentència Arbitral de Guadalupe
6.6. Cronologia i balanç
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes teòriques i pràctiques: comentaris de documents | 50 | 2 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 26, 32, 33, 35 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories: ressolució de dubtes; plantejament i orientació del treball de curs | 15 | 0,6 | 2, 9, 13, 16, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 39, 43, 44 |
Tipus: Autònomes | |||
Recerca d'informació bibliogràfica. Lectura de textos. Redacció de treballs. Estudi personal. | 75 | 3 | 3, 4, 5, 6, 8, 12, 20, 21, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 36, 40, 41, 42, 43 |
L'avaluació continuada:
La matèria s’avaluarà mitjançant l’aplicació dels següents procediments:
1. Dues proves parcials eliminatòries: 50 % de la nota final: 25 % cada un.
2. Realització d'una ressenya a partir d'una monografia relativa al programa: 30 % de la nota final.
3. Realització d'exercicis escrits a partir de les pràctiques d'aula: 20 % de la nota final. En aquest percentatge, es comptabilitzarà la presència, l'interès i la participació.
L'omissió de qualsevol de les parts que configuren l'avaluació continuada suposa un zero a l'hora de fer la mitjana ponderada
Es recuperaran només les activitats d'avaluació lliurades en els terminis establerts pel professor/a de l'assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el període de recuperació.
Només es considerarà un alumne "no avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura. Cas de superar aquest límit la nota serà un suspens si no arriba als mínims establerts.
L'exercici de recuperació consistirà en un exercici de tot el temari de l'assignatura; en cap cas es considera una alternativa per pujar la nota.
La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici i la pèrdua de la convocatòria del total de l'assignatura.
Es tindran en compte els casos particulars que rebran un tractament personalitzat d'acord amb les directrius del professor de l'assignatura.
L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
L'avaluació única:
1. Una prova teòrica i oral (40% de la nota).
2. Realització d'una ressenya a partir d'una monografia relativa al programa (30 % de la nota).
3. Realització d'un estudi de cas (30% de la nota)
L'omissió de qualsevol de les parts que configuren l'avaluació única suposa un zero a l'hora de fer la mitjana ponderada.
Es recuperaran només les activitats d'avaluació lliurades en els terminis establerts pel professor/a de l'assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el període de recuperació.
Només es considerarà un alumne "no avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura. Cas de superar aquest límit la nota serà un suspens si no arriba als mínims establerts.
L'exercici de recuperació consistirà en un exercici de tot el temari de l'assignatura; en cap cas es considera una alternativa per pujar la nota.
La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.)suposa un 0 en la qualificació de l'exercici i la pèrdua de la convocatòria del total de l'assignatura.
Es tindran en compte els casos particulars que rebran un tractament personalitzat d'acord amb les directrius del professor de l'assignatura.
L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites i revisió | 50 % | 4 | 0,16 | 4, 6, 8, 9, 13, 18, 19, 21, 23, 24, 27, 32, 33, 35, 38, 40, 41 |
Treballs escrits: comentaris sobre pràctiques d'aula | 20 % | 3 | 0,12 | 3, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 17, 20, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 43, 44 |
treball escrit a partir de la lectura d'una monografia | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 32, 34, 36, 37, 39, 42, 43 |
Aventín, M., Salrach, J.M. Història medieval de Catalunya. Barcelona. Proa. 1998.
Batlle, Carme. L'expansió baixmedieval. Segles XIII‑XV. Història de Catalunya, dirigida per P. Vilar, vol. III. Barcelona. 1987
Bolòs, J. Catalunya Medieval. Una aproximació al territori i a la societat a l'edat mitjana. 2000
Sabaté, Flocel. El territori de Catalunya medieval: percepció de l’espai i divisió territorial al llarg de l’edat mitjana. Barcelona. Rafael Dalmau. 1997.
Sabaté, Flocel. Catalunya Medieval, vol. II de la Història de Catalunya dirigida per Albert Balcells, L'Esfera dels Llibres, Barcelona, 2006.
Salrach, J. M. vol. I en: Història dels Paísos Catalans. Ed. Edhasa, 1980
Salrach, J. M. El procés de feudalització (s,III-XII).Història de Catalunya,dir. P. Vilar,vol. 2 Barcelona. 1988.
Salrach, J. M. (dir.). Naixement de la Nació Catalana. Orígens i expansió (segles IX-XIV). Barcelona: Ed. Enciclopèdia Catalana, 2017.
Zimmermann, Michel. Naixement de Catalunya (segles VIII-XII). Barcelona: Ed. Base, 2023.
Durant el curs es donarà bibliografia específica de cadascun dels blocs.
-