Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
D’antuvi cap. No obstant això, recomanem fer en el tercer curs l’assignatura “L’època de la Il·lustració”, així com l’assignatura “Història d’Espanya II: De la Monarquia a la República”.
L’assignatura té com a objectiu principal proporcionar els continguts i els recursos analítics dels processos de naturalesa política, socioeconòmica i cultural que viu la societat espanyola del període 1808-1874. El marc cronològic contempla la crisi de l’antic règim, que esclata el 1808, fins al procés que acaba amb la primera República, en un espai, l’espanyol, plural i divers, permeable a les influències europees i americanes.
Objectius: Plantejarem temàtiques que són fonamentals per a la interpretació de tota la contemporaneïtat, i no només del segle XIX. En aquest sentit, tractarem diversos problemes com ara el naixement de la política moderna en el trànsit de la Il·lustració a la revolució liberal; estudiarem el sorgiment de cultures insurreccionals i de la violència de llarga durada; delimitarem els nous conceptes polítics i els universos ideològics que presenten un caràcter fundacional (liberalisme, tradicionalisme, democràcia, republicanisme, federalisme, socialisme); al mateix temps, atendrem el sorgiment de noves categories socials, pràctiques culturals i formes de representació (les dicotomies burgesia/ poble, classes paràsites/ classes productores, la sociabilitat del casino i la taverna, la nova opinió pública i el món de la premsa, el pamflet i el cançoner polític), i reflexionarem sobre un fenomen tan decisiu com ara la formació del nou Estat espanyol de caràcter unitari. En acabar cada apartat, farem esment de les darreres aportacions i els debats historiogràfics més vius. Els continguts de l'assignatura seran sensibles a la perspectiva de gènere, com ara en la participació de les dones en els inicis de la revolució liberal, els conflictes suscitats amb la reina Isabel II i llur actuació en els espais públics i privats, així com la construcció dels nous models burgesos masculins i femenins.
|
|
Assistència a les classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el professor a l’aula o telemàticament.
Assistència a les tutories particulars al despatx del professor o telemàticament.
Lectura comprensiva de textos històrics del segle XIX.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació en biblioteques, hemeroteques i a la xarxa.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Estratègies d’estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a les classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor a l'aula. | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12 |
Lectura comprensiva d'articles referits al segle XIX. | 10 | 0,4 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 12 |
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics. | 15 | 0,6 | 6, 8, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, treballs i preparació de presentacions orals a l'aula o telemàticament. | 75 | 3 | 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12 |
Història Contemporània d’Espanya I. L’època de la revolució liberal.
Avaluació Continuada:
1) Dues Proves escrites:
La primera prova es realitzarà a meitat de curs (valoració 25 %).
Tractarà sobre la temàtica treballada durant el parcial. Quatre preguntes. Una d’elles tractarà d’un article de lectura obligatòria penjat al Campus Virtual.
La segona prova escrita es realitzarà a final de curs. (Valoració 25%).
Tractarà sobre la temàtica treballada durant la segona part de l’assignatura. Quatre preguntes. Una d’elles tractarà d’un article de lectura obligatòria penjat al Campus Virtual
Important: La mitjana d’aquestes dues proves cal superar-la de forma positiva (com a mínim un 5).
2) Pràctiques:
Exposició oral (individual o col·lectiva), a partir de la lectura d’un article. L’esquema de l’article s’haurà d’entregar a final de curs en forma de Pòster (valor 15%).
3) Treball:
Qüestionari de fonts secundàries en forma d’articles disponibles a la xarxa o de monografies. Treball que serà definit a inici de curs i complementat amb l’ús de fonts primàries (visites a arxius, centres de documentació o de fonts disponibles a la xarxa). Màxim 8 pàgines. Valoració 25%. Data lliurament: coincidint amb el segon parcial, a finals de curs.
Obligat: Per a fer el Treball cal que els objectius i pla de treball del mateix quedi fixat durant les tres primeres setmanes del curs en visites al despatx i en horaris de tutoria. En cas contrari, es considerarà no avaluable.
4) Participació, assistència, seguiment i participació del treball a l’aula amb documentació diversa –lectura del dossier i articles- , així com també en les tutories del despatx del professor (total un 10%).
Només es recuperen les activitats d’avaluació entregades en els terminis establerts pel professor de l’assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant la prova de Recuperació.
Les pràctiques o treballs (i la participació, assistència i progressió), no es recuperen. Es considerarà a efectes acadèmics un No Avaluable, l’alumne que hagi fet menys d’una tercera part de les evidències avaluables del total de l’assignatura. Si la suma de les tres notes és inferior a 3,5, no podrà presentar-se a recuperació.
La còpia de fonts escrites (utilitzant Intel·ligència Artificial, internet, treballs d’altres, etc.) suposarà un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total de l'assignatura. Tots els treballs es presentaran en format “paper”.
La data de la recuperació és única i fixada per la Secretaria de la Facultat.
Avaluació Única:
Consistirà en la suma d’una única Prova Escrita (50%), més l’entrega d’un Treball (Qüestionari) (35%), i la realització d’una Pràctica (realització d’unPòster) (15%).
Prova Escrita:
Tractarà sobre la temàtica corresponent al programa de l’assignatura. Al llarg del curs penjaré textos al Campus Virtual. Aquests articles, tots ells disponibles també a la xarxa, seran de lectura obligatòria. Algunes de les preguntes de la prova escrita estaran relacionades amb aquests articles (Valoració del 50%).
Qüestionari:
Redactat a partir de fonts secundàries procedents d’articles disponibles a la xarxa o de monografies en forma de llibre. Treball que serà definit a inici de curs i complementat amb l’ús de fonts primàries (visites a arxius, centres de documentació o de fonts disponibles a la xarxa). Màxim 8 pàgines. Valoració 35%. Data de lliurament: coincidint amb la prova escrita i amb el segon parcial dels alumnes d’avaluació continuada, a finals de curs.
Obligat: Per a fer el Treball cal que els objectius i pla de treball del mateix quedi fixat durant les tres primeres setmanes del curs en visites al despatx i en horaris de tutoria. En cas contrari, es considerarà no avaluable.
Pòster:
Lliurament d’un pòster sobre una temàtica que haurà d’incloure lectures i que s’indicarà a inicis de curs. Valoració del 15%.
A l’Avaluació Única, si la suma de les tres notes finals és inferior a 3,5 punts, comportarà el suspens de l’assignatura i no podrà anar a recuperació.
La còpia de fonts escrites (utilitzant Intel·ligència Artificial, internet, treballs d’altres, etc.)suposarà un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total de l'assignatura. Tots els treballs es presentaran en format “paper”.
La data de la recuperació és única i fixada per la Secretaria de la Facultat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistència, progrés i participació. | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Dues proves escrites que, per a superar l'assignatura, caldrà tenir-les aprovades cadascuna. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Pràctiques. | 15% | 0 | 0 | 6, 7, 10, 11 |
Realització d'un Treball sobre material bibliogràfic o revistes especialitzades | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
- Alvarez Junco, J., Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX, Taurus: Madrid, 2001.
- Andreu Miralles, X., El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional, Taurus: Madrid, 2016.
- Bahamonde, A., Martínez, J.A., Història de España, Siglo XIX, Càtedra: Madrid, 1994.
- Burdiel, I., Isabel II. Una biografía (1830-1904), Taurus: Madrid, 2010.
- Castells, I., Moliner, A, Crisis del Antiguo Régimen y Revolución Liberal en España (1789-1845), Ariel Practicum: Barcelona, 2000.
- Cruz, J., El surgimiento de la cultura burguesa. Personas, hogares y ciudades en la España del siglo XIX, Siglo XXI: Madrid, 2014.
- Duarte, A., El republicanismo . Una pasión histórica, Cátedra, Madrid, 2013.
- Fernández Sebastián, J., Fuentes, J.F. (dir.), Diccionario político y social del siglo XIX español, Alianza Editorial: Madrid, 2001.
- Fontana, J., La fi de l’antic règim i la industrialització, 1787-1868, dins vol. V Història de Catalunya (dir. Pierre Vilar), Ed. 62: Barcelona, 1988; Id., De en medio del tiempo. La Segunda Restauración Española, 1823-1834, Crítica: Barcelona, 2006; Id., La época del liberalismo. Vol. 6 Historia de España (dirigida per J. Fontana i R. Villares), Ed. Crítica, Marcial Pons: Barcelona 2007.
- Fuentes, J.F., El fin del Antiguo Régimen (1808-1868), Ed. Síntesis: Madrid, 2007.
- Miguel González, R., La pasión revolucionaria. Culturaspolíticas republicanas y movilización popular en la España del siglo XIX, IEPC: Madrid, 2007.
- LaParra E., Casado Mª. A.(eds.), Reyes y regentes en la España del siglo XIX, Ed. Sínteis, Madrid, 2012.
- LaParra, E. Fernando VII. Un rey deseado y detestado, Ed. Tusquets, Barcelona, 2018.
- Moliner, A., Revolución burgesa y movimiento juntero en España, Milenio: Lleida, 1997; Id. (ed.) La Guerra de la Independencia en España (1808-1814), Nabla Ediciones: Barcelona, 2007.
- Moliner, A. (ed), La Guerra de la Independencia en España (1808-1814), Nabla Ediciones, Barcelona, 2007.
- Morales, A; Fusi, J.P.; Blas, A. de, Historia de la nación y del nacionalismo español, Círculo de lectores, Madrid, 2013.
- Pérez Garzón, J.S., El nacimiento de la nación liberal (1808-1814). Ed. Síntesis: Madrid, 2007.
- Piqueras, J.A., El Federalismo. La libertad protegida, la convivencia pactada, Cátedra, Madrid, 2014.
- Pro, Juan, La construcción del estado en España: Una historia del siglo XIX, Alianza, Madrid, 2019
- Robledo, R., Castells, I., Cruz Romeo, Mª (eds.), Orígenes del liberalismo. Universidad, política, economía, Universidad de Salamanca, 2003.
- Sánchez, P., De plebe a pueblo. La participación política popular y el imaginario de la democracia en España, 1766-1868, Bellaterra ed.: Barcelona 2022.
- Sánchez, R., Románticos españoles. Protagonistas de una época, Ed. Síntesis: Madrid, 2005.
- Santirso, Manuel, Progreso y libertad. España en la Europa liberal (1830-1870), Ariel, Barcelona, 2008.
- Serrano García, R.,El fin del antiguo regimen (1808-1868). Cultura y vida cotidiana, Ed. Síntesis, Madrid, 2001.
- Sierra, M., et al, Elegidos y elegibles. La representación parlamentaria en la cultura del liberalismo, Marcial Pons: Madrid, 2010.
- Suárez Cortina, M. (Ed.), La redención del pueblo. La cultura progresista en la España liberal, Universidad de Cantabria: Santander, 2006.
- Toledano González, LL. F. et al, La corrupción política en la España contemporánea, Marcial Pons: Madrid, 2018.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html".
Cap comentari.