Logo UAB
2023/2024

Filosofia de la ciència

Codi: 100312 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Ballus Santacana
Correu electrònic:
andreu.ballus@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

En aquest curs els estudiants aprendran a reflexionar entorn algunes de les qüestions bàsiques de la filosofia de la ciència, i a conèixer a grans trets algunes de les principals propostes històriques i presents en aquesta disciplina. El curs parteix d'una reflexió sobre la naturalesa de la ciència i els seus límits, i després s'endinsa en algunes discussions clàssiques, como les relatives al problema de la inducció, al criteri de demarcació, a la naturalesa del canvi científic, a la naturalesa de l'explicació científica, a la qüestió del realisme, i a l'impacte humà de la ciència i la seva relació amb l'ètica i la política. Aquestes discussions s'il·lustren fent servir exemples provinents de ciències com la física, la biologia, la psicologia i la sociologia, procurant apuntar també una perspectiva sobre diferents ciències particulars i les seves aportacions rellevants per a la filosofia de la ciència. Paral·lelament, s'assenten les bases d'una petita història d'algunes de les posicions clàssiques en filosofia de la ciència, que es completarà i revisarà durant l'última part del curs.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Reconèixer les implicacions filosòfiques del coneixement científic
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar casos històrics de fets científics.
  2. Assenyalar i resumir el contingut filosòfic comú a diverses manifestacions de diferents àmbits de la cultura.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  5. Construir arguments filosòfics amb rigor.
  6. Debatre a partir del coneixement especialitzat adquirit en un context interdisciplinari
  7. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  8. Explicar aspectes d'història de la filosofia de la ciència utilitzant la terminologia pròpia de la disciplina.
  9. Explicar la importància filosòfica de la ciència contemporània i el seu àmbit d'aplicació.
  10. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  11. Expressar, tant oralment com per escrit, conceptes complexos de l'anàlisi i la metodologia científiques.
  12. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  13. Formular objeccions i contraobjeccions amb correcció lèxica, precisió conceptual i coherència argumentativa.
  14. Jutjar l'impacte moral sobre l'ésser humà dels nous desenvolupaments tècnics.
  15. Liderar grups de treball, supervisar tasques col·lectives i treballar amb vocació d'unir diverses posicions
  16. Llegir comprensivament textos d'història de la ciència.
  17. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  18. Participar en debats sobre qüestions filosòfiques respectant les opinions dels altres participants
  19. Precisar l'impacte sobre l'ésser humà dels desenvolupaments tècnics i científics en general.
  20. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics.

Continguts

El curs es divideix in dues parts.

En la primera d'elles, es plantejen algunes problemàtiques fonamentals en filosofia de la ciència.

- Què és la ciència, i com es pot distingir d'allò que no ho és?

- Com s'adquireix un coneixement científic vàlid? El problema de la inducció.

- Quin és l'objectiu de la ciència, i que compta com una "bona" explicació científica?

- Quina és la naturalesa del canvi científic?

En la segona es reconstrueix una petita història de les aportacions clau a la disciplina, i s'aborda un últim problema clau: el de l'impacte social de la ciència.

- La noció de ciència des de l'antiguitat fins la modernitat.

- Del positivisme al logico-positivisme i els seus crítics.

- L'historicisme en filosofia de la ciència.

- Desenvolupaments recents. De l'empiricisme constructiu als Science and Technology Studies.

 


Metodologia

Les classes d’ambdues parts del curs consistiran en lliçons en què es fomentará la participació amb preguntes i debats. Els estudiants hauran de llegir un text cada setmana entre classes i enviar per correu electrònic al professor una pregunta sobre el text. Al final de les classes de cada part, els estudiants hauran de formar grups de discussió. Després de les sessions de discussió, hi haurà un examen escrit a classe (en línia o presencial) amb preguntes de diverses opcions i obertes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
8 classes sobre la primera part 12 0,48 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19
8 classes sobre la secunda part 12 0,48 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19
Tipus: Supervisades      
1 classe d'activitat d'avaluació sobre la primera part de el curs 1,5 0,06 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19
1 classe d'activitat d'avaluació sobre la segona part de el curs 1,5 0,06
6 classes de grups de discussió sobre els temes de la primera part 9 0,36 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 17, 19
6 classes de grups de discussió sobre els temes de la segona part 9 0,36 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Estudi dels conceptes presentats a l'assignatura i preparació de presentacions 50 2 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19
Lectures de textos i preparació de les preguntes per a la classe successiva 30 1,2 3, 8, 12, 13, 16, 17

Avaluació

AVALUACIÓ ORDINÀRIA:

L'avaluació ordinària es basarà en tres elements:

(1) Les preguntes. Els estudiants hauran d'enviar, abans de la classe corresponent a cada text/grup de textos de lectura obligatòria, una pregunta al professor. Aquestes preguntes hauran de demostrar que l'estudiant ha llegit i comprès el text. Aquestes lectures i preguntes seran cada dues setmanes, resultant en un total de 4 preguntes per cada part del curs. L'aportació de cada conjunt de preguntes (un per a la primera part i un per a la segona part del curs) es mantindrà d'1 punt com a màxim (2 punts en total). Per obtenir aquest punt, els estudiants poden endarrerir-se dues vegades com a molt (per a la primera i segona part del curs), i hauran d'enviar les preguntes que no hagin lliurat a temps abans de l'examen escrit de la part corresponent. Després de l'examen escrit, el professor comunicarà l'avaluació: 0 als estudiants que no hagin enviat almenys 3 de les 4 preguntes segons les modalitats descrites; 1 a qui ha enviat almenys 3 de les 4 preguntes segons les modalitats descrites, i si les preguntes mostren una comprensió profunda; 0.5 si les preguntes s'han respost de manera vàlida però insuficient.

(2) i (3) Exàmens escrits sobre la primera i segona part del curs. Al final de cada part del curs, es farà un examen escrit (preguntes amb opcions i obertes). Cada examen s'avaluarà des de 0 fins a 8+. Per poder fer l'examen escrit, cada estudiant haurà de haver participat activament (en línia o presencialment, segons la situació de la pandèmia) als grups de discussió almenys en una de les tres classes abans de la prova. En cas contrari, es rebrà una penalització d'un punt a la nota de l'examen.

(4) Presentacions en grup. Els estudiants, en grups de 3, hauran de preparar una presentació digital sobre una de les lectures proposades. Aquesta presentació serà un elementindispensable per a l'avaluació de l'alumne. Cada presentació serà avaluada pel professor i la nota contribuirà a la qualificació final.

AVALUACIÓ FINAL. No hi ha prova final de síntesi. El còmput de l'avaluació és de 0 fins a 2 punts per a les preguntes, la nota de les presentacions en grup, més la mitjana dels dos exàmens escrits (8 com a màxim).

RECUPERACIÓ. Per participar en la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per tant, només poden participar a la recuperació els alumnes que hagin fet els dos exàmens escrits. La prova de recuperació és un examen escrit amb preguntes amb opcions i obertes sobre els temes de les dues parts.

NO AVALUABLE. L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hi hagi lliurat més de l'30% de les activitats d'avaluació (un examen) o no hagi fet la presentació digital amb el seu grup.

Per a qualsevol possible irregularitat en les activitats d'avaluació, aquestes seguiran sent punitives amb una nota de 0 per a l'activitat en qüestió, independentment del procés disciplinari que es pugui dur a terme. Si es produeixen diverses irregularitats en les activitats d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única s'organitzarà a partir de tres proves que tindran lloc el mateix dia. L'evidència de cada prova és la següent:

Una ressenya com les desenvolupades per l'avaluació continuada sobre una lectura obligatòria 20%

Un comentari d'un text presentat a classe 40%

Un examen escrit 40%


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussions i examen escrit sobre la primera part de el curs 40% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Discussions i examen escrit sobre la segona part de el curs 40% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Enviament de preguntes sobre les lectures obligatòries. 20% 5 0,2 3, 8, 12, 13, 14, 16, 19
Presentació digital 0 6 0,24 1, 3, 4, 7, 8, 12

Bibliografia

 

  • Casetta E. y Torrengo G. (2014) “Science” in T. Andina (ed.) Bridging the Analytical Divide. A Companion to Contemporary Western Philosophy, Leiden-Boston, Brill: 177-205
  • Díez J.A. and Moulines C.U. (1997) Fundamentos del filosofìa de la ciencia. Ariel.
  • Lakatos, I. (1983), La metodología de los programas de investigación científica. Alianza Editorial.
  • Latour, B. (1992), La ciencia en acción. Labor.
  • Longino, H. E. (1990). Science as Social Knowledge: Values and Objectivity in Scientific Inquiry. Princeton University Press.
  • Kuhn, T. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. 
  • Hempel, C. (1999). Filosofía de la ciencia natural. Alianza Editorial. Madrid.
  • Hacking, I. (1998) Representar e intervenir. Paidós.
  • Popper, K. (2008). La lógica de la investigación científica. Tecnos.
  • Carnap, R. (1985). Fundamentación lógica de la física. Orbis.
  • Wenceslao González (coord.). (2002). Diversidad de la explicación causal. Ariel.
  • Van Fraassen, B. C. (1980). The scientific image. Oxford University Press.

Programari

L'assignatura no requereix l'ús de cap programari, tot i que s'obrirà una sala a Google Classroom per compartir materials i dubtes.