Logo UAB
2023/2024

Filosofia pràctica

Codi: 100291 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Gamper Sachse
Correu electrònic:
daniel.gamper@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a fonts bibliogràfiques rellevants en la disciplina.


Objectius

 

La filosofia pràctica és l'estudi filosòfic de la política i l'ètica. En línies generals, se centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.

L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a les estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són 
la filosofia política i l'ètica.


A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics, les estudiants es familiaritzaran amb els problemes i les preguntes centrals de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar críticament els continguts. L'assignatura permet que les estudiants puguin orientar-se en la història de la filosofia política i l'ètica amb la finalitat que puguin analitzar textos clàssics de manera autònoma. 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  5. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  6. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  7. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  10. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents en la societat.
  12. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  15. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  16. Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
  17. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. La justícia segons Plató: La República
  2. La ciutadania segons Aristòtil: Política
  3. La política segons Maquiavel: El Príncep
  4. L'Estat segons HobbesLeviatà
  5. La soierania segons Rousseau: El contracte social
  6. La libertad segons Mill: Sobre la llibertat
  7. Introducció a la filosofia política contemporània: John Rawls i els seus crítics

 

 


Metodologia

És obligatori que els i les estudiants llegeixin prèviament els textos que s'interpretaran a classe. Es combinaran les sessions magistrals amb d'altres de tipus seminari.

Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i orientació en la lectura dels textos 46,5 1,86 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories despatx 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16

Avaluació

L'avaluació del curs constarà de 3 proves presencials (cadascuna de les quals constitueix un 1/3 de la nota final), que es realitzaran en horari de classe.


1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 3-5).
3. Comentari de text. Prova presencial en la qual els estudiants hauran de fer un comentari de text (Temes 6-7).

 

Avaluació única: Consistirà en la realització d'un examen (Temes 1-5) (66%) i un comentari de text (Temes 6-7) (33%).


Les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita.
Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.

La nota final prendrà en consideració que l'estudiant hagi millorat al llarg del curs.

Els estudiants podran recuperar, en la data prevista per la Facultat, aquelles proves que o bé hagin suspès o bé no hagin realitzat.

En el cas dels estudiants que optin per l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Sobre la revisió d’avaluació: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o laprofessora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Sobre plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Examen 33,3% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15
2. Examen 33,3% 2 0,08 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16
3. Comentari de text 33,3% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17

Bibliografia

 

Platón, La República

Aristòtil, Política

Maquiavel, El Príncep

Hobbes, Leviatà

Rousseau, El contracte social

John Stuart Mill, Sobre la llibertat

John Rawls, Teoria de la justícia

John Rawls, Liberalisme polític

 

Otros:

Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)

Victòria Camps (ed.), Historia de la ética (Crítica)

Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)

 


Programari

No cal cap programari específic