Logo UAB
2023/2024

Ètica contemporània

Codi: 100283 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Riba Miralles
Correu electrònic:
jordi.riba@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Cap


Objectius

 

Conèixer els principals corrents i autors que configuren el període dels segles XIX i XX pel que fa al pensament moral.

Participar activament en el desenvolupament dels continguts mitjançant intervencions orals dels estudiants


Competències

  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica als problemes morals de la societat, i valorar les implicacions sobre la condició humana dels canvis en el món de la tècnica contemporània.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Reconèixer les implicacions filosòfiques del coneixement científic

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els conceptes ètics centrals en els dilemes morals del present.
  2. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  3. Construir textos normativament correctes
  4. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  5. Explicar la importància filosòfica de la ciència contemporània i el seu àmbit d'aplicació.
  6. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  7. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  8. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  9. Justificar la validesa d'una posició ètica determinada, en el context dels problemes del món actual.
  10. Justificar la validesa de les tesis defensades pels diferents participants en les grans controvèrsies contemporànies.
  11. Jutjar l'impacte moral sobre l'ésser humà dels nous desenvolupaments tècnics.
  12. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  13. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  14. Ponderar la importància filosòfica dels diversos factors presents en els conflictes socials de l'actualitat.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  17. Resumir els arguments centrals dels grans textos contemporanis d'ètica i filosofia política.
  18. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.
  19. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la filosofia.

Continguts

 

 1. la crisi filosòfica del segle XIX i el seu efecte en la filosofia pràctica

2. La construcció de la individualitat moral: Schleiermacher, Stirner, Schopenhauer, Kierkegaard,

3. La crítica de l'imperatiu moral kantià: Nietzsche, Guyau, Simmel, Durkheim, kropotkin

4. De la moral del deure a la moral de la responsabilitat: Guyau, Simmel, Weber

5. La sociologització de la moral: Durkheim, Levy-Bruhl

6. De l'ètica a la política: Arendt, Rancière, Badiou


Metodologia

 

La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:

 

1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.

 

2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.

 

3) Els estudiants duran a terme exposicions orals en grup d'un dels aspectes del temari a escollir pels mateixos estudiants amb la supervisió del professor.

Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes, explicacions textos 45 1,8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 16, 18, 19
Tipus: Supervisades      
comentar, exposar textos 20 0,8 1, 5, 9, 11, 14, 18
Tipus: Autònomes      
lectures comprensives de textos i altres escrits 70 2,8 6, 7, 11, 12, 13, 19

Avaluació

- El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: comentari text1 (20%), comentari text2 (40%), Exposició oral grup (40%).

 

L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:

-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la primera part de l'assignatura (40%)

-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la segona part de l'assignatura (40%)

-Comentari de text (20%)

La recuperació de l'avaluació única serà de les mateixes característiques.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari text1 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Comentari text2 40% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Presentació oral en grup 40% 6 0,24 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19

Bibliografia

Bergson, H. Las dos fuentes de la moral , Madrid, Tecnos, 

Feuerbach, L. Manifestos Antropológicos, Laia, Barcelona

Guyau, J-M. Esbozo de una moral sin obligación ni sanción, ed. Deskontrol, Barcelona, 2015

Guyau, Esquisse d'une morale sans obligation ni sanction, ed. Payot, 2012.

Kierkegaard, S. Las obras del amor, Sígueme, Salamanca, 2006.

Kropotkin, P. Ètica, Júcar, Avilés, 1976.

NietzscheF. Genealogia de la moral , Madrid, Alianza, 

Schleiermacher, Monólogos, Barcelona, Anthropos, 

Schopenhauer, A. Los dos problemas fundamentales de la ética, Madrid, SigloXXI, 2002.

Simmel, G. La ley individual, Paidós, Barcelona, 2005.

Stirner, El único y su propiedad.

 

Bibliografía complementaria

 

Andolfi, F. La ética de Schleiermacher, 

Brentano, F, Las razones del desaliento en la filosofía, Madrid, Encuentro, 2010.

Brentano, F. El porvenir de la filosofía, Salamanca, Encuentro, …

Freuler, L, La crise de la philosophie au XIX siècle, Vrin, Paris, 1997.

Lipovetski, G. El ocaso del deber, Barcelona, Anagrama, 

Löwith, K. de Hegel a Nietzsche,

Riba, J. “Hijos de Kant” Intrducción a Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.

Simmel, G. Las dos formas del individualismo, en Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.


Programari

No cal cap programa