Logo UAB
2023/2024

Teoria i anàlisi del teatre

Codi: 100242 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OT 4 1
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3 1
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4 1
2504212 Estudis Anglesos OT 3 1
2504212 Estudis Anglesos OT 4 1
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3 1
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Julià Garriga
Correu electrònic:
jordi.julia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Atès que l’estudiant ha demostrat, mitjançant l’obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.

Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).

Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura, si així ho creu necessari.

 


Objectius

Els objectius fonamentals de l’assignatura consisteixen a preparar els alumnes per poder realitzar una comprensió més aprofundida del gènere teatral, ja sigui des d’una perspectiva literària o bé espectacular. Per aquesta raó es desitja que l’estudiant conegui l’especificitat de la comunicació teatral, i que adquireixi conceptes i termes dramàtics útils per a portar a terme una reflexió teòrica o interpretativa de les obres teatrals.


Competències

    Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Interpretar els textos literaris des de bases filològiques i comparatives.
  • Interpretar, d'acord amb les principals metodologies d'anàlisi, els continguts temàtics i simbòlics dels textos narratius, poètics i dramàtics en funció de les seves estratègies textuals i pragmàtiques.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis Anglesos
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura, de la cultura i de la lingüística i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar i interpretar els textos literaris de diferents llengües i analitzar-ne els trets genèrics, formals, temàtics i culturals d’acord amb conceptes i mètodes propis del comparatisme i de la teoria literària.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els textos literaris utilitzant els diferents conceptes i mètodes de la literatura comparada.
  2. Analizar los textos literarios utilizando los diferentes conceptos y métodos de la literatura comparada.
  3. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats.
  4. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
  5. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  6. Detectar el grau de cohesió i coherència dels diferents gèneres i identificar els factors que hi contribueixen, a més de la seva adequació a diferents contextos.
  7. Emmarcar els textos literaris en els contextos formals i culturals que els corresponen.
  8. Emmarcar els textos literaris en els corresponents gèneres.
  9. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  10. Explicar les característiques bàsiques dels textos literaris comparats.
  11. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics.
  12. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  13. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionada amb l'estudi de la teoria literària.
  14. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb l'estudi de la teoria literària.
  15. Fer servir les fonts tradicionals per recollir, classificar, interpretar i analitzar dades rellevants relacionades amb l'estudi de la teoria literària.
  16. Identificar diferents elements literaris i la seva inserció en diferents textos i estils discursius.
  17. Identificar i explicar els fonaments bàsics del procés de comunicació literària en cada un dels gèneres i del procés d'interpretació a partir de preguntes i activitats teòriques i/o pràctiques.
  18. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
  19. Identificar les fonts antigues grecollatines en què s'han inspirat artistes i literats de la tradició cultural occidental.
  20. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  21. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  22. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  23. Presentar treballs escrits o exposicions orals sobre els principals conceptes de la teoria de la literatura.
  24. Reconèixer en textos de la tradició literària europea postclàssica la influència dels gèneres i obres literàries grecollatines.
  25. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  26. Resoldre problemes relacionats amb els fonaments teòrics i els conceptes principals de l'estudi de la crítica literària.
  27. Resoldre problemes relacionats amb els fonaments teòrics i els conceptes principals de l’estudi de la crítica literària.
  28. Resoldre problemes relacionats amb els mètodes d'estudi de diferents literatures.
  29. Resoldre problemes relacionats amb la localització històrica dels textos literaris.
  30. Resoldre tasques sobre autors, mètodes i corrents de la literatura comparada, relacionant-hi coneixements d'altres disciplines humanes.
  31. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  32. Utilitzar les capacitats adquirides amb autonomia.

Continguts

El curs pretén ser una descripció completa i detallada del gènere teatral i de les seves diferents formes i components específics, així com de les diferents explicacions i formulacions teòriques que ha tingut al llarg dels segles. El programa realitzarà un estudi aprofundit de les parts essencials d’una obra de teatre des de la perspectiva semiòtica, però sense deixar de banda les principals explicacions teòriques que hi ha hagut des de la Poètica d’Aristòtil fins a les formulacions més recents. D’aquesta manera, tot i que el curs parteix d’un plantejament eminentment teòric, l’aplicació pràctica dels continguts serà essencial, com es podrà comprovar en els comentaris d’obres de teatre concretes a les últimes classes de curs.

Temes

Tema 1. Les convencions del gènere teatral.

Tema 2. La semiòtica teatral.

2.1. La faula.

2.2. El diàleg.

2.3. El personatge.

2.4. El temps.

2.5. L’espai.

Tema 3. Teoria dramàtica clàssica i classicista.

Tema 4. Teoria dramàtica moderna i contemporània: quatre exemples.


Metodologia

L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne es distribueix de la manera següent:

· Activitats dirigides (30%).  Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup.

· Activitats supervisades (15%).  Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup)  a partir d’una guia per a la seva realització.

· Activitats autònomes (50%).  Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text.

· Avaluació (5%).  Comentaris de textos a l’aula.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització. 22,5 0,9
Tipus: Autònomes      
Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text. 75 3

Avaluació

L’avaluació del curs es realitzarà, principalment, mitjançant tres proves. Hi haurà un examen teòric i un altre de pràctic (en forma de comentari de text) de la matèria exposada al llarg del curs, amb un valor del 50% de la nota, el primer, i d'un 40%  el segon. A més, hi haurà una tercera prova, que consistirà en una ressenya, monografia o excercici específic, amb un valor del 10% de la nota final, sobre algun aspecte de les obres de lectura obligatòria o algun tema proposat pel professor, com ara l'estil teatral d’una època, la poètica d’un autor, la comparació amb alguna altra obra o l'estudi específic d'un títol (l'anàlisi dels personatges, de l’escenificació inscrita en el text, de les diferents posades en escena, de les adaptacions que ha tingut, etc.). 

Només podran optar a la recuperació de l’assignatura d'aquells exàmens que s'hagin avaluat prèviament, sempre que s'hagi obtingut una nota mínima d'1,5 punts en cada exercici. No presentat serà la persona que no s’hagi presentat a cap dels dos exàmens finals. Serà considerat no avaluable l'estudiant que no s'hagi presentat a cap dels exàmens finals. La revisió dels exercicis tindrà lloc al despatx del professor, previ anunci del dia i l’hora. 

Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (còpia, plagi, ús no autorizat d'IA...), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació i no serà recuperable, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única: L'alumne podrà realitzar els tres exercicis d'avaluació, amb el mateix valor, al final de curs en un sol dia en una data que serà fixada a inicis de curs.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text a l'aula 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32
Examen teòric a l'aula 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Treball monogràfic, ressenya o exercici 10% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31, 32

Bibliografia

AA. DD. [2005], Études théâtrales, Paris, PUF.

José Luís García Barrientos [2001], Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método, Madrid, Síntesis.

María del Carmen Bobes Naves [1987/1997], Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco Libros, 1997.

——— (ed.) [1997], Teoría del teatro, Madrid, Arco Libros.

——— [2001], Semiótica de la escena, Madrid, Arco Libros.

Marvin Carlson [1984/1993], Theories of the Theatre, Ithaca, Cornell University Press, 1996.

Michel Corvin [1995], Dictionaire encyclopédique du Théâtre, París, Larousse, 1998.

Marco De Marinis [1988], Entendre el teatre. Perfils d’una nova teatrologia. Barcelona, Institut del Teatre, 1998.

Xavier Fàbregas [1973], Introducció al llenguatge teatral, Barcelona, Edicions 62.

Erika Fischer-Lichte [1993], Semiótica del teatro, Madrid, Arco Libros, 1999.

María Paz Grillo Torres [2004], Compendio de teoría teatral, Madrid, Biblioteca Nueva.

Juan Guerrero Zamora [1961-1967], Historia del teatro contemporáneo, I-IV, Barcelona, Juan Flors Editor.

César Oliva & Francisco Torres Monreal [1994], Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1994.

Vito Pandolfi [1964-1969], Història del teatre, vols. I-III, Barcelona, Institut del Teatre, 1989-1993.

Patrice Pavis [1980/1998], Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1986.

——— [1996], El anàlisis de los espectáculos, Barcelona, Paidós, 2000.

Ramon Xavier Rosselló [1999], Anàlisi de l'obra teatral (Teoria i pràctica), València/Barcelona, IIFV/PAM, 1999.

Ricard Salvat [1966], El teatre contemporani, I-II, Barcelona, Edicions 62.

Antonio Sánchez Trigueros & María Ángeles Grande Rosales [1996], Teatro, drama, espectáculo, Sevilla, Algaida, 1996.

Jean-Pierre Sarrazac (ed.) [2005], Lèxic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2009.

Peter Szondi [1978], Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico, Barcelona, Destino, 1994.

Anne Ubersfeld [1978], Semiótica teatral, Madrid, Cátedra, 1993.

Jorge Urrutia [2007], El teatro como sistema, Madrid, Biblioteca Nueva.


Programari

Teams.