Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500149 Matemàtiques | OB | 3 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Àlgebra lineal. Anàlisi matemàtica. Probabilitats.
En aquest curs cal aprendre fonamentalment el concepte de Inferència.
S’han d’introduir i assentar els conceptes de Modelització, Estimació (puntual i per intervals) i Bondat d’ajust
S' estudiará:
1. L’estadística descriptiva i exploratòria que permetrà extreure i resumir de manera eficient informació de les dades.
2. Inferència estadística: com l'Estadística quantifica la incertesa de la informació extreta de les dades.
3. Es treballarà la modelització de poblacions, l’estimació de paràmetres, especialment màxima versemblança, i el planteig i resolució dels contrasts d’hipòtesis (paramétrics i no-paramétrics) a partir de mostres aleatòries.
3. Propietats bàsiques d’ optimalitat d’estimadors: Invariancia, suficiència, eficiència, biaix, variància i propietats asimptòtiques.
4. Plantejar i resoldre problemes aplicats. Amb els exemples, la resolució de problemes i les pràctiques amb software estadístic (R) , l’estudiantat treballarà amb models concrets i amb dades reals: inferencials per als paràmetres més importants d’una i dues poblacions normals.
Modelització i estimació: Experiments aleatoris. Distribucions de referència.
Estimació Puntual i per Intervals:
Estimadors. Biaix, error quadràtic mitjà, consistència, normalitat asimptòtica, ...
Métodes d' estimació: moments, màxima versemblança, estimació Bayesiana.
Informació de Fisher i Cota de Cramér-Rao. Eficiència.
Distribució asimptòtica de l'estimador de màxima versemblança.
Introducció als mètodes bayesians d' inferencia.
Tests d' hipòtesis
Contrastos. Hipòtesis nul·la i alternativa. Tipus d'error.
Lema de Neyman Pearson i tests UMP.
Tests de raó de versemblança, del scoring i de Wald.
Tests de' ajust.
Tests de permutacions, bootstrap.
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Disposem de classes teòriques, de problemes i de pràctiques .
La matèria nova s’introduirà primordialment a les classes de teoria, però caldrà ampliar les explicacions del professor amb l’estudi autònom de l’alumne, amb el suport de la bibliografia de referència. Es valorarà la participació dels estudiants en les exposicions de la professora. Es farà un control parcial de teoria i problemes a la setmana de parcials designada per la Facultat. Al Campus virtual es penjarà material per repassar els apunt recollits a classe.
La classe de problemes es dedicarà a la resolució orientada d’alguns problemes proposats. Es valorarà especialment (amb nota) la participació dels estudiants a les classes de problemes.
A les classes pràctiques s’introduirà l’ús de software R amb aplicacions estadístiques. Es veuran metodologies descriptives i inferencials.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 14 | 0,56 | 2, 4, 7, 13 |
Classes de pràctiques | 14 | 0,56 | 2, 7, 8, 10, 13 |
Classes magistrals: teoria | 28 | 1,12 | 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i pensar problemes | 39 | 1,56 | 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Resolució de problemes (tallers i classes) | 20 | 0,8 | 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Treball pràctic amb instruments informàtics | 25 | 1 |
L'avaluació es realitza de manera continuada al llarg de tot el curs.
L’avaluació continuada te diversos objectius fonamentals: Monitoritzar el procés d'ensenyament i aprenentatge, permetent tant a l'alumne com al professor conèixer el grau d'assoliment de les competències i corregir, si és possible, les desviacions que es produeixin. Incentivar l'esforç continuat de l'alumne enfront del sobreesforç, freqüentment inútil, d'última hora. Verificar que l’alumne ha assolit les competències determinades en el pla d’estudis. Per això és demanarà l'acreditació d'un nivell mínim en totes les activitats d'avaluació (un 3 sobre 10).
Per fer aquesta avaluació es compta amb els següents instruments: Un examen parcial, participació en classe de problemes i entregues de problemes, exámen de práctiques de laboratori, que podrá fers-se en una única sessió o mès d' una.
L’avaluació continuada en complementa mitjançant una prova escrita al final del semestre.
L'examen de recuperació es dirigirà als estudiants que havent superat el nivell mínim no arribin encara a l'aprovat ( no es pot presentar per a pujar nota en cas d' estar aprovat). La part de práctiques i problemes no es podrá recuperar.
Avaluació única: En la data fixada per la Facultat per a l'examen d'avaluación única, qui s' aculli a questa modalitat haurá de lliurar entregar un dossier de problemes (15%) , i presentar un examen de teoría i problemes ( amb una part oral i una altra escrita) (70%) y un altre de práctiques amb R (15%).
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Parcial 2 | 40% | 7 | 0,28 | 2, 4, 7, 8, 10, 13 |
Examen Parcial-1 | 30% | 5 | 0,2 | 2, 4, 7, 8, 10, 12, 13 |
Examen de práctiques (R) | 15 % | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13 |
Problemes | 15% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13 |
Bàsica
Complementària
R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing. R
Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL
https://www.R-project.org/.