Logo UAB
2023/2024

Història de l'Art Antic i Medieval

Codi: 100025 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502758 Humanitats OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Duran Porta
Correu electrònic:
joan.duran@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L’assignatura pretén oferir una panoràmica equilibrada i bàsica de la història de l’art, des de les primeres civilitzacions fins a la fi del món medieval. Té la voluntat de proporcionar als estudiants les claus de lectura bàsiques per al coneixement dels criteris i recursos artístics dels diversos períodes estudiats, i per a entendre les diferències i les relacions entre ells. L’estudi se centra en un context fonamentalment mediterrani i europeu, de manera que el nom de l'assignatura, per a ser més precisos, hauria de ser Història de l'art antic i medieval d'Occident. 


Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Analitzar les normatives legals sobre patrimoni cultural i natural.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia.
  2. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica.
  3. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic.
  4. Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic.
  5. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques.
  6. Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural.
  7. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat.
  8. Reconstruir el panorama artístic del món contemporani.
  9. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.

Continguts

   PRIMERA PART: ANTIGUITAT

1. Antecedents: Les arrels orientals i mediterrànies de l’art europeu antic.

2. Art grec (s. VI aC-II aC).

3. Art romà (s. III aC-III dC).

   SEGONA PART: TARDOANTIGUITAT I ALTA EDAT MITJANA 

4. Art de l’antiguitat tardana (s. IV-VII).

5. Una mirada a Bizanci (s. VIII-XV). 

6. L’art de l’alta edat mitjana (s. VII-X).

   TERCERA PART: L’OCCIDENT MEDIEVAL

7. El romànic (s. XI-XII).

8. El gòtic (s. XII-XV).


Metodologia

L’assignatura es fonamenta en la classe magistral, on el discurs s’acompanya de projecció d’imatges en pwp i es basa en l’anàlisi concret de les obres d’art per evocar a partir d’elles les característiques generals de la producció artística de cada període estudiat. Es completarà la formació amb lectures proposades a classe, i amb l’assistència optativa a exposicions i museus de contingut relacionat amb el temari. La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Lectures específiques 10 0,4
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 60 2,4
Recull i anàlisi d'imatges 20 0,8
Visita a museus o exposicions 5 0,2

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'assignatura és avaluada a partir de tres proves diferents. Dues d'aquestes proves son exàmens parcials, cadascun dels quals compta un 40% de la nota final. Els exàmens es basen en la identificació visual de diverses obres d’art analitzades a classe, i en la resposta breu a una qüestió teòrica plantejada també al voltant de les imatges. La resta de la nota (20%) deriva de l'avaluació d'un treball de caràcter breu, sobre el qual s'informarà a principi de curs. 

En cas de no poder presentar-se a una de les proves per causa justificada, aquesta podrà ser recuperada a final de semestre. La no presentació injustificada a un examen no donarà dret a recuperació.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Podran presentar-se a una recuperació condicionada els alumnes suspesos amb una nota final (derivada de les tres proves d'avaluació) entre el 3'5 i el 4'9. La nota màxima d'aquesta recuperació serà un aprovat (5). 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'estudiant podrà acollir-se a l'avaluació única, que constarà d'un examen final sobre tot el temari del curs, i de l'entrega del corresponent treball. 

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

REVISIÓ DE QUALIFICACIONS

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 40% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen parcial 40% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball 20% 5 0,2 6

Bibliografia

BANGO, Isidro, Alta Edad Media. De la tradición hispanogoda al románico, Madrid, 1989

BANGO, Isidro, El arte románico, Madrid, 1989

BANGO, Isidro & Concepción ABAD, Arte medieval I, Madrid, 1996.

BANGO, Isidro & Gonzalo BORRÁS, Arte bizantino y Arte del Islam, Madrid, 1996.

BECKWITH, John, Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997 (1979).

BENDALA, Manuel & María José LÓPEZ GRANDE, Arte egipcio y del Próximo Oriente, Madrid, 1996.

BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Enrico PARIBENI, El arte de la Antigüedad clásica. Grecia, Madrid, 1998.

BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Mario TORELLI, El arte de la Antigüedad clásica. Etruria-Roma, Madrid, 2000.

BOARDMAN, John, El arte griego, Barcelona, 1991 (1967).

CAILLET, Jean-Pierre, L’art carolingien, París, 2005.

CASTELFRANCHI, Liliana, Lo splendore nascosto del Medievo. Arti minore: una storia parallela, Milà, 2005.

CORTÉS ARRESE, Miguel, Escenarios del arte bizantino, Múrcia, 2017.

DELIYANNIS, Deborah M., Ravenna in Late Antiquity, Cambridge, 2014.

DESCAMPS-LEQUIME, Sophie (dir.), Peinture et couleur dans le mond grec antique, París, 2007.

DODWELL, Charles R. Artes pictóricas en Occidente, 800-1200, Madrid, 1995 (1993).

ETTINGHAUSEN, Richard & Oleg GRABAR & Marilyn JENKINS-MADINA, Islamic art and architecture, 650-1250, New Haven/Londres, 2001.

FRANKFORT, Henry, Arte y arquitectura del Oriente antiguo, Madrid, 1982 (1954).

FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002.

GOMBRICH, Ernst H., Història de l’art, 2002 (1950).

GRABAR, André, La iconoclastia bizantina, Madrid, 1998 (1984).

KRAUTHEIMER, Richard, Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1984.

LASKO, Peter, Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999 (1972).

MARTÍNEZ DE LA TORRE, Cruz et alt., Historia del arte antiguo en Egipto y Próximo Oriente, Madrid, 2009.

McCLENDON, Charles B., The Origins of Medieval Architecture. Building in Europe 600-900 AD, New Haven-Londres 2005.

McCORMACK, Robin, Byzantine Art, Oxford, 2018 (2000)

NESS, Lawrence, Early Medieval Art, Oxford, 2001 (Oxford History of Art).

POLLIT, Jerome Jordan, El arte helenístico,  Madrid, 1989 (1986).

PREZIOSI, Donald & Louise A. HITCCOCK, Aegean Art and Architecture, Oxford, 1999.

RUDOLPH, Conrad (ed.), A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe, Oxford, 2000.

SMITH, William S., Arte y arquitectura del Antiguo Egipto, Madrid, 2000.

STALLEY, Roger, Early Medieval Architecture, Oxford, 1999.

VERGNOLLE, Élianne, L’art roman en France, París, 1994.

WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica, 1140-1300, Madrid, 2000.

YARZA, Joaquín & Marisa MELERO, Arte medieval II, Madrid, 1996.


Programari

-