Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
TEMARI
BLOC I. L'èpica llatina o la legitimació del poder.
I.1. Orígens del gènere. Orígens mítics de la matèria homèrica i l'evidència arqueològica: la civilització micènica i Troia.
I. 2. Homer. La Ilíada i l'Odissea.
I. 3. Enni i l'èpica romana.
I. 4. Virgili i la literatura d'època d'August.
I. 5. Comentari de l'Eneida. Pervivència de l'obra.
LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura de l'Eneida (obligatòriament els cants I-IV, VI, VIII i XII).
BLOC II. La poesia lírica llatina.
II. 1. Història del gènere. Els poetes lírics grecs.
II. 2. Catul líric. Horaci.
II. 3. Els tòpics horacians i la seva influència en la literatura universal.
II. 4. Comentari d'una selecció d'Odes i Epodes.
LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura d'una selecció de poemes de lírica grega, Catul i Horaci.
BLOC III. La retòrica. L'oratòria. L'art del ben parlar. De les paraules alades d'Homer fins a Ciceró. L'oratòria actual. Anàlisi de discursos.
III. 1. L'oratòria a la Grècia clàssica i a l'època hel·lenística. L'oratòria a Roma (fins a Ciceró).
III. 2. Ciceró. Comentari de la Defensa del poeta Àrquias.
III. 3. Taller d'oratòria (segons els romans). Fonts primàries, objectius de l'oratòria, parts de la retòrica, figures retòriques.
III. 4. Taller d'oratòria moderna. Anàlisi de discursos: els de Brutus i Marc Antoni a l'adaptació de J. L. Mankiewicz de Juli Cèsar de Shakespeare; selecció d'oradors dels s. XX i XXI.
LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura del discurs en Defensa del poeta Àrquias, de Ciceró.
IV. La faula, el conte i la novel·la llatina.
IV. 1. Història del gènere. De la novel·la rosa grega (Dafnis i Cloe) a la paròdia del gènere en llatí (Satíricon de Petroni).
IV. 2. Un conte encisador dins les Metamorfosis d'Apuleu: el Conte de Psique i Cupido.
LECTURA OBLIGATÒRIA: Selecció d'episodis del Satíricon de Petroni. Visionat del Satíricon de Fellini. Lectura a triar entre Dafnis i Cloe de Longus i el conte de Psique i Cupido d'Apuleu.
Si es fa avaluació continuada, l'assistència a classe és fonamental a l’hora de poder superar amb èxit l’assignatura. L’estudiant haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs, i hi haurà diferents seminaris on es comentaran lectures i pel.lícules relacionades amb els continguts treballats a classe. Els estudiants hauran de realizar un treball de curs sobre algun aspecte del programa de l'assignatura, en grup, que sigui demostratiu dels continguts impartits i estudiats. Aquest treball es defensarà oralment.
Atès que nombrosos estudis científics demostren que la lectura sobre paper millora la comprensió i la memorització dels continguts, tot facilitant-ne la reflexió crítica, es recomana vivament que s'imprimeixin tots els materials disponibles al Campus Virtual i que les activitats i els exercicis es treballin sempre sobre paper.
D'altra banda, l'ús dels dispositius digitals (tablets o ordinadors) i dels mòbils a l'aula quedarà restringit a activitats docents i sempre a petició del professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Commentary of books, poems, films, videos... | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures obligatòries | 62 | 2,48 | |
Treball en equip i estudi | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
I. AVALUACIÓ CONTINUADA
PERCENTATGE DE CADA PART:
35%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (BLOCS 1 i 2).
30%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (BLOCS 3 i 4).
5%: Sessió d'oratòria (breu argumentació de 3 minuts sobre un tema usant les estratègies de l'oratòria). (l'assistència a aquesta sessió és obligatòria).
25%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa: 30 de maig, 11 i 13 de juny. (l'assistència a les tres sessions d'exposicions orals és obligatòria).
5%: Participació en debats, comentaris sobre lectures fetes, etc...
NOTES MOLT IMPORTANTS
II. AVALUACIÓ ÚNICA
PERCENTATGE DE CADA PART:
60%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (BLOCS 1, 2, 3 i 4): 28 de maig.
15%: Treball per escrit, amb reflexió personal, sobre les lectures obligatòries del curs (veure continguts). A entregar el dia 28 de maig.
25%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa: 30 de maig.
NOTES:
A la recuperació, només es podrà recuperar un 30% de la matèria, corresponent a un examen dels blocs 1-2 O BÉ 3-4.
III. PLAGI
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral en grup sobre un tema determinat pel professor | 25% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Participació activa a l'aula | 5% | 0 | 0 | 2, 5, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Sessió d'oratòria. Breu exposició argumentativa de 3 min. | 5% | 1,5 | 0,06 | 5, 6, 11 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BEARD, Mary (2016). SPQR: Una historia de la Antigua Roma, Barcelona: Crítica.
BEARD, Mary (2013). La herencia viva de los clásicos, Barcelona: Crítica.
CODOÑER, Carmen (ed.) (1997). Géneros literarios latinos, Salamanca: Universidad de Salamanca. Servicio de Publicaciones.
CODOÑER, Carmen (ed.) (1997). Historia de la literatura latina, Madrid: Cátedra.
FERRERO HERNÁNDEZ, Cándida (2006). Textos de literatura europea y tradición clásica, Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.
GRAFTON, Anthony; MOST, Glenn W.; SETTIS, Salvatore (eds.) (2010), The Classical tradition, Cambridge/London: Belknap.
GRIMAL, Pierre (2005). Historia de Roma, Barcelona: Paidós.
HARDWICK, Lorna; STRAY, Christopher (2011). A Companion to Classical Receptions, Malden (Massachusetts):John Wiley & Sons. Disponible online.
HOWATSON, M. C. (1991). Diccionario de la literatura clásica, Madrid.
JENKINS, Richard (ed.) (1995). El legado de Roma. Una nueva valoración, Barcelona: Crítica.
JENKINS, Richard. (2015). Un paseo por la literatura de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
JERPHAGNON, L. (2007). Historia dela Roma antigua, Barcelona: Edhasa. Ensayo histórico.
JONES, Peter (2013). Veni, uidi, uici. Hechos, personajes y curiosidades de la antigua Roma, Barcelona: Crítica.
KALLENDORF, Craig W. (ed.) (2007). A Companion to the Classical Tradition, Malden (Massachusetts): Blackwell.
WALDE, Christine (ed.) (2012). The Reception of Classical Literature (Brill’s New Pauly Supplements, 5), Leiden-Boston: Brill.
RECURSOS EN XARXA
No cal emprar cap programa informàtic.