Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
UNITAT 1: INTRODUCCIÓ.
1.1. Geografia i cronologia.
1.2. Què són els clàssics? Què és la tradició?
1.3. Quins són els clàssics la transmissió dels quals estudiarem?
· LECTURA OBLIGATÒRIA: Ítalo Calvino (2009), Por qué leer a los clásicos, Madrid: Siruela.
UNITAT 2: EL LLIBRE, EL MERCAT EDITORIAL I LES BIBLIOTEQUES A L'ANTIGUITAT.
2.1. Suports d'escriptura i disciplines.
2.2. Evolució de el llibre.
2.3. El mercat editorial:
2.3.1. Escriptors i agents editorials.
2.3.2. El públic receptor.
2.4. Arxius i biblioteques.
· LECTURA OBLIGATÒRIA: Selecció de textos clàssics.
UNITAT 3: EL PROCÉS DE TRANSMISSIÓ DES DE L'EDAT MITJANA FINS ALS NOSTRES DIES.
3.1. El procés de transmissió dels textos: on, com i per què.
3.2. Scriptoria medievals.
3.3. Renaixement carolingi.
3.4. Renaixement del segle XII.
3.5. Humanisme.
3.6. El desenvolupament de la impremta.
3.7. Dibuix i fotografia.
3.8. L'era digital.
· CINEFÒRUM: Eichinger, B. (productor) i Annaud, J-J. (Director) (1986), El nom de la rosa, Alemanya: Coproducció Alemanya de l'Oest (RFA) -França-Itàlia; Constantin Film / ZDF / Cristaldifilm / Radiotelevisione Italiana / Les Films Ariane / France 3 Cinéma.
UNITAT 4: LA LLEGENDA D’ALEXANDRE.
4.1. Vida d'Alexandre.
4.2. Mitificació d'Alexandre.
4.4. Fonts clàssiques.
4.5. Transmissió i recreació del personatge: primer heroi èpic d'occident.
4.6. Alexandre a l'actualitat.
· CINEFÒRUM: Borman, M., Kilik J., Smith I., Schuely, T., Stone,O.(productors)i Stone,O. (director) (2004), Alexandre el Gran, Estats Units: Warner Bros Pictures / Intermèdia Films.
UNITAT 5: LA REBEL·LIÓ D’ESPÀRTAC.
5.1. Successos històrics.
5.2. Testimonis clàssics de l'episodi.
5.3. Significació de l'episodi al llarg de la història.
5.4. Espàrtac en l'actualitat.
· LECTURA OBLIGATÒRIA: Howard Fast (2003), Espartaco, Barcelona: Edhasa. Primera edició: 1951.
L’assignatura és presencial. L’estudiant haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs. L’assistència a les lliçons magistrals li servirà per contextualitzar les diferents lectures proposades al llarg del curs.
Hi haurà diferents seminaris on es comentaran lectures i pel.lícules relacionades amb els continguts treballats a classe.
Per bé que no hi haurà control d’assistència a les classes, la considerem fonamental a l’hora de poder superar amb èxit l’assignatura.
Els estudiants hauran de realizar un treball de curs sobre algun aspecte del programa de l'assignatura, en grup, que sigui demostratiu dels continguts impartits i estudiats. Aquest treball es defensarà oralment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Comentari i discussió de lectures i pel·lícules | 6 | 0,24 | 2, 3, 5, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en grup i exposició oral | 31,5 | 1,26 | 2, 5, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball personal | 35 | 1,4 | 2, 4, 7, 8, 9 |
Lectures complementàries | 11 | 0,44 | 2, 8, 11 |
Lectures obligatòries | 25 | 1 | 2, 8, 11 |
Visionat de pel·lícules | 4 | 0,16 | 3, 11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
PERCENTATGE DE CADA PART:
40%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 1, 2 i 3). Setmana 8.
40%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 4, 5 i 6). Setmana 16.
20%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa. Setmanes 14 i 15.
AVALUACIÓ ÚNICA.
En la data destinada a realitzar la prova d'avaluació es realitzaran tres proves:
·Prova teòrica: es contestarà un qüestionari de preguntes curtes i concretes (40%).
·Prova teòrica: es desenvoluparà una pregunta llarga d'un dels temes proposats i estudiats durant el curs (40%).
·Prova pràctica de comentari d'un text (20%).
NOTES MOLT IMPORTANTS
PLAGI
DOCÈNCIA VIRTUAL O HÍBRIDA
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral sobre un tema determinat pel professor i treballat en equip | 20% | 4,5 | 0,18 | 5, 7, 8, 9 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
AGHION, Irène ET AL. (1997). Guía iconográfica de los héroes y dioses de la antigüedad, Madrid: Alianza.
BEARD, Mary (2013). La herencia viva de los clásicos, Barcelona: Crítica.
BEARD, Mary (2016). SPQR: Una historia de la Antigua Roma, Barcelona: Crítica.
CALVINO, Italo (2009). Por qué leer a los clásicos, Madrid: Siruela.
CHRISTOL, Michel (1991). De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras, Madrid: Akal.
CODOÑER, Carmen (ed.) (1997). Géneros literarios latinos, Salamanca: Universidad de Salamanca. Servicio de Publicaciones.
CODOÑER, Carmen (ed.), (1997). Historia de la literatura latina, Madrid: Cátedra.
CURTIUS, Ernst Robert (1978). Literatura europea y edad media latina, México: Fondo de Cultura Económica. 2 vols.
FAST, Howard (2003) [19511]. Espartaco, Barcelona: Edhasa.
GRIMAL, Pierre (2008). Diccionari de mitologia grega i romana, Barcelona: Edicions de 1984.
GRIMAL, Pierre (2005). Historia de Roma, Barcelona: Paidós.
GRIMAL, Pierre (1999) La civilización romana. Vida, costumbres, leyes, artes, Barcelona: Paidós,
HACQUARD, Georges ET AL. (2000). Guía de la Roma Antigua, Madrid: Atenea.
HIGHET, Gilbert (1954). La tradición clásica, México: Fondo de Cultura Económica. 2 vols.
JENKINS, Richard (ed.) (1995). El legado de Roma. Una nueva valoración, Barcelona: Crítica.
JENKINS, Richard (2015). Un paseo por la literatura de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
JERPHAGNON, Lucien (2007). Historia de la Roma antigua, Barcelona: Edhasa. Ensayo histórico.
JONES, Peter (2013). Veni, uidi, uici. Hechos, personajes y curiosidades de la antigua Roma, Barcelona: Crítica.
LANE FOX, Robin (2007). Alejandro Magno. Conquistador del mundo (Maite Solana, trad.). Barcelona: El Acantilado.
LANE FOX, Robin (2007). El mundo clásico. La epopeya de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
ORDINE, Nuccio (2017). Clàssics per a la vida, Barcelona: Quaderns Crema.
PALMER, Leonard Robert (1984). Introducción al latín, Barcelona: Planeta.
REYNOLDS, Leighton D. – WILSON, Nigel G. (1986). Copistas y filólogos, Madrid: Gredos.
RUZÉ, Françoise - AMOURETTI, Marie-Claire (2000). El mundo griego antiguo: de los palacios cretenses a la conquista romana, Madrid: Akal.
VON ALBRECHT, Michael (1997). Historia de la literatura romana, Barcelona: Herder. 2 vols.
RECURSOS EN XARXA
Ningú.