Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Màster

Codi: 44692 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Olmos Rueda
Correu electrònic:
patricia.olmos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua de comunicació pot ser tant en català com en castellà en funció de la situació personal de cadascú

Prerequisits

Per poder presentar el TFM s'han de tenir superats la resta dels moduls de l'estudi

Objectius

El TFM tracta d’aprofundir en la preparació per a una activitat professional que contribueixi a desenvolupar les seves habilitats professionals i aplicar els coneixements adquirits durant el programa formatiu realitzat. El TFM pretén ajudar a interrelacionar els diferents aprenentatges i subordinar-los a la resolució de problemes pràctics. L'objectiu és desenvolupar un projecte de recerca i/o innovació sobre mediació en un context concret que posi en joc totes les competències i continguts desenvolupats al llarg dels diferents mòduls del màster. Aquest projecte ha de promoure processos de reflexió, innovació i generació didees en mediació mitjançant el desenvolupament i elaboració duna tasca investigadora.

Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi i conclusions.
  • Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Resoldre problemes de manera efectiva, contextualitzada i amb responsabilitat social.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i examinar críticament accions, enfocaments i contextos de la mediació.
  2. Analitzar i interpretar la informació de manera sistemàtica.
  3. Anticipar-se a les demandes d’informació de l’entorn.
  4. Contrastar idees i arguments en equips de treball per generar idees creatives.
  5. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  6. Dissenyar activitats de difusió de la cultura de mediació.
  7. Documentar-se abans de prendre decisions.
  8. Elaborar i comunicar un informe de resultats.
  9. Emprar adequadament recursos, mètodes canals i mitjans per a una comunicació efectiva amb diferents públics.
  10. Identificar les múltiples visions i perspectives que conformen la realitat socioeducativa.
  11. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  12. Localitzar fonts d’informació i bases de dades específiques de l’àmbit disciplinari.
  13. Planificar els objectius i recursos per garantir el compliment de la tasca o l'acció.
  14. Prendre decisions en situacions complexes i avaluar-ne les possibles conseqüències.
  15. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  16. Reflexionar sobre la base de coneixements fonamentats o evidències científiques, no acceptar només idees.
  17. Seleccionar oportunament les fonts i els mètodes més adequats per obtenir la informació necessària en cada circumstància.

Continguts

  • Perspectives i metodologies de recerca en mediació
  • Les especificitats metodològiques en funció del tema de recerca
  • Procediment per a la recollida dinformació i anàlisi de dades
  • La redacció i la divulgació de l'informe de recerca

Metodologia

El TFM es planteja com un treball d'innovació i millora d'una realitat professional i institucional, relacionat amb la temàtica de la formació realitzada i l'execució de la qual implica processos de diagnòstic, aplicació i avaluació. Per desenvolupar-lo, partim de la idea que cada projecte és únic i requereix una atenció individualitzada i contextualitzada.Els TFM es podran centrar en propostes d’intervenció relacionades amb la mediació familiar i amb l’àmbit del dret privat, considerant tant l’aplicació de protocols com l’organització, gestió i propostes de resolució de situacions conflictives sotmeses a mediació.

Els estudiants tindran 15 dies per presentar una proposta inicial (aproximadament 1 full), en la qual constarà el títol, autor i una breu descripció de l'activitat de mediació sobre la que es vol aprofundir. La proposta s'enviarà a la Coordinació del programa formatiu en la data indicada. Aquesta primera proposta serà analitzada per la Coordinació per verificar si s’adequa al programa formatiu i servirà per assignar un tutor o tutora, que es comunicarà als interessats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories, fòrums de debat, presentació oral de treballs 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs escrits / Estudi personal 120 4,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17

Avaluació

La presentació i la defensa permetrà al professorat del programa formatiu avaluar el grau d'integració dels coneixements adquirits i la maduresa a l'hora d'abordar problemes reals de caràcter professional.

EL TFM es presentarà, durant el mes de setembre 2023, a un tribunal de tres membres que la coordinació del programa habilitarà cada curs acadèmic entre els professors responsables del TFM. No s'admetrà la presentació i defensa del Projecte si no s'han superat positivament les activitats programades en els diferents mòduls del programa formatiu. El TFM serà valorat per un mínim de dos professors del programa formatiu. 

La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html  

Així mateix, per aprovar aquest mòdul, també cal demostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

La nota del TFM s’establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d’activitats d’avaluació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa als fòrums 10 0 0 4, 5, 7, 10, 11, 12, 15
Defensa oral del TFM 30 0 0 5, 6, 8, 9, 15
Lliurament i valoració de l'informe de TFM 60 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Sánchez, A., Olmos, P., Torrado, M., y Garcia, J. (2015). Trabajos de grado y postgrado. Archidona: Aljibe ediciones.

En funció de la temàtica escollida per l'estudiant es recomanarà la lectura i anàlisi de documentació bibliográfica.

Programari

No es requereix programari específic