Logo UAB
2022/2023

Pràctiques Externes

Codi: 44691 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Olmos Rueda
Correu electrònic:
patricia.olmos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Tant el català, com el castellà seran llengües vehiculars en el mòdul de pràctiques externes

Prerequisits

No hi ha requisits previs. 

Objectius

L'objectiu del mòdul de pràctiques externes és realitzar una observació i petita intervenció mediadora en un context concret que posi en joc totes les competències i continguts desenvolupats al llarg dels diferents mòduls del màster. Aquestes pràctiques han de promoure processos d'observació, reflexió, innovació i generació d'idees en mediació mitjançant el disseny, l'aplicació i l'avaluació d'una intervenció en l'àmbit de la mediació.

Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi i conclusions.
  • Desenvolupar correctament processos de negociació col·laborativa i identificar actituds i comportaments de la part contrària.
  • Distingir i gestionar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Gestionar i redactar adequadament els tràmits administratius i els continguts d'un acte de mediació familiar i de l'àmbit del dret privat.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Reconèixer i preservar la situació de simetria permanent entre les parts en l'acte de mediació.
  • Resoldre problemes de manera efectiva, contextualitzada i amb responsabilitat social.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i examinar críticament accions, enfocaments i contextos de la mediació.
  2. Anticipar-se a les demandes d’informació de l’entorn.
  3. Aplicar estratègies per fer un procediment administratiu adequat d'un acte de mediació familiar i/o de l'àmbit del dret privat.
  4. Aplicar estratègies per garantir la igualtat de condicions entre les parts.
  5. Aplicar estratègies per generar un clima de diàleg respectuós, agradable i estimulant.
  6. Contrastar idees i arguments en equips de treball per generar idees creatives.
  7. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  8. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  9. Documentar-se abans de prendre decisions.
  10. Emprar adequadament recursos, mètodes canals i mitjans per a una comunicació efectiva amb diferents públics.
  11. Escoltar activament per millorar, valorar i prendre decisions justes i coherents mirant pel bé comú.
  12. Identificar les múltiples visions i perspectives que conformen la realitat socioeducativa.
  13. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  14. Identificar possibles conflictes subjacents entre les parts.
  15. Localitzar fonts d’informació i bases de dades específiques de l’àmbit disciplinari.
  16. Manifestar una actitud respectuosa i tolerant davant de la diversitat de destinataris i professionals.
  17. Planificar els objectius i recursos per garantir el compliment de la tasca o l'acció.
  18. Prendre decisions en situacions complexes i avaluar-ne les possibles conseqüències.
  19. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  20. Redactar i documentar adequadament els continguts i els acords principals de qualsevol acte o acció de mediació.
  21. Resoldre interferències entre els diferents interessos d'un conflicte.
  22. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.
  23. Seleccionar oportunament les fonts i els mètodes més adequats per obtenir la informació necessària en cada circumstància.

Continguts

Les Pràctiques externes tenen un paper molt important perquè representa el Mòdul on es sintetitzen els aprenentatges teòrics i pràctics de tot el pla d’estudis. 

Les pràctiques externes s'estructuren en dues parts o blocs, que es realitzen en un mateix centre o institució col·laboradora, amb caràcter obligatori per a tot l’alumnat. 

BLOC 1. Pràctiques d’observació en un centre de mediació.

Aquest primer bloc permet conèixer el centre i el seu entorn, l’organització general, el funcionament, el treball dels professionals de la mediació i les diferents intervencions que es realitzen.

BLOC 2. Pràctiques d’intervenció en un centre de mediació.

Aquest segon bloc ha de servir per completar les pràctiques d’observació i analitzar les característiques del professional de la mediació a la institució. Així mateix, durant aquest període, l'estudiant farà accions d'intervenció mediadora acompanyat pel professional del centre, que també pot incloure la participació en projectes educatius/formatius. Aquesta intervenció l'ha de dissenyar, implementar i avaluar l'estudiant sota la supervisió del tutor de centre i del màster.

Metodologia

Les Pràctiques externes tenen un paper molt important perquè representa el Mòdul on es sintetitzen els aprenentatges teòrics i pràctics de tot el pla d’estudis. Les hores d’estada als centres de pràctiques serà de 150 hores, que es completaran amb els seminaris presencials de seguiment a la Facultat. La resta d’hores del mòdul es completaran amb tutories, treball autònom i elaboració de la memòria.

Les 150 hores al centre seran distribuïdes de la següent manera:

  • Període intensiu* del 20 al 24 de febrer de 2023.
  • Període extensiu** del 03 de març al 16 de juny de 2023.
  • Període intensiu del 19 al 30 de juny de 2023.

*Les pràctiques en període intensiu es portarien a terme de dilluns a divendres, 5 hores al dia.

**El dia reservat per a les pràctiques en període extensiu és el divendres, 5 hores al dia. No obstant, el període extensiu es pot redistribuir en la resta de setmana en horari de matins.

El/la coordinador-a de les pràctiques serà el professor responsable del mòdul. El/la coordinador-a assignarà a l’alumne un/a tutor/a acadèmic de la Facultat, que serà el professor de contacte a la UAB durant el temps de realització de la pràctica i signarà també l’imprès de formalització de les pràctiques, si es cau.

El/la tutor-a acadèmic de la Facultat serà el responsable acadèmic. El/la tutor-a nomenat pel Centre/Organisme/Institució, supervisarà i emetrà un informe d’avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i Tutories 6 0,24 10, 15, 17, 23
Tipus: Supervisades      
Estada al centre de pràctiques 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 69 2,76 1, 9, 15, 17, 20, 23

Avaluació

Els indicadors d’avaluació d’aquest mòdul queden recollits a la taula d’activitas d’avaluació. Cal que cada indicador superi una puntuació mínima de 5 per superar aquest mòdul.

La data de lliurament del treball de pràctiques es farà durant el mes de juliol de 2023.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions d'activitats dirigides (seminaris i tutories) és obligatòria. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar a les figures docents del mòdul corresponent.

Com en qualsevol altre mòdul del màster els estudiants disposen d’una convocatòria que podrà ser avaluada fins al setembre, tal com quedi establert al calendari acadèmic administratiu aprovat cada curs acadèmic per la nostra universitat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en fòrums 23,3 0 0 6, 11, 16, 17, 19, 22
Autoavaluació 10 0 0 1, 9, 16, 18, 20
Informe del centre de pràctiques 33,3 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 22
Lliurament de l'informe de pràctiques i defensa oral 33,4 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23

Bibliografia

Es recomanarà bibliografia en funció de la tipologia de centre on es realitzi l'estada de les pràctiques.

Programari

No procedeix