Logo UAB
2022/2023

Tecnologia, Economia i Polítiques en la Indústria de Continguts

Codi: 44519 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual i Publicitat OT 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Llorens Maluquer
Correu electrònic:
carles.llorens@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Josep Maria Martí Martí
Joaquín Puig Gonzalez
Ana Ullod Pujol
Emilio Fernandez Peña

Prerequisits

Domini de l'anglès. 

Objectius

Aquest mòdul té com a objectiu estudiar la transformació de les indústries audiovisuals i els sistemes publicitaris contemporanis, així com les tecnologies i polítiques de comunicació dins de l'escenari de les transformacions digitals. Es tracta de saber delimitar i entendre el pes dels factors econòmics, polítics, industrials, tecnològics, de gestió i d'internet que configuren la complexa realitat del sector audiovisual i publicitari.

Competències

  • Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
  • Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Identificar i comprendre els principales fenòmens que incideixen en les indústries, les polítiques i els continguts audiovisuals i publicitaris, així com en la seva recepció.
  • Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
  • Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  • Seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies metodològiques de recerca científica en l'estudi de la comunicació audiovisual i el desenvolupament de productes

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar com les forces econòmiques, polítiques, tecnològiques i socials incideixen en el sector audiovisual i publicitari, incloent-hi l'impacte d'Internet.
  2. Analitzar la incidència de les dinàmiques que intervenen en les indústries i polítiques audiovisuals i publicitàries.
  3. Aplicar models validats d'avaluació de polítiques, de tecnologies, de gestió i d'indústries del sector audiovisual i publicitari.
  4. Identificar i avaluar els principals corrents de pensament presents en l?estudi relacionat amb les diferents indústries culturals.
  5. Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
  6. Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  7. Reconèixer el paper dels mitjans, les produccions audiovisuals i la publicitat en la construcció de les relacions de gènere i de la identitat sexual i de gènere.
  8. Seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies metodològiques de recerca científica en el camp de les indústries i polítiques de la comunicació audiovisual.

Continguts

A partir dels objectius s'abordaran el canvi que suposa la gestió d'empreses i del coneixement en un entorn digital, el paper de la tecnologia i l'economia com a factors clau en els canvis del sector audiovisual i publicitari contemporani i la reflexió i l'estudi de els principals corrents teòrics que els analitzen, l'anàlisi teòrica de les polítiques i tecnologies de comunicació  amb estudi de casos concrets a nivell europeu, estatal i català; l'anàlisi intel·lectual del paper d'internet i l'impacte de les xarxes socials en el sistema audiovisual i publicitari, i, finalment, l'estudi teòric i concret dels canvis de les estructures publicitàries bàsiques per entendre un dels pilars del model de negoci audiovisual .

Temari:
1.- Gestió d'empreses i del coneixement en la societat digital 3 ECTS (Josep Ma Martí)

2.- Internet, xarxes socials i el seu impacte en el sector audiovisual 3 ECTS (Emilio Fernández) 

3.- Canvis en els sistemes publicitaris contemporanis 6 ECTS (Ana Ullod i Quim Puig)
4.- Tecnologia i economia en el sistema audiovisual contemporani 3 ECTS (Carles Llorens)

Metodologia

La docència s'estructura a partir d'uns seminaris molt espcialitzats i la tutorització de treballs sobre les assignatures del mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 75 3 1, 2, 4, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories dels treballs 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Lectures i treball autònom de l'alumnat 100 4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Redacció de los trabajos del módulo 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

Cada professor del mòdul indicarà a l'inici de la seva assignatura el tipus de treball que hauran d'elaborar els estudiants i com s'haurà de presentar. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Traball Josep Mª Martí 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball Ana Ullod 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball Carles Llorens 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball Emilio Fernández 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball Joaquín Puig 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Alvarez del Blanco, Roberto (2011), Neuromarketing, Ed Prentice Hall, Madrid
Anderson, Chris. (2008). The Long Tail. Revised and Updated Edition. New York: Hyperion

Balbi, Gabriele i Paolo Maggauda (2018). A history of digital media. Londres: Routledge.

Buckland, Michael Keeble (2017). Information and Society.Cambridge: MIT Press.

Carey, John i Elton, Martin (2010). When media are new. University Michigan Press, Ann Arbor

Cuilenburg, Jan Van; McQuail, Denis (2003) 'Towards a New Communications Policy Paradigm', European Journal of Communication, 18 (2): 181-207.

Lee, Kai Fu (2018) AI Superpowers: China, Silicon Valley, and the New World Order. Boston: Houghton MifflinHarcourt.

McLuhan, Marshall (1996) Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós (original de 1964).

Mueller, Milton (2017). Will the Internet fragment? : sovereignty, globalization and cyberspace. Cambridge, Polity Press.Morozov, Evgeny, (2014). To save everything, click her: the folly of technological solutionism, New York: PublicAffairs

Rogers, Everett M. (2003) Diffusion of Innovations, 5a ed. New York: Free Press. Schmidt, Eric & Cohen, Jared (2014). El Futuro digital, Madrid: Anaya Multimedia.

Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva, Barcelona: Gedisa.

Wu, Tim (2011). The Master switch: the rise and fall of information empires, New York, N.Y.: Vintage Books.

Christensen, Clayton M. (2016). The innovator's dilemma: when new technologies cause greatfirms to fail, Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press.

Diamond, Jared (2006). Armas, gérmenes y acero: breve historia de la humanidad en los últimos trece mil años, [Barcelona]: Debate.

 

Programari

No cal dominar cap programari per desenvolupar aquest modul.