Logo UAB
2022/2023

Pràctiques en Empreses i/o Administracions

Codi: 44430 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Gabarrell Durany
Correu electrònic:
xavier.gabarrell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els estudiants poden realitzar l'assignatura, tant en català, espanyol com en anglès. I les pràctiques en qualsevol lloc del món

Prerequisits

És indispensable estar matriculat d'aquest mòdul per iniciar els tràmits per la realització de les pràctiques en empreses i/o administracions. Per realitzar les pràctiques en una empresa o institució s'haurà d'haver signat prèviament un conveni entre la universitat i l'empresa/administració, així com els seus annexos que també signa l'estudiant. La gestió d'aquest conveni es porta a terme en l'Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències prèvia complimentació d'un formulari de proposta d'activitats que se sol.licitarà al coordinador del mòdul.
Com a informació i recomanacions conegudes per configurar aquest tipus d'acords és important tenir en compte:
- No hi ha obligació de la institució amfitriona per recompensar econòmicament als estudiants. Aquesta iniciativa és només una possibilitat que pot fer l'empresa seguint el que fixi la normativa vigent en cada cas.
- El Pràcticum es pot realitzar a Espanya o a l'estranger. No obstant això, una anàlisi cas per cas es farà pel tutor acadèmic per autoritzar el Pràcticum.
- Si la institució d'acollida és una empresa pública o privada de Catalunya, els estudiants han de tenir fluïdesa en espanyol o català.
Observació: El número d'alumnes que podran cursar l'assignatura està lligat al número de vacants oferides per les empreses, que és variable. Per aquest motiu, és possible que abans d'iniciar el curs es limiti el número de places d'estudiants que es poden matricular aquest mòdul.

Objectius

L'objectiu del mòdul és l'apropament al món laboral extern a la Universitat i l'aplicació dels coneixements propis del master a les tasques assignades en una empresa o administració, que haurà de permetre a la vegada adquirir unes competències i resultats d'aprenentatge concrets.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb la millora ambiental de productes, processos i serveis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  2. Donar suport a l'enfortiment de la capacitat social dels organismes públics i privats, en els diferents nivells, aportant coneixements en la tasca de buscar solucions a l'àmplia varietat de situacions que es donen en l'espai urbà, des d'una perspectiva ambiental.
  3. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  4. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada.
  5. Treballar cooperativament.
  6. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Aquesta assignatura no té continguts teòrics.


No és considera adient la realització de pràctiques externes en laboratoris de recerca dins de la Universitat
Autònoma de Barcelona, només es consideraria aquesta possibiltat com a fet excepcional.

Metodologia

El valor dels crèdits que obtindrà l'alumne per les pràctique serà el que s'estableix al mòdul corresponent.


Per al càlcul d'hores total que l'estudiant ha de realitzar l'empresa/entitat haurà de tenir compte que el nombre
mínim d'hores per crèdit és de 25 i el nombre màxim és de 30 hores.


La realització de les pràctiques no suposa l'assumpció, per les parts, (universitat, empresa/entitat) d'obligacions més enllà de les estrictament acadèmiques i, en cap cas, no implicarà l'existència d'una relació laboral entre l'estudiant i l'empresa/entitat.

Els estudiants de pràctiques, que obligatòriament han d'estar matriculats d'aquest mòdul, queden coberts per l'assegurança escolar en els termes que assenyali la legislació vigent en la matèria. Els estudiants no compresos en l'àmbit d'aplicació de l'assegurança escolar hauran d'acreditar, en el moment
de fer la sol·licitud de les pràctiques, la seva cobertura en algun altre sistema assistencial i de responsabilitat civil.


L'estudiant s'insereix en el treball que duu a terme en l'empresa o administració on fa les pràctiques, i, haurà
de fer els seus horaris.

En cada cas s'elaborarà un una fitxa de treball específica en la que constarà entre altres la Proposta de feines a dur a terme per l'alumne/a.

Un cop l'alumne ha realitzat les pràctiques, durant la darrera setmana, ha de redactar una:

• Memòria on recollirà les practiques realitzades.


El protocol a seguir per l'alumne és el següent:
1. Els estudiants han d'enviar un correu electrònic al coordinador Pràcticum expressant els seusinteressos, camp d'interès, un breu CV en format Word o pdf amb tots els detalls .
2. Aquest correu electrònic ha de ser enviat a molt tard el 5 de novembre.
3 . Si les ofertes estan disponibles , el coordinador del Pràcticum les publica al Campus Virtual, incloent una breu descripció per fer la seva pràctica.
4 . Durant un període d'una setmana després del punt anterior , els alumnes poden expressar les seves preferències per fer la seva estada . Cada alumne podrà assenyalar com a màxim dues opcions per ordre de preferència.
5 . El coordinador del Pràcticum distribuirà les pràctiques que s' ofereix en base a les preferències dels estudiants i les condicions dels llocs ( per exemple , les necessitats de transport , coneixements d'idiomes, seleccionats per l'empresa, etc . ). La selecció entre dos estudiants en igualtat de condicions es basarà a partir de les qualificacions acadèmiques i les assignatures cursades en el mateix master, així com també
anteriorment.
6 . El coordinador del Pràcticum es comunicarà amb el tutor en la institució amfitriona, i li proporcionarà el nom i currículum dels estudiants assignats pel coordinador del Pràcticum .
7 . A través de les dades facilitades pel coordinador de les pràctiques, l'estudiant s'ha de comunicar amb la institució amfitriona responsable de mantenir una entrevista per establir els detalls de la seva estada ( hores ,tasques a realitzar, etc . ) Es necessita aquesta entrevista abans de l'acceptació final de l'estudiant.
8 . Si l'entrevista és satisfactori , l'estudiant ha d'enviar per correu electrònic el formulari de proposta d'activitat al coordinador del Pràcticum . Aquest es posarà en contacte amb la Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències , el qual prepararàel corresponent acord entre la UAB i la institució amfitriona. L'acord es prepara amb diverses còpies .
9 . La Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències enviarà les còpies del conveni, degudament signades , a la institució amfitriona responsable per ser signat i retornat per la institució amfitriona a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències.
10 . Un cop signat l'acord , els estudiants poden iniciar les seves activitats de pràcticum.
11 . Acabat seva estada es realitzarà l'avaluació.

Variacions comunes a aquest procediment.
Si els estudiants volen trobar una institució que els aculli a fer el pràcticum, l'estudiant ha de parlar directament amb el coordinador del Pràcticum per decidir si es pot dur a terme o no, principalment en funció del pla de treball i les limitacions legals. Abans d'aquesta xerrada, l'estudiant pot utilitzar la documentació aportada en el present document a petició de la institució amfitriona. L'estudiant ha de comunicar-se amb el coordinador de
pràcticum amb el temps suficient per processar l'acord abans de l'inici de la pràctica. Aquest contacte ha de ser com a mínim amb tres setmanes d'antelació (que és el temps que es necessita generalment per a processar un acord). Tots els altres requisits de registre i avaluació de la matèria són completament equivalent al procediment explicat en la resta d'apartats d'aquesta guia docent.

En alguns casos, aquest mòdul pot combinar-se amb la tesi de mestratge (TFM) i / o participar en Reptes publicitats per tercers i que respongui a demandes específiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutoritzades 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del treball 217 8,68 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es fa a partir d'un breu informe per part del tutor a l'empresa, i del treball escrit i de la presentació oral (si s'escau).

L'avaluació es realitzarà d'acord amb les següents pautes:
- 50% a partir de Informe d'avaluació que realitza el tutor de l'empresa
- 50% a partir de la qualificació del tutor universitari (o coordinador de l'assignatura) d'acord amb el treball escrit (i de la presentació oral, si s'escau) i el video, tot tenint en compte l'informe de l'empresa.

La manera de procedir és la següent:
1. Tan aviat com acabi la seva dedicació al Pràcticum, l'estudiant ha d'escriure el treball escrit, Memoràndum d'activitats Pràcticum, d'una extensió màxima de 3 pàgines, així com també un video de menys de 3 minuts, i enviar-los per correu electrònic al coordinador del Pràcticum.

2. Tan aviat com acabi la seva dedicació al Pràcticum, el tutor de l'empresa ha d'enviar al coordinador del mòdul o tutor acadèmic l'informe d'avaluació de l'empresa, seguint un formulari que es podrà demanar al coordinador de l'assignatura.

3.El coordinador de l'assignatura, en funció dels informes rebuts, podrà demanar a l'estudiant que realitzi una presentació oral, en cas de dubtes.
Si per algun motiu l'estudiant no ha acabat les hores del conveni i pels terminis establerts s'ha d'avaluar l'assignatura, la qualificació serà de no presentat o no avaluat.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe d'avaluació que realitza el tutor de l'empresa o administració o grup de recerca 50 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Presentació de la memòria escrita i/o oral, i un video de la mateixa 50 % 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

No hi ha un llistat convencional de llibres de referència. No obstant, es demana a l'alumne que consulti el campus virtual per a conèixer detalls del tipus de conveni, formulari de proposta d'activitat, i possibilitats de perllongar l'estada a l'empresa mitjançant pràctiques externes no curriculars (borsa de treball de la UAB, Treball Campus, si es donés el cas)

Programari

No hi ha un llistat convencional