Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Màster

Codi: 44261 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
David Saurí Pujol
Correu electrònic:
david.sauri@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

El TFM pot realitzar-se i defensar-se en espanyol, català, o anglès.

Prerequisits

Cap.

Objectius

El Mòdul 8 "Treball de Fi de Màster" consisteix en la realització del Treball Final de Màster (TFM) de manera individual i autònoma per part de l'estudiant amb la supervisió d'un/a tutor/a. En el TFM l'estudiant ha de demostrar que domina els instruments teòrics i metodològics apropiats per realitzar una anàlisi pròpia i en profunditat sobre el tema seleccionat en relació amb els continguts del màster. Pot centrar-se en un tema de caràcter teòric, metodològic, o pràctic, a partir d'una orientació investigadora o un enfocament institucional (professionalitzador). En aquest darrer cas, el treball es desenvoluparà en una entitat col·laboradora amb la UAB per a la seva realització dins un entorn institucional. En les dues tutories inicials es treballaran un seguit de pautes metodològiques que proporcionaran a l'estudiant les eines investigadores necessàries per a la realització del seu TFM.

Competències

  • Aplicar els paradigmes i corrents teòrics en l'estudi de les transformacions socioculturals i politicoeconòmiques que, amb l'Àsia oriental com a actor principal, es desenvolupen a escala planetària.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Organitzar, planificar i gestionar propostes i projectes competitius en l'activitat professional i en la recerca.
  • Planificar, desenvolupar i gestionar propostes, projectes i estratègies de recerca, innovació i intervenció, fent ús dels criteris de qualitat i excel·lència acadèmics i professionals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  • Seleccionar i aplicar els instruments metodològics i les tècniques d'anàlisi que permetin una comprensió sistemàtica i especialitzada dels escenaris que es deriven de la redefinició de la presència de l'Àsia oriental al món.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar críticament els desenvolupaments teoricoconceptuals i metodològics específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit d'especialització acadèmic.
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Elaborar, redactar i defensar públicament el Treball de Final de Màster.
  4. Formular de manera original les preguntes de recerca que cal verificar i establir l'estratègia investigadora que cal aplicar per desenvolupar-les.
  5. Organitzar, planificar i gestionar propostes i projectes competitius en l'activitat professional i en la recerca.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Reconèixer i triar adequadament entre diferents perspectives epistemològiques en l'anàlisi investigadora de les transformacions socioculturals i politicoeconòmiques que caracteritzen el fenomen de la incorporació global de l'Àsia Oriental.
  11. Reconèixer i triar adequadament entre diferents perspectives metodològiques en l'anàlisi investigadora dels escenaris que es deriven de la redefinició de la presència de l'Àsia Oriental al món.
  12. Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  13. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  14. Utilitzar eficientment la metodologia, les tècniques i els recursos de recerca específics per investigar i obtenir resultats aplicables a la pràctica professional.

Continguts

L'objectiu d'aquest mòdul (Mòdul 8) és avaluar la integració de les competències adquirides en el màster a través de la realització d'un Treball de Fi de Màster (TFM) de 15 ECTS. El TFM és un treball acadèmic individual realitzat autònomament per l'estudiant amb la supervisió d'un/a tutor/a. L’estudiant ha de demostrar que domina els instruments teòrics i metodològics apropiats per realitzar una investigació pròpia i en profunditat sobre el tema que seleccioni en relació amb els continguts del màster. Pot centrar-se en un tema de caràcter teòric, metodològic, o pràctic, a partir d'una orientació investigadora o bé adoptar un enfocament institucional (professionalitzador), desenvolupant-se en aquest cas en una entitat col·laboradora amb la UAB en virtut d'un conveni per a la seva realització en un entorn institucional. En tots els casos, l'estudiant ha de demostrar que domina els continguts teòrico-conceptuals i les eines metodològiques necessàries per poder realitzar una investigació rigorosa sobre el tema objecte d'anàlisi, i evidenciar que ha adquirit els coneixements i capacitats necessaris per poder investigar en el futur de manera autònoma.

El desenvolupament del TFM es fonamenta en l'acció tutorial, ja que l'estudiant realitza la seva investigació individualment i la presenta i defensa de la mateixa manera davant un tribunal. La coordinació del màster assignarà els/les tutors/es que supervisaran els TFM tenint en compte els interessos investigadors dels/les estudiants. A la primera entrevista amb el/la tutor/a, es fixaran les condicions del seguiment, el calendari de lliuraments, i les característiques de l'elaboració del treball. En aquesta primera tutoria es concretaran el tema, el marc teòric i l'enfocament metodològic a desenvolupar. Així mateix, es treballaran una sèrie de pautes metodològiques que proporcionaran a l'estudiant les eines necessàries per a la realització del seu treball de recerca. A continuació, l'estudiant enviarà telemàticament al/la tutor/a el projecte de TFM (títol, hipòtesi [si escau], objectius, estructura, metodologia, i bibliografia bàsica) que haurà desenvolupat sobre la base de la tutoria presencial. A la segona tutoria, el/la tutor/a comentarà amb l'estudiant el projecte lliurat i realitzarà les precisions necessàries perquè iniciï el seu desenvolupament. Així mateix, en aquesta segona tutoria es completaran les pautes metodològiques proporcionades en la tutoria inicial per al correcte desenvolupament investigador del TFM. D'aquesta manera, en la primera i segona tutories es treballaran amb l'estudiant els coneixements metodològics necessaris per a que pugui realitzar la seva recerca en l'àmbit que hagi triat, fent especial èmfasi en el plantejament del projecte investigador a desenvolupar. Per a la tercera tutoria, l'estudiant enviarà prèviament per via telemàtica al seu tutor/a un esborrany de progrés proporcional al 25% del TFM amb els avenços aconseguits en la seva realització, en el qual -després de la tutoria presencial- incorporarà les indicacions del/la tutor/a per continuar amb el seu desenvolupament. Per a la quarta tutoria, l'estudiant enviarà al/la tutor/a una part proporcional al 75% de l'TFM en el qual, amb posterioritat a la tutoria presencial, incorporarà novament les qüestions treballades amb el/la tutor/a. Per a la cinquena tutoria, l'estudiant lliurarà telemàticament al/la tutor/a el 100% del TFM i realitzarà els canvis acordats enla tutoria,en llur marc prepararà -amb l'assessoria del/la tutor/a- la defensa presencial del seu treball.

En el calendari del màster es fixaran les dates de les tutories obligatòries pel seguiment del treball, així com les dates de les diferents entregues que l'estudiant ha de dur a terme, d'acord amb la planificació següent:

Primer Semestre: 

- Tutoria 1: definició del tema, marc teòric i enfocament metodològic a desenvolupar en el TFM. En aquesta primera tutoria es treballen un seguit de pautes metodològiques que proporcionen a l'estudiant les eines de recerca necessàries per a la realització del seu treball. Posteriorment, l'estudiant envia telemàticament al/la tutor/a un projecte amb els continguts següents: títol, hipòtesis (si escau), objectius, estructura, metodologia, i bibliografia bàsica.

- Tutoria 2: el/la tutor/a analitza amb l'estudiant el projecte lliurat i realitza les precisions necessàries perquè l'estudiant iniciï el desenvolupament del seu treball. Així mateix, en aquesta segona tutoria es completen les pautes metodològiques proporcionades a la tutoria inicial pel correcte desenvolupament investigador del TFM. 

Segon Semestre: 

- Tutoria 3: l'estudiant envia prèviament per via telemàtica al/la tutor/a un esborrany de progrés proporcional al 25% del TFM amb els avenços aconseguits en la seva realització, en el qual -després de la tutoria presencial- incorporarà les indicacions del/la tutor/a per a continuar amb el seu desenvolupament.

- Tutoria 4: l'estudiant envia prèviament per via telemàtica al tutor/a una part proporcional al 75% del TFM en el qual, amb posterioritat a la tutoria presencial, incorporarà novament les qüestions treballades amb el/la tutor/a.

- Tutoria 5: l'estudiant envia prèviament per via telemàtica al tutor/a el 100% del TFM i realitza els canvis acordats a la tutoria. Prepara -amb l'assessoria del/la tutor/a- la defensa presencial del seu treball.

L'estudiant haurà de lliurar quatre còpies del seu TFM: una pel tutor/a acadèmic/a i tres pels membres de tribunal. Les defenses dels TFM es duran a terme durant la primera quinzena de juliol, encara que excepcionalment podran fer-se la primera setmana de setembre (en aquest cas, el TFM s'ha de lliurar abans del 20 de juliol). La no presentació o superació del TFM en els terminis establerts implicarà haver-lo de presentar a la convocatòria de la següent edició del màster. 

Metodologia

El TFM ha de tenir els apartats següents:

  • Portada: TREBALL DE FI DE MÀSTER, títol del treball, nom de l'autor/a, nom del tutor/a, nom del màster, nom de la universitat, data.
  • Resum: un màxim de 150 paraules on es descrigui el treball i les principals línies d'interès, redactat en castellà, anglès, i català.
  • Paraules clau: en castellà, anglès, i català, que identifiquin entre tres i cinc paraules o conceptes teòrics que permetin situar el treball en un àmbit concret.
  • Índex: ha de contenir els apartats i subapartats que apareixen en el text del treball i el número de pàgina.
  • Introducció: hipòtesi (si escau), objectius, objecte d'estudi, motivació, estructura (amb l'explicació de l'índex del treball).
  • Antecedents teòrics i metodològics, i marc teòric i metodològic emprat.
  • Cos del treball: context, anàlisi, casos d'estudi, etc.
  • Conclusions
  • Bibliografia
  • Annexos (si escau) 

El TFM ha de respectar els aspectes formals següents:

  • Extensió: 20.000 paraules (recomanat), excloent els apèndixs (si escau)
  • Interlineat: 1,5 espais
  • Cos de lletra: 12
  • Tipus de lletra: Arial o Times New Roman
  • Notes a peu de pàgina: Times New Roman 10
  • Bibliografia segons la norma: APA, ISO 690, MLA o Harvard, etc.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball, estudi de casos, lectures, estudi personal 365 14,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

L'article 230.7 de la Normativa acadèmica de la UAB, títol IX, "Estudis de màster universitari", estableix que "El màster haurà de concloure amb l'elaboració i defensa pública d'un treball de fi de màster". La durada de l'acte de la defensa no serà superior als 45 minuts. L'estudiant disposarà de 20 minuts per presentar els principals resultats del seu TFM. A continuació, els/les membres de tribunal li formularan les preguntes o els comentaris que considerin oportuns, als quals haurà de respondre de manera individual o agrupada i, finalment, els/les membres de tribunal atorgaran una qualificació numèrica decidida de mutu acord entre ells/elles.

Les notes són numèriques, segons la correspondència següent:

Numèriques

Català

Anglès

Qualitativa

9.0 a 10.0

Excel·lent

Excellent

A

8.0 a 8.9

Notable

Distinction

 

B

7.0 a 7.9

C

6.0 a 6.9

Aprovat

Pass

D

5.0 a 5.9

E

0 a 4.9

Suspens

Fail

F, FX

Les qualificacions van del Suspens a l'Excel·lent. Si un tribunal vol atorgar la qualificació de Matrícula d'Honor (MH) haurà de fer-ho constar com a proposta a l'imprès de la qualificació, i acompanyar-lo d'un informe argumentatiu ad hoc. La coordinació del màster decidirà entre les diverses propostes de MH que rebi per part dels tribunals. Si en la convocatòria de juny es concedeix alguna MH, els/les estudiants que presentin el seu TFM al setembre no podran optar a MH.

Els principals criteris d'avaluació seran els següents:

  • Idoneïtat de les aportacions i dels resultats (50%)
  • Estructuració (15%)
  • Claredat i sistematització (15%)
  • Correcció lingüística (15%)
  • Pertinència de la bibliografia (5%) 

El pes de l'avaluació en la nota final es distribuirà de la manera següent:

  • Defensa oral: 20%
  • Treball escrit: 80%

Irregularitats en les activitats d'avaluació

En cas d'irregularitat (plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc.) la qualificació del TFM serà directament un suspens. Es considera com a 'còpia' un treball que reprodueix tot o gran part de la feina d'un altre estudiant, i com 'plagi' el fet de presentar part o tot un text d'un/a autor/a com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, estigui publicat en paper o en format digital. En el cas de còpia entre dos/dues estudiants, si noés possible determinar qui ha copiat a qui, s'aplicarà la sanció a ambdós/ambdues.

Publicació de l'TFM al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB

Si l'estudiant amb una nota excel·lent vol que el seu TFM es publiqui al DDD de la UAB, haurà de completar una autorització a aquest efecte, signada per ell/a mateix/a i el/la tutor/a, en la qual s'indicarà en quines condicions es podrà accedir al document (triant una de les llicències Creative Commons que s'ofereixen, vegeu: https://www.uab.cat/web/els-nostres-fons/diposit-digital-de-documents-de-la-uab-1345754055775.html). Caldrà, així mateix, que l'estudiant realitzi prèviament una tutoria presencial amb la coordinació del màster en què es verificarà que el TFM reuneix totes les condicions per a la seva inclusió en el citat dipòsit digital de documents.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral del treball 20% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Lliurament del treball 80% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Atès que cada TFM té una temàtica específica, la bibliografia serà igualment específica per a cada projecte. L'estudiant i tutor/a decidiran la bibliografia en les primeres fases de l'elaboració del TFM (vegeu l’apartat "Continguts" d’aquesta guia docent).

Programari

No es preveu l'ús de programari específic.