Logo UAB
2022/2023

Estudis de Cas

Codi: 44260 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Esther Torres Simon
Correu electrònic:
ester.torres@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Part del mòdul s'impartirà en anglès.

Equip docent

Ferran Perez Mena
Mihee Seo
Xavier Ortells Nicolau
Tomás Grau Grau De Pablos
Mario Malo Sanz

Prerequisits

Cap.

Objectius

El Mòdul 3 "Estudis de cas" és un mòdul obligatori de 9 ECTS amb una orientació fonamentalment pràctica que desenvolupa els continguts considerats als mòduls teòrics a partir de casos d'estudi concrets. Amb aquest objectiu, es plantegen diversos casos d'estudi que posen de manifest les dinàmiques culturals, socials, comunicacionals, polítiques, econòmiques, i mediambientals que, amb l'Àsia Oriental com a actor principal, es desenvolupen a escala planetària. El mòdul consta dels continguts formatius següents: 1) Metodologia dels estudis de cas; 2) Productes, identitats, i discursos transnacionals; 3) Geopolítica, economia, i medi ambient; 4) Política i societat de l'Àsia Oriental.

Competències

  • Analitzar críticament l'impacte socioeconòmic i mediambiental dels desplaçaments humans a diferents escales, especialment en el cas del turisme global, abordant la complexitat de la seva gestió en situacions específiques.
  • Analitzar les dinàmiques constitutives de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris transnacionals i les imatges i discursos representacionals relacionats amb l'Àsia oriental.
  • Aplicar els paradigmes i corrents teòrics en l'estudi de les transformacions socioculturals i politicoeconòmiques que, amb l'Àsia oriental com a actor principal, es desenvolupen a escala planetària.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Descriure la relació canviant entre les noves formes de comunicació social i les polítiques culturals i de comunicació, atenent la diversitat dels agents implicats en la seva articulació.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  • Seleccionar i aplicar els instruments metodològics i les tècniques d'anàlisi que permetin una comprensió sistemàtica i especialitzada dels escenaris que es deriven de la redefinició de la presència de l'Àsia oriental al món.
  • Seleccionar i aplicar les eines teoricoconceptuals i els recursos específics per formular coneixement expert sobre les transformacions geopolítiques, les estructures i fluxos socioeconòmics i els canvis mediambientals que planteja la incorporació global de l'Àsia oriental.
  • Treballar individualment i en equip en entorns interdisciplinaris i multiculturals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar d'una manera pràctica el paper que tenen les noves formes de comunicació social en la difusió, la comercialització i el consum dels productes, continguts i imatges desenvolupats al voltant de l'Àsia Oriental.
  2. Aplicar competentment la metodologia i les tècniques d'anàlisi adequades per a la comprensió aplicada del lloc que ocupa l'Àsia Oriental en les interaccions mundials.
  3. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  4. Comparar diverses metodologies de recerca que permetin aprofundir en el coneixement específic de l'Àsia Oriental a través del desenvolupament original d'estudis de casos.
  5. Descriure i interpretar l'impacte socioeconòmic i mediambiental dels desplaçaments humans en relació amb l'Àsia Oriental a través de l'estudi de casos concrets.
  6. Identificar les metodologies adequades per a la interpretació del fenomen de la circulació massiva i global de les influències culturals, les expressions identitàries i les formacions discursives relacionades amb l'Àsia Oriental.
  7. Identificar, descriure i analitzar a través d'estudis de cas els desafiaments que es deriven de la redefinició de la presència de l'Àsia Oriental al món contemporani.
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  11. Reconèixer i aplicar les diferents metodologies investigadores en la comprensió de l'Àsia Oriental com a vector principal d'influències geopolítiques, socioeconòmiques i mediambientals d'impacte global.
  12. Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  13. Relacionar els paradigmes i els corrents teòrics amb l'anàlisi de casos concrets.
  14. Treballar individualment i en equip en entorns interdisciplinaris i multiculturals.

Continguts

A través d'estudis de cas específics, el mòdul desenvolupa els enfocaments epistemològics considerats en els mòduls teòrics. 

1. Metodologia dels estudis de cas

2. Productes, identitats i discursos transnacionals: 

- Estudis de cas sobre productes, discursos i representacions culturals. 

3. Geopolítica, economia i medi ambient: 

- Estudis de cas sobre geopolítica i fluxos socioeconòmics. 

4. Política i societat de l'Àsia Oriental 

- Estudis de cas sobre política i societat de l'Àsia Oriental. 

Metodologia

- Seminaris

- Debats

- Estudis de cas

- Elaboració de treballs

- Defensa oral de treballs

- Lectures

- Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, conferències especialitzades 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Defensa oral de treballs i debats 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs, estudi personal, lectures 165 6,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre el mòdul és a títol informatiu. El professorat responsable del mòdul la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Entrega i discussió de treballs 70% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

A l'inici de les classes el professorat dels diferents continguts del mòdul facilitarà la bibliografia específica corresponent a cada tema.

Programari

No es preveu l'ús de programari específic.