Logo UAB
2022/2023

Productes Culturals, Discursos Representacionals i Identitats Transnacionals

Codi: 44258 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Blai Guarné Cabello
Correu electrònic:
blai.guarne@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Part del mòdul s'impartirà en anglès.

Equip docent

Irene Masdeu Torruella
Makiko Fukuda
Alba Serra Vilella
Blai Guarné Cabello
Roberto Figliulo
Tomás Grau Grau De Pablos
Jordi Mas Lopez
Artur Lozano Mendez
Esther Torres Simon

Prerequisits

Cap.

Objectius

El Mòdul 1 "Productes culturals, discursos representacionals i identitats transnacionals" és un mòdul obligatori de 10 ECTS que se centra en l'estudi de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris transnacionals, i les imatges i els discursos representacionals relacionats amb l'Àsia Oriental. Des d'aquesta perspectiva, el mòdul s'apropa a l'estudi de l'Àsia Oriental com a node d'influències socioculturals, processos polític-identitaris i formacions discursiu-representacionals que transcendeixen els seus límits regionals i impacten en l'escenari global. El mòdul consta de tres continguts formatius: 1) Productes culturals i indústries creatives; 2) Imatges, discursos i representacions; 3) Identitats transnacionals.

Competències

  • Analitzar les dinàmiques constitutives de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris transnacionals i les imatges i discursos representacionals relacionats amb l'Àsia oriental.
  • Aplicar els paradigmes i corrents teòrics en l'estudi de les transformacions socioculturals i politicoeconòmiques que, amb l'Àsia oriental com a actor principal, es desenvolupen a escala planetària.
  • Descriure la relació canviant entre les noves formes de comunicació social i les polítiques culturals i de comunicació, atenent la diversitat dels agents implicats en la seva articulació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer i explicar les influències socioculturals, els processos politicoidentitaris i les formacions discursivorepresentacionals que, en relació amb les societats de l'Àsia oriental, emergeixen i es desenvolupen a escala global.
  • Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar individualment i en equip en entorns interdisciplinaris i multiculturals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les implicacions i reconèixer la importància dels processos de globalització que emergeixen i es desenvolupen en relació amb les societats de l'Àsia Oriental.
  2. Aplicar competentment els corrents teòrics que permeten explicar els processos politicoidentitaris i discursivorepresentacionals que es desenvolupen globalment al voltant de l'Àsia Oriental.
  3. Argumentar críticament la preeminència cultural i creativa de l'Àsia Oriental al món contemporani.
  4. Identificar i analitzar les estratègies i pràctiques discursivorepresentacionals que conformen les polítiques culturals i de comunicació relacionades amb l'Àsia Oriental.
  5. Identificar i descriure les dinàmiques de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris i les imatges i els discursos representacionals relacionats amb l'Àsia Oriental.
  6. Identificar, descriure i analitzar les interaccions emergents que es desenvolupen en el pla sociocultural, politicoidentitari i discursivorepresentacional al voltant de l'Àsia Oriental dins i fora de la seva regió.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  9. Reconèixer críticament el paper que tenen les noves formes de comunicació social en la circulació dels productes, continguts i imatges desenvolupats al voltant de l'Àsia Oriental.
  10. Reconèixer i analitzar des d'una perspectiva crítica els trets principals implicats en la disseminació, (re)producció i consum dels productes culturals i les indústries creatives vinculats amb l'Àsia Oriental.
  11. Reconèixer i utilitzar competentment els paradigmes i els corrents teòrics en l'explicació de les transformacions socioculturals, politicoidentitàries i discursivorepresentacionals que es produeixen a escala global amb l'Àsia Oriental com a protagonista.
  12. Reflexionar i argumentar críticament a partir de l'anàlisi i síntesi segons les metodologies i aproximacions teòriques de l'àmbit d'especialització.
  13. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  14. Treballar individualment i en equip en entorns interdisciplinaris i multiculturals.

Continguts

El mòdul se centra en l'estudi de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris transnacionals, i les imatges i els discursos representacionals relacionats amb l'Àsia Oriental. Els continguts del mòdul són: 

1. Productes culturals i indústries creatives:

- Indústries i productes audiovisuals, musicals, literaris, artístics i electrònics.

- Continguts digitals, narratives cross-media i interaccions transmedia.

- Reelaboracions, apropiacions i noves pràctiques en la comunicació social i el consum.

- Circulació, disseminació, comercialització i (re)producció global dels productes culturals.

2. Imatges, discursos i representacions:

- Formacions discursives: occidentalismes i orientalismes, imaginaris polítics i nacionalisme cultural.

- Polítiques culturals i pràctiques de mercantilització: patrimoni cultural, paisatges turístics, consum esportiu.

- Polítiques de comunicació: pràctiques de marketing branding, estratègies de soft-power, iniciatives de nation branding i diplomàcia cultural.

3. Identitats transnacionals:

- Expressions identitàries: lingüístic-culturals, diaspòriques, referencials, de gènere, d'elecció i de consum.

- Negociacions: interculturals, transculturals, biculturals, híbrides.

- Polítiques identitàries: inclusions, exclusions, diversitat i diferències. 

El mòdul integra les aportacions teòriques i conceptuals de les disciplines de l'Antropologia, la Sociologia, i els Estudis Culturals i Literaris.

Metodologia

- Classes magistrals

- Conferències especialitzades

- Elaboració de treballs

- Defensa oral de treballs

- Lectures

- Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, conferències especialitzades 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Defensa oral de treballs i debats 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs, estudi personal, lectures 180 7,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre el mòdul és a títol informatiu. El professorat responsable del mòdul la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 30% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Entrega i discussió de treballs 70% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

A l'inici de les classes el professorat dels diferents continguts del mòdul facilitarà la bibliografia específica corresponent a cada tema.

Programari

No es preveu l'ús de programari específic.