Logo UAB
2022/2023

Metodologia de Recerca Aplicada en Psicologia Clínica i de la Salut

Codi: 43873 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Doval Dieguez
Correu electrònic:
eduardo.doval@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Els materials són en castellà i anglès; els enunciats de les evidències d'aprenentatge són en castellà; la interfície i menús de Stata poden estar en anglès

Equip docent

Eduardo Doval Dieguez
Albert Espelt Hernandez

Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant adquireixi els coneixements necessaris per dur a terme el disseny d'una investigació empírica o teòrica en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut, així com per aplicar el mètode científic a la pràctica professional.

S'aprèn a formular preguntes rellevants, a definir adequadament objectius i hipòtesis de recerca, i a discriminar quins mètodes i dissenys d'investigació són més adequats en funció d'aquests objectius i hipòtesis. Es presenten també els diferents tipus de mostreig que s'apliquen en la investigació en psicologia clínica i de la salut, així com el càlcul de la grandària mostral mínima per aconseguir adequada potència estadística.

Així mateix, es desenvolupen les habilitats relatives a la gestió, anàlisi i interpretació de les dades, i també les relacionades amb la recerca, selecció, lectura crítica i síntesi de la informació rellevant per dur a terme investigacions i actuar professionalment.

Finalment, els estudiants aprenen a identificar i a discutir les implicacions sanitàries, metodològiques i tècniques de la investigació, així com les seves repercussions sobre l'actuació professional i sobre el progrés del coneixement científic.

Competències

  • Analitzar de forma crítica les teories, models i mètodes més actuals d'investigació psicològica en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Analitzar les dades i interpretar els resultats de recerques en psicologia clínica i de la salut.
  • Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar, planificar implementar projectes d'investigació psicològica aplicada en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Plantejar qüestions de recerca en psicologia clínica i de la salut rellevants i noves en funció de la bibliografia consultada.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  2. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Fer l'anàlisi descriptiva d'un estudi amb metodologia quantitativa i interpretar els resultats i presentar-los en forma de taules i gràfics.
  4. Fer un disseny amb metodologia qualitativa o mixta.
  5. Fer un disseny amb metodologia quantitativa que inclogui la preparació de la base de dades i la creació de les variables que permetin contestar les preguntes de recerca.
  6. Fer una revisió sistemàtica per sintetitzar la millor evidència científica disponible.
  7. Identificar qüestions rellevants en psicologia clínica i de la salut que requereixin clarificació científica.
  8. Plantejar els objectius i la pregunta de recerca i formular hipòtesis sobre una recerca en psicologia clínica i de la salut.
  9. Portar a terme la lectura crítica d'una publicació científica a partir de la qualitat metodològica del disseny de recerca utilitzat i de la rellevància científica i pràctica dels seus resultats o aportacions.
  10. Preparar la matriu de dades, depurant-la i creant les variables generades necessàries, per portar a terme l'anàlisi descriptiva d'un estudi amb metodologia quantitativa.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  13. Reconèixer les recerques i els temes d'estudi en psicologia clínica i de la salut en què és més adequat portar a terme la recerca amb mètodes qualitatius o mixtos.
  14. Reconèixer les recerques i els temes d'estudi en psicologia clínica i de la salut en què és més adequat portar a terme la recerca amb mètodes quantitatius.
  15. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

  • Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació aplicats a l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Adaptació i validació d'instruments de mesura.
  • Recerques documentals sistemàtiques i extracció d'evidències científiques.
  • Gestió i anàlisi de dades.
  • Anàlisi estadística de dades i interpretació de resultats.

Metodologia

En aquest mòdul és combinen tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l'aprenentatge significatiu.

Les setmanes 11 i 19 es destinarà aproximadament uns 15 minuts de la sessions a respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació del mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions i activitats a l'aula 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutoria 12,5 0,5 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos i articles, resums conceptuals, preparació i realització de treballs, estudi personal 167,5 6,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

L’avaluació del mòdul es realitza de forma continuada. Inclou cinc evidències d’aprenentatge de diferent modalitat, amb pesos de ponderació iguals al 20%.

Estudiant "avaluable"

Quan s’hagin lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes major o igual a 4 punts (escala 0-10). En cas contrari, constarà en actes com a “no avaluable”.

Mòdul superat

Un/a estudiant ha superat l’assignatura quan acompleix les dues condicions següents:

a) Ha obtingut una qualificació mínima de 5 punts (escala 0-10) a l’avaluació continuada.

b) Supera els continguts de cada evidència d’aprenentatge amb una puntuació mínima de 4 punts (escala 0-10).

Si no es compleixen aquests dos requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.9 punts.

Recuperació

Seran recuperables les evidències no superades, mitjançant proves d’autoria individual (setmana 19)

La nota obtinguda a la recuperació per a cada evidència substitueix l’obtinguda prèviament i la nota màxima que es pot obtenir és de 6 punts (escala 0-10).

*El document amb la normativa d’avaluació de la facultat es troba a:

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Resolución de problemas. Mètodes, dissenys i avaluació de la recerca. Gestió de dades. Setmana 5 2 punts 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
EV2a. Prova escrita. Adaptació i validació de proves d'avaluació-1. Setmana 7 2 punts 0 0 1, 2, 3, 7, 10, 11, 12, 15
EV2b. Prova escrita. Adaptació i validació de proves d'avaluació-2. Setmana 10 2 punts 0 0 1, 2, 3, 7, 10, 11, 12, 15
EV3a. Prova escrita. Estadística-1. Setmana 14 2 punts 0 0 1, 2, 3, 10, 11, 12, 15
EV3b. Prova escrita. Estadística-2. Setmana 18 2 punts 0 0 1, 2, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

Abad, F.J., Olea, J., Ponsoda, V., & García, C. (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid: Síntesis.
* Recurs electrònic disponible a: biblioteca de la UAB

American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author

American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education (2014). Standards foreducational and psychological testing. Washington, DC:American Educational Research Association
* Recurs electrònic disponible a: biblioteca de la UAB

Bandalos, D.L. (2018). Measurement theory and applications for the social siencies. New York: The Guilford Press.

* Recurs electrònic disponible a: biblioteca de la UAB

Beaton, D., Bombardier, C.  Guillemin, F., & Bosi M. (2007) Recommendations for the Cross-Cultural Adaptation of the DASH & QuickDASH Outcome Measures. Institute for Work & Health
*Disponible a: http://www.dash.iwh.on.ca/sites/dash/files/downloads/cross_cultural_adaptation_2007.pdf

Cumming, G., & Jageman, C. (2016). Introduction to the new statistics. New York: Taylor & Francis

Martínez-Arias, R., Castellanos-López, M.A., & Chacón-Gómez, J.C. (2015). Análisis de Datos en Psicología y Ciencias de la Salud. Volumen I: Exploración de Datos y fundamentos. Madrid: EOS Universitaria.

Martínez-Arias R, Castellanos-López MA, & Chacón-Gómez JC. (2015). Análisis de Datos en Psicología y Ciencias de la Salud. Volumen II: Inferencia Estadística. Madrid: EOS Universitaria.

Muñiz, J. (2018). Introducción a la Psicometría. Teoría clàssica y TRI. Madrid. Pirámide.

Muñiz, J., Elosua,P., & Hambleton, R.K. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, 25, 151-157. doi: 10.7334/psicothema2013.24

Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en Psicología y Logopedia. Introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de Publicacions de la  Universitat Autònoma de Barcelona.
*Disponible a: https://publicacions.uab.cat/llibres/fitxa_web_llibres.asp?ID=2130

Sousa, V.D., & Rojjanasrirat, W. (2011). Translation, adaptation and validation of instruments or scales for use in cross-cultural health care research: a clear and user-friendly guideline. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 17, 268–274. doi: doi: 10.1111/j.1365-2753.2010.01434.x

*Disponible a: https://cadeq.files.wordpress.com/2012/01/valmi_et_al2011.pdf

Wild, D., Grove, A., Martin, M., Eremenco, S., McElroy, S., Verjee-Lorenz, A., & Erikson, P. (2005). Principles of Good Practice for the Translation and Cultural Adaptation Process for Patient-Reported Outcomes (PRO) Measures: Report of the ISPOR Task Force for Translation and Cultural Adaptation. Value in Health, 8, 94-104. doi: 10.1111/j.1524-4733.2005.04054.x

*Disponible a: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1098301510602525

Programari

Stata: Sotware for Statistics and Data Science