Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316204 Francès Llengua Estrangera i Diversitat Lingüística | OB | 0 | 1 |
Nivel B1-B2 de francés.
Estudi avançat de la cultura francesa i francòfona des d'una perspectiva multidisciplinària, científica i humanística adaptada a les noves exigències acadèmiques, socioculturals, i professionals de l'Espai Europeu. Va dirigit a aquells graduats que s'interessin pels estudis francesos i francòfons des de la perspectiva acadèmica i investigadora, i també a professionals de diferents àmbits i sectors, per als quals el coneixement de la llengua i de la cultura franceses, la comunicació internacional i les capacitats interculturals constitueixin una eina d'especialització i promoció professional.
Aquest mòdul se centra en els aspectes artístics i culturals, sociopolítics, sociolingüístics i històrics de França i la Francofonia.
Té dos objectius principals:
- Oferir als estudiants una visió general de la realitat cultural, sociopolítica i lingüística de la Francofonia.
- Proporcionar un mapa de la societat francesa i identificar les principals fites de la història contemporània d'aquest país.
Més generalment, pretén donar als estudiants els coneixements necessaris per entendre algunes de les referències polítiques i culturals presents en documents escrits o orals dels mitjans escrits i / o audiovisuals, fent-los capaços de tornar a una perspectiva més global i enfrontar-los a les realitats del seu propi entorn cultural.
FR
I. Moyen-Âge et culture française
II. Introduction à la mythocritique
III. Penser la culture française
IV. Problématiques de la francophonie
Les classes siguin presencials o virtuals seran en forma de seminari:
- Classe magistral
- Activitats supervisades a cada sessió:
Participació: 20% (10% per assistència presencial o virtual i 10% per a la participació activa).
Avaluació continuada: 40% (treballs a casa o dirigits a classe, individualitzats o col·lectius)
Avaluació final: 40%.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 2, 3, 6, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Actividades autonomas | 75 | 3 | 1, 3, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació
L’avaluació del curs serà contínua i inclourà tant les diverses proves com els exàmens/treballs/exercicis/comentaris lliurats durant tot el semestre. Participació: 20% (10% per assistència presencial o virtual i 10% per a la participació activa).
Avaluació continuada: 40% (treballs a casa o dirigits a classe, individualitzats o col·lectius)
Avaluació final: 40%.
Per participar a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Només té dret a la recuperació l'alumnat que, havent suspès, tingui almenys una nota mitjana final de 3,5 sobre 10. Les presentacions orals i les tasques relacionades amb l’activitat docent diària queden excloses de la recuperació.
Es considerarà com a ‘NO AVALUABLE’ l'alumnat que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades, sigui una sola frase o més, fent-ho passar per producció pròpia. És una ofensa greu.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Continua | 40% | 12 | 0,48 | 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Avaluació Final | 40% | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 6, 9 |
Participació | 20% | 6 | 0,24 | 1, 2, 5, 6, 11 |
AA.VV. (2013), Gentes dames et méchantes fées, Mens Sana.
AA.VV. (2019), Figuras de Perceval, del Conte du Graal al siglo XXI. Figures de Perceval. Du conte du Graal au XXIe siècle. UAM Ediciones.
ARNAUD Serge, GUILLOU Michel, SALON Albert (2005), Les défis de la francophonie. Alphares. Collectif, l’Etat de la France, éditions La Découverte
BANCEL, Nicolas et al. (2010), Ruptures postcoloniales. Les nouveaux visages de la société française, La Découverte
CANDEA Maria & VÉRON Laélia (2019), Le français est à nous. Petit manuel d’émancipation linguistique, La Découverte
CITRON, Suzanne (2008), Le mythe national. L'histoire de France revisitée, Éditions de l'Atelier
COMPAGNON Antoine (2005), Les antimodernes, Folio essais
CROIX, Arnaud de la (1997), Sur les routes du Moyen Âge, Éditions du Rocher.
DEGLI, Marine et MAUZÉ, Marie (2000) : Arts premiers, le temps de la reconnaissance. Gallimard (coll. Découvertes)
DIDI-HUBERMAN Georges (2019), Désirer, Désobéir, tome 1: Ce qui nous soulève, Les Éditions de Minuit
DIDI-HUBERMAN Georges (2021), Imaginer, recommencer, tome 2: Ce qui nous soulève. Les ëditions de Minuit
DUBY Georges, MANDROU Robert (1981-82), Histoire de la civilisation française. Armand Colin, (2 vol.).
DUBY, Georges (1995), Dames du XIIe siècle, Folio Histoire.
DUGAST-PORTES Francine (2001), Le Nouveau Roman, Nathan Université
FERRO Marc (2016), La colonisation expliquée à tous. Paris : Éditions du Seuil,2016
FERRY Luc & RENAUT Alain (1988), La pensée 68: essai sur l’antihumanisme contemporain, Folio essais
JOUBERT Jean-Louis (1999), La Francophonie, CLE international
JOURNET Nicolas (coord.) (2010), Cinq siècles de pensée française, Éditions Sciences Humaines
GUTIÉRREZ, Fátima (2014), Tristán e Isolda. De la leyenda celta al drama wagneriano, Ediciones Antígona.
GUTIÉRREZ, Fátima (2016), Parsifal et les métamorphoses du Graal, Éditions du Cosmogone.
HOLTER Karin et SKATTUM Ingse (2008), La francophonie aujourd'hui, L'Harmattan.
KADA Nicolas TERRONE Patrice (2017), La République française : le citoyen et les institutions, Presses universitaires de Grenoble.
MARTINEZ Nadine (2010), La réception des arts dits premiers ou archaïques en France, ed. l’Harmattan
MORRISON Donald (2008), Que reste-t-il de la culture française ? Suivi de COMPAGNON A., Le souci de grandeur, Denoël
NOUTCHIÉ NJIKÉ Jackson (2003), Civilisation progressive de la francophonie, CLE International
PERNOUD Régine (1988), Aliénor d'Aquitaine, Le livre de Poche.
PROCHASSON,Christophe (2017), Les grandes dates de la République, Dalloz
THIESSE Anne-Marie (1999), La création des identités nationales. Europe XVIII-XXe siècle, Seuil
WINOCK Michel (1999), La France politique, XIXe-XXe, Seuil.
hors-série Le Monde
- mars 2016: “Être Français. Les grands textes de Montesquieu à Edgar Morin. Les nouveaux défis”
- octobre 2017: “Les querelles de l'Histoire. France : le récit national face au roman national”
- avril 2018: “Les jours qui ébranlèrent la France”.
Médias
canals televisius
TV5 monde : http://www.tv5.org/
Tf1 http://www.tf1.fr/; France 2 http://www.france2.fr
Arte: http://www.arte.tv/fr
radios
France culture http://www.franceculture.com/
premsa escrita
Le Monde: http://www.lemonde.fr/
Le Figaro, http://www.lefigaro.fr
Libération: http://www.liberation.fr/
L'Express: www.lexpress.fr/
Le Point: www.lepoint.fr/
Le Nouvel Observateur: http://tempsreel.nouvelobs.com/
Marianne: http://www.marianne.net/
Charlie Hebdo: http://charliehebdo.fr/
Courrier international: http://www.courrierinternational.com
altres
La documentation française: www.ladocumentationfrancaise.fr/
Institut National de l'Audiovisuel (INA): http://www.ina.fr/
La documentation française: www.ladocumentationfrancaise.fr/
l’INSEE https://www.insee
La francophonie : http://www.francophonie.org/
TEAMS