Logo UAB
2022/2023

Temes Específics d'Economia Aplicada B

Codi: 43793 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Àngel Garcia Lopez
Correu electrònic:
miquelangel.garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Perdiguero Garcia

Prerequisits

Cap

Objectius

Proporcionar una comprensió més àmplia en tècniques i temes avançats per a la investigació empírica en economia.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de l'economia pública i aplicada contemporània en un context globalitzat amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Economia Aplicada / Research in Applied Economics).
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Conèixer els fonaments i instruments matemàtics, estadístics i economètrics necessaris per a la inferència estadística.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  5. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  6. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a l'anàlisi de la competència en els mercats, incloent el disseny i aplicació de les polítiques de defensa de la competència, i la regulació dels mercats.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les dinàmiques econòmiques d'abast territorial, així com la seva relació amb disciplines afins.
  8. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les qüestions d'eficiència i equitat en l'economia, i com poden contribuir al desenvolupament econòmic de les societats.
  9. Resoldre problemes i desafiaments socioeconòmics globals en un context de creixent integració de l'economia mundial aplicant l'anàlisi econòmica.
  10. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Organització Industrial Aplicada per a la Política de Competència.
temes:
1. Col·lusió i acords horitzontals.
2. Fusions horitzontals.
3. Restriccions verticals i fusions verticals.
4. Formes de regulació de preus.
5. Regulació i obligacions del servei universal.
Economia Regional i Urbana
temes:
1. L'economia de l'aglomeració.
2. Localització i cost de transport.
3. La dinàmica de l'estructura espacial urbana.
4. Temes específics en el sector immobiliari.
5. Creixement de la ciutat i sostenibilitat de la ciutat.

Metodologia

Classes, redacció d'assaigs, tutories, activitats d'estudi i investigació.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Direcció 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Supervisió 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Autònom 82,8 3,31 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

Assistència a classe, presentació i discussió d'assajos i problemes, presentació i discussió de lectures, exàmens.
Calendari d'activitats d'avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar alprocés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.
La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.
Irregularitats en actes d'avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Qualificació “No avaluable”
Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 70% 3,2 0,13 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presencialitat a classe 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presentació i discussió d'assajos i problemes 15% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presentació i discussió de lectures 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

  • J.K. Brueckner (2011): "Lectures on Urban Economics", MIT Press
  • M.Fujita i J.F. Thisse (2013): "Economics of agglomeration. Cities, Industrial Location and Globalization". Segona edició. Cambridge University Press
  • J. Mc Donald i D. McMillen (2010) "Urban Economics and Real Estate. Theory and Policy",Wiley.
  • Decker, Ch. (2015) Modern economic regulation: An introduction to theory and practice. Cambridge University Press
  • Motta, M. (2004) Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press.
  • Viscusi, W.K., Vernon, J.M., I Harrington, J.E. (2005) Economics of Regulation and Antitrust. MIT University Press.

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).