Logo UAB
2022/2023

Gestió Financera per a l'Esport

Codi: 43783 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316022 Gestió Esportiva / Sport Management OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Núria Masferrer Llabinés
Correu electrònic:
nuria.masferrer@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Núria Masferrer Llabinés

Equip docent extern a la UAB

Andrés Mendoza
Josep Torres Prunyonosa

Prerequisits

No hi han prerequisits

Objectius

L'objectiu primordial és que els alumnes puguin iniciar-se en l'estudi dels estats financers d'una empresa esportiva, l'avaluació econòmica i financera de projectes empresarials, així com el coneixement d'institucions i mecanismes públics i privats de finançament d'aquests projectes. Per a això, es proporcionarà a l'alumne les eines bàsiques d'anàlisi econòmic i financer per a la presa de decisions en l'àmbit de la gestió esportiva. En concret els objectius a nivell formatiu són:
 
1. Introduir els conceptes bàsics de la gestió financera perquè puguin comprendre els principals estats financers d'una empresa esportiva
2. Analitzar les ràtios més destacats per analitzar les diferències entre les empreses esportives
3. Realitzar un diagnòstic de la situació i problemàtica d'una empresa esportiva
4. Implementar l'estratègia idònia per arribar a establir un model de negoci dins de l'àmbit esportiu.
5. Analitzar les diferents fonts de finançament
6. Introduir el procés de planificació a curt i llarg, analitzant l'estratègia i propòsit de l'empresa esportiva i analitzant el pressupost com a eina de gestió.
7. Estudiar les institucions per veure les diferències de gestió economicofinancera entre les societats anònimes esportives, les associacions esportives i les societats anònimes.
8. Estudiar la valoració i viabilitat d'un projecte d'inversió esportiu per analitzar la rendibilitat del mateix en base al seu finançament.

Competències

  • Aplicar eines i metodologies que faciliten el pensament creatiu i innovador en les situacions quotidianes lligades en l'entorn dels negocis esportius.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer la diversitat de punts de vista, entendre la multiculturalitat i ser capaç de donar a conèixer les opinions pròpies dins del respecte de les opinions divergents.
  • Reconèixer, negociar i utilitzar els recursos financers disponibles per gestionar de manera sostenible una entitat esportiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els informes financers d'una organització.
  2. Aplicar eines i metodologies que faciliten el pensament creatiu i innovador en les situacions quotidianes lligades en l'entorn dels negocis esportius.
  3. Avaluar la viabilitat d'un pla financer, així com les diferents alternatives d'inversió i projectes.
  4. Desenvolupar un pressupost que inclogui compte de resultats, balanç, pressupost de caixa i estat de tresoreria previstos.
  5. Identificar els recursos disponibles.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Reconèixer la diversitat de punts de vista, entendre la multiculturalitat i ser capaç de donar a conèixer les opinions pròpies dins del respecte de les opinions divergents.

Continguts

Tema 1: Anàlisi dels estats financers
1.1. Finances i gestió esportiva
1.2. Anàlisi i interpretació dels estats financers d'una societat esportiva
• Anàlisi del negoci: Diferència entre SAD i Clubs esportius
• Anàlisi del compte de resultats
• Anàlisi del balanç de situació
1.3. Principals conceptes del balanç de situació i compte de resultats: Necessitats Operatives de Fons vs. Fons de Maniobra
1.4. Diagnòstic economicofinancer d'una societat esportiva: Problemes econòmics, financers, estructurals o conjunturals

Tema 2: Planificació financera d'una empresa esportiva
2.1. Planificació financera: Presa de decisions en base a objectius
• Balanç es situació previsional
• Anàlisi de sensibilitat
• El compte de resultats previsional
2.2. El pressupost de tresoreria
2.3. El pla econòmic financer dins del business pla

Tema 3: Finançament d'una empresa esportiva
3.1. Finançament a curt termini
• El finançament espontània
• El finançament bancari
3.2 Finançament a llarg termini
• Autofinançament
3.3. Política de dividends
3.4. Finançament de start ups

Tema 4: Anàlisi i valoració de projectes d'inversió esportius
4.1. Què s'entén per inversió?
4.2. Etapes operatives per a l'anàlisi d'un projecte d'inversió
• Què entenem per projecte d'inversió?
• Etapes operatives d'un projecte d'inversió.
• Algunes precisions sobre els cash flows a incloure en el projecte d'inversió.
4.3. Inversió i rendibilitat
• Criteris per determinar la rendibilitat del projecte d'inversió.
• Rendibilitat mínima exigida.
4.4. Inversió i risc
• Consideracions prèvies respecte el risc en els projectes d'inversió.
• Recomanacions per a gestionar el risc d'un projecte d'inversió.
• Metodologies financeres que permeten controlar el risc d'un projecte d'inversió

Tema 5: Valoració d'empreses

5.1. Mètode de descompte de fluxes

5.2. Mètode de comparables 

 

 

Metodologia

Modalitat en línia

En el cas de la modalitat en línia, la metodologia s'ajustarà per tal que els alumnes puguin assolir tots els resultats de l'aprenentatge especificats en aquesta guia i alhora desenvolupar les competències i habilitats pròpies de la matèria impartida.

A tal efecte, s'optimitzaran els recursos disponibles en les aules modle per tal de maximitzar la implicació i la motivació dels estudiants (fòrums, debats, jocs de simulació, casos de estudi, presentacions en línia, etc...)

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 3, 4, 5
Exercicis i altres treballs 10 0,4 1, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Casos d'estudi 10 0,4 2, 3, 4, 6, 8
Resolució de problemes 12 0,48 3, 4
Tutories Grupales 8 0,32 3, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi personal de l'alumne 60 2,4 1, 3, 4, 5, 6, 7
Realització de treballs / informes 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8

Avaluació

El primer dia de classe, el professor especificarà quantes i quines son les activitats individuals i grupals, en que consisteixen I concretarà quin percentatge d’avaluació tenen cadascuna sempre respectant el pes total proposat en la guia docent.

La nota d'aquesta part de l'assignatura serà el resultat d'aplicar les següents ponderacions a les proves descrites a continuació:

a) Examen final: 30%. L'examen constarà tant de preguntes test com problemes i / o qüestions a resoldre amb suport excel. No es podrà consultar cap material de suport durant la realització de l'examen. La nota mínima que cal obtenir en aquesta prova per tal de que faci mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació és un 3,5 sobre 10. Si el promig de l'assignatura quedés aprovada en aquest cas, la nota final de l'assignatura serà un 4.9 (suspens).

b) Casos i problemes resolts individuals: 40%. Hauran de lliurar els casos i pràctiques que els professors determinin resolts de manera individual. El professor / a solucionarà el cas a classe de manera general i donarà feedback. Aquesta activitat no és recuperable en cas que l'alumne no lliuri la tasca dins el termini estipulat pel professor/a

c) Casos i problemes resolts grupals: 30%. Hauran de lliurar els casos i pràctiques que els professors determinin resolts de manera grupal. El professor / a solucionarà el cas a classe de manera general i donarà feedback. Aquesta activitat no és recuperable en cas que l'alumne no lliuri la tasca dins el termini estipulat pel professor/a

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 30% 2 0,08 1, 3, 4, 5
Lliurament exposició i defensa dels exercicis i treballs realitzats en grup 30% 2 0,08 2, 3, 8
Resolució exercicis i treballs individuals 40% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Amat, O. (2004). Contabilidad y finanzas para no financieros.Ediciones Deusto, Bilbao. 

Amat, O. (2002). Análisis de estados financieros: Fundamentos y aplicaciones. Gestió 2000: Barcelona. 

Brealey, R. y Myers, S. (1998). Principles of Corporate Finance. McGraw-Hill, New York. 

Faus, J; Tàpies, J. (1999). Finanzas operativas. La gestión financier de las operaciones del dia a dia. IESE. Universidad de Navarra. Navarra

Fried, Gil (2007). Sport Finance.Human Kinetics, Champaign IL. 

Howard, D. (2004). Financing Sport, Fitness Information. Technology Inc, Morgantown WV. 

Massons, J. (1997). Finanzas: diagnóstico y planificación a corto plazo.ESADE, Barcelona . 

Martínez Abascal, E (2012). Finanzas para directivos.Mc Graw Hill, IESE Business School, 2a edición, Madrid.

Phillips, R. (2005). Pricing and Revenue Optimization.Stanford Business Books, Stanford. 

Stewart, B (2007). Sport funding and finance.Elsevier, Burlington MA.

Suárez, A. Decisiones óptimas de inversión y financiación de la empresa. 18ª edición. Pirámide. Madrid

Programari

N/A