2022/2023
Treball de Fi de Màster
Codi: 43663
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària |
OB |
0 |
A |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Altres indicacions sobre les llengües
En cas necessari les classes es podran fer en castellà
Prerequisits
Els prerequisits per a cursar el Mòdul de Treball Final de Màster és haver realitzat prèviament tots els altres mòduls del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7.
Objectius
L'objectiu del Treball de Fi de Màster (TFM) és la posada en pràctica dels aprenentatges adquirits en el Màster permetent a l'alumne el desenvolupament d'una investigació a partir d'una experiència o estudi de cas concret, que abordi algun dels continguts aportats en el desenvolupament del Màster.
Competències
- Analitzar polítiques socials des d'una perspectiva tant micro com macro, identificant les relacions d'interdependència entre problemàtiques i polítiques socials de diferents nivells de l'administració.
- Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
- Conèixer i aplicar metodologies participatives orientades a l'acció comunitària.
- Dissenyar i desenvolupar un projecte de recerca i/o d'intervenció social o comunitària posant en pràctica les capacitats analítiques i metodològiques adquirides.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reflexionar de manera crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.
- Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
- Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
- Utilitzar recursos teòrics, metodològics i epistemològics per analitzar i donar resposta a les noves problemàtiques socials des d'un enfocament local i integral atorgant un paper als actors implicats (administracions públiques, entitats i moviments socials).
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar i justificar l'ús de les tècniques i dels mètodes de recerca utilitzats al TFM.
- Incorporar a la memòria del TFM una anàlisi d'un tema o problema amb reflex en un determinat context territorial donant respostes o orientacions per a l'acció als actors que hi estan implicats.
- Justificar l'ús de la metodologia utilitzada d'anàlisi de casos en el marc de la recerca plantejada al TFM.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Recollir en les conclusions del TFM una dimensió propositiva amb solucions operatives.
- Reflexionar de manera crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.
- Relacionar els problemes locals identificats en el marc de la recerca del TFM amb les polítiques i els problemes globals.
- Seleccionar i aplicar les tècniques de recerca necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu.
- Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
- Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
- Utilitzar metodologies participatives per fer la recerca o proposta d'intervenció del TFM.
Continguts
Els alumnes realitzaran una investigació o proposta d'intervenció, a partir de l'aprofundiment en una de les visites de cas, o bé a partir d'un tema escollit pels alumnes entorn a polítiques socials o accions comunitàries, sobre el qual han de realitzar una aproximació real i treball de camp per a la investigació.
Metodologia
La metodologia docent combina de manera central la tutorització col·lectiva en petits grups, la realització de seminaris, la realització d'una investigació o proposta d'intervenció per part de l'alumne, la realització de la memòria del TFM i el seguiment i supervisió de forma continuada per part del tutor.
Els alumnes seran distribuïts en petits grups d'entre 4 i 6 persones, segons preferències temàtiques o orientacions de les investigacions / propostes d'intervenció del TFM, i els serà assignat un tutor.
Aquest tutor orientarà els treballs dels alumnes i fomentarà l'intercanvi entre aquests, la realització de seminaris temàtics, etc.
Els alumnes en aquest espai d'intercanvi i supervisió hauran d'anar presentat els avenços en el seu treball, segons la pauta que vagi indicant el tutor.
Finalment els alumnes hauran de redactar un esborrany definitiu del TFM, a contrastar amb el tutor, de forma prèvia a la seva presentació com a document final. Un cop validat el document pel tutor, aquest haurà de presentar la versió definitiva i defendarla de forma oral davant el corresponent Tribual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
El treball es qualifica de la següent manera:
La memòria escrita del TFM s'avaluarà tenint present els següents criteris:
- Objectius i hipòtesi, preguntes o aportacions de nou coneixement del treball: oportunitat del tema, originalitat, plantejament dels objectius i de les hipòtesis, preguntes o aportacions de nou coneixement.
- Metodologia i fonts: bibliografia adequada i àmplia, recopilació de dades correcta.
- Contingut: anàlisi de les dades rigorosa, marc teòric adequat, aportació i innovació del treball, importància dels resultats.
- Aspectes formals: redacció acurada, presentació correcta, notes a peu de pàgina, referències bibliogràfiques d’acord amb les normes.
- Procés que ha seguit l’alumne en la seva elaboració: la capacitat de treball i la resolució de dificultats, la planificació i puntualitat en els lliuraments de les tasques.
També caldrà fer una defensa oral del treball realitzat davant un tribunal que valorarà el treball escrit i la capacitat de l'alumne per exposar i comunicar el treball tenint en compte els següents criteris:
- L’estructura de la presentació i discurs.
- L’ús dels recursos emprats.
- L’oralitat i capacitat d’empatia, la resposta adequada a les preguntes.
- La demostració del coneixement i domini del tema analitzat.
- L’administració del temps disponible.
- L'adequació i oportunitat del tema.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Memòria escrita del TFM i defensa oral davant un tribunal avaluador |
100% |
100
|
4 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
|
Bibliografia
- Della Porta and Keating (eds.) (2008) Approaches and Methodologies in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press, particularment les pàgines 296-315
- Yin, R. (2003) Case Study Research. Design and Methods. Londres: Sage. Especialment, les pàgines 1-56
Programari
Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.